Středa, 24. dubna 2024

Dálnice na Hradec povede Českým rájem, rozhodli zastupitelé

Dálnice na Hradec povede Českým rájem, rozhodli zastupitelé

Rychlostní silnice R35 z Liberce na Hradec Králové povede přes Český ráj takzvanou severní trasou. Počítá s tím územní dokumentace Libereckého kraje, kterou dnes schválilo zastupitelstvo. Odpůrci dálnice na dnešním jednání nevystoupili, poslali pouze dopis, v němž ujistili zastupitele, že se nevzdají a budou se bránit všemi zákonnými prostředky proti tomu, aby nejstarší chráněnou krajinnou oblast v zemi nenapravitelně zničila dálnice.

Čtyřproudá silnice R35 z Liberce na Hradec by měla zlepšit a zrychlit spojení do sousedního Královéhradeckého a dále do Pardubického kraje a vést dopravu mimo obce. Už několik let patří k prioritám kraje, problémem ale byla příprava její trasy. V úvahu přicházely tři varianty: Severní varianta, která zvítězila, kopíruje z velké části současnou silnici. Od začátku proti ní ale bojují ekologická sdružení, protože vede chráněným územím Českého ráje, které rozděluje.

To byl také důvod, proč ministerstvo životního prostředí donedávna preferovalo delší a dražší superseverní variantu, přestože se jí Semily a okolní obce bránily. Ministerstvo ale nedávno změnilo názor a podpořilo variantu Českým rájem, která je levnější a podporuje ji i ministerstvo dopravy. Tuto trasu loni schválilo zastupitelstvo Libereckého kraje a v územních dokumentech kraje je proto jen tato jediná varianta.

Ochránci přírody, obce i občané z dotčených oblastí variantu Českým rájem odmítají. Petici proti záměru podepsalo 15.000 lidí, přesto v územní dokumentaci zůstala. Ekologové chtějí prosadit třetí - jižní variantu, která by stála podle odhadů necelých 15 miliard korun. Je ale dlouhá 64 kilometrů a podle vedení Libereckého kraje dopravu v kraji neřeší, protože vede sousedními středními Čechami. Ministerstvo dopravy ji nepodporuje a nepočítá s ní ani Středočeský kraj.


Porovnání jednotlivých variant:

základní parametry silnice Koridor 1 severní Koridor 2 jižní Koridor 3 superseverní
celkové náklady v mld.Kč 19,676 14,567 36,874
celková délka trasy Úlibice - Rádelský Mlýn 45,34 64,53 44,37
z toho délka nové trasy v km 34,94 41,33 44,37
celková výška stoupání v m 285,8 306,5 428,7
délka tunelů v km 4,39 0,85 8,91
délka mostů v km 3,24 2,89 6,80
spotřeba času pro jízdu osobní auto/nákladní auto v minutách 24,6/34,0 33,2/47,7 26,3/36,4

zdroj: Liberecký kraj


Leona Vacková

Zdroj:ČTK
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů