zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Čínské aerolinky se nezapojí do obchodů s povolenkami v EU

05.01.2012
Doprava
Ovzduší
Čínské aerolinky se nezapojí do obchodů s povolenkami v EU

Čínské aerolinky nezvýší ceny letenek kvůli novému programu obchodování s emisními povolenkami, který pro leteckou dopravu zavedla od ledna Evropská unie, protože odmítají povolenky kupovat a nebudou s EU v tomto směru spolupracovat. Uvedlo to dnes čínské sdružení pro leteckou dopravu CATA. Další aerolinky z oblasti Asie a Tichomoří, které se potýkají s oslabením poptávky, zřejmě dodatečné náklady přenesou na cestující a zvýší ceny.

"Čína nebude spolupracovat s EU v obchodech s povolenkami, takže čínské letecké společnosti nezavedou pro zákazníky příplatek kvůli emisní dani," řekl agentuře Reuters náměstek generálního tajemníka CATA Cchaj Chaj-po. CATA zastupuje čtyři hlavní letecké společnosti v zemi - Air China Ltd, China Southern Airlines, China Eastern Airlines a Hainan Airlines.

Čínské aerolinky budou také zvažovat žalobu vůči EU kvůli povolenkám. Cchaj však dodal, že tento krok má svůj čas, protože daně se budou od aerolinek vybírat nejdříve v březnu 2013, a upozornil, že americké aerolinky nedávno prohrály právní spor kvůli zavedení povolenek. Kromě žalob se uvažuje také o tom, že by čínská vláda zavedla odvetná opatření. O žalobě uvažují i Australské Qantas Airways.

CATA odhaduje, že čínské aerolinky by musely v prvním roce platnosti obchodů s povolenkami zaplatit na poplatcích 800 milionů jüanů (2,5 miliardy Kč). Do roku 2020 se má tato částka více než ztrojnásobit.

Všechny aerolinky využívající letiště v EU se musí od letošního roku zapojit do systému obchodování s emisními povolenkami. Ten má za cíl omezit vypouštění skleníkových plynů do ovzduší. Letecké společnosti mají do roku 2020 dostávat 85 procent povolenek zdarma a nakupovat jen 15 procent. Obchody s emisními povolenkami v EU fungují v jiných odvětvích již od roku 2005 a jsou jedním z hlavních pilířů boje unie se změnami klimatu.

Německá Lufthansa, která je druhým největším provozovatelem dálkových letů na světě za dubajskými aerolinkami Emirates, v pondělí varovala cestující, že bude muset zvýšit ceny letenek, protože odmítá vzít na svá bedra dodatečné náklady z obchodů s povolenkami. Americké aerolinky Delta Air Lines již oznámily zvýšení cen letenek mezi USA a Evropou o tři dolary.

České aerolinie zatím změny v cenové politice kvůli emisním povolenkám nechystají. "V této chvíli ještě nebyly společnosti ani přiděleny bezplatné emisní povolenky, " řekla ČTK mluvčí aerolinií Hana Hejsková. Dopravce tak podle ní zatím netuší, zdali mu budou bezplatné povolenky pro letošní rok stačit, nebo je bude muset dokupovat. Jedna emisní povolenka by měla odpovídat jedné tuně oxidu uhličitého. Množství vypuštěného skleníkového plynu, a tedy i potřebné množství povolenek, bude dopravce muset vykázat nejdříve v březnu 2013, dodala Hejsková.

Hongkongské aerolinky Cathay Pacific Airways a několik dalších asijských leteckých společností na dotaz agentury Reuters uvedly, že rovněž zvažují kvůli povolenkám zavedení příplatku k současné ceně letenek. Jediné Singapur Airlines uvedly, že se chtějí tyto náklady pokusit vyrovnat úsporami paliva a snížením emisí. Nevylučují však, že poplatky dodatečně rovněž zavedou.

Ředitel Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu (IATA) Tony Tyler odhadl, že obchody s povolenkami budou stát aerolinky v letošním roce 1,2 miliardy eur (30,9 miliardy Kč). IATA očekává, že celkový zisk aerolinek klesne letos o 29 procent na 4,9 miliardy USD (97,2 miliardy Kč).

Zdroj: ČTK

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí