zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Dány a Němce rozděluje podmořský tunel

24.01.2012
Obecné
Dány a Němce rozděluje podmořský tunel

Tunel pod 18 kilometrů širokou baltskou úžinou si přejí hlavně Dánové. Němci se obávají, jak stavba ovlivní tamní křehký ekosystém.



Měla to být ukázková evropská spolupráce. Podmořský tunel pod Fehmarnskou úžinou sblíží v roce 2020 dánské Rodby na ostrově Lolland s 18 kilometrů vzdáleným německým Puttgardenem. Za dva roky už se má stavět. Odpadne únavné cestování trajektem přes baltskou úžinu.

Před rokem všichni aplaudovali schválení tohoto největšího infrastrukturního projektu v celé Evropě. Odpadly výhrady dánských nacionalistů, kterým vadilo, že Kodaň investuje do stavby výrazně víc než Berlín.

Nyní stojí v cestě další tvrdá překážka. Své výhrady vůči velké stavbě zesílili v posledních týdnech němečtí ochránci přírody. Jsou přesvědčeni, že projekt přinese zkázu křehkému mořskému ekosystému. To je potíž: z dánské strany takové výhrady aktivistů neznějí.

Podpora projektu se tak láme podle toho, ze které strany průlivu létají argumenty. To modeluje diskusi do podoby ostrého dánsko-německého sporu.

Němečtí odpůrci jsou ostře proti. Stavbu už překřtili na "Fehmarn 21", v narážce na projekt stuttgartského nádraží Stuttgart 21, které vyvolalo v Německu ostré protesty a posílilo pozice strany Zelených. Naopak na dánské straně počáteční výhrady téměř vyprchaly.

Dánský inženýr Steen Lykke se domnívá, že jeho firmě Fehmarn A/S se vyplatila otevřenost. Dříve, než byl projekt schválen, stihl odpovědět na stovky dotazů usedlíků z baltského ostrova. "Respektovali jsme hlasy oponentů," vzpomíná. Jako určitou výhodu vnímá tradiční nadšení Dánů pro mosty a tunely. Snažil se zájem o přírodu obrátit ve svůj prospěch. "Fehmarnská úžina je jednou z nejfrekventovanějších tras v Evropě, bylo tu reálné nebezpečí, že tady jednou vrazí do pilíře mostu plně naložené tankery," vysvětloval Lykke týdeníku Der Spiegel, jaké jsou výhody tunelu oproti přemostění.

Mnozí Němci ale namítají, že zdaleka nejlepší variantou by bylo zachování současného stavu. Nechtějí ani most, ani tunel.

Německý aktivista Hendrick Kerlen, mluvčí odpůrců stavby, žije u Fehmarnské úžiny už 30 let. Pokládá projekt za zbytečně velikášský. "Jediný, komu to stoprocentně vyhovuje, jsou velké stavební firmy, které se výstavby tunelu účastní," tvrdí Kerlen. "Nevidím úměru mezi užitkem stavby a nesmírnými náklady na její dokončení."

Vadí mu, že rozhodnutí padají někde ve vzdálených kancelářích stavařů a politiků, kteří k místu nemají žádný vztah. Vzpomíná, jak rozhodnutí předcházely řídké návštěvy německých politiků, vždy končily ujištěním, že je třeba podpořit německou vládu, která stavbu chce. Zmiňuje obavy německých ochránců, podle nichž jsou stavbou ohroženy mořské vydry, lvouni či velryby.

Steen Lykke si ale myslí, že za odporem na německé straně stojí velmi chabá snaha o dialog ze strany místních politiků. "My jsme trpělivě obcházeli zdejší usedlíky a vysvětlovali, jak bude stavba vypadat," říká Lykke.


5,5 MILIARDY EUR
by měl stát dánsko-německý tunel, který by zkrátil od roku 2020 trasu mezi německým Lübeckem a dánskou Kodaní.

Fotogalerie: ihned.cz

AUTOR: Jiří Sládek
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí