Čtvrtek, 28. března 2024

Tramvaje ve Finsku

Tramvaje ve Finsku

187 888 jezer a 179 584 ostrovů, tak to jsou pouze některá "nej" drsné severské země - Finska - země polárních sobů, půlnočního slunce a hlubokých lesů, které pokrývají přes tři čtvrtiny rozlohy území místně nazývaného Suomi. Finská republika, která vznikla koncem roku 1917 získáním nezávislosti na Rusku, se rozkládá na území 338 tis. km2. Česká republika by se do plochy Finska vešla více než 4x. Hustota osídlení odpovídá náročnému podnebí, příslušníků finského národa je přibližně polovina českého. Čtvrtina země, kraj nazývaný Laponsko, se nachází za severním polárním kruhem. Mnoho dětí věří, že právě Laponsko je domovem Santa Clause. 1. ledna 1995 se Finsko na základě referenda společně s Rakouskem a Švédskem stalo plnohodnotným členem Evropské unie.

Hlavním městem, jehož břehy omývá Baltské moře, jsou Helsinky, dnes už jediná metropole Finska, kde funguje tramvajová doprava. Ve starodávném a průmyslovém městě Vyborgu, které se v rámci válečných reparací za 2. světové války stalo součástí Leningradské oblasti Sovětského svazu, dojezdily tramvaje již v roce 1944 a v přístavním městě Turku, ležícím v jihozápadním cípu Finska, tramvaje naposledy zacinkaly v roce 1972. Oba provozy, stejně jako ten helsinský, byly provozovány na rozchodu 1000 mm a pod napětím 600 V. Vznik Helsinek, největšího finského města a přístavu, se datuje k roku 1550. Tehdy švédský král Gustav I. Vasa založil v blízkosti ústí řeky Vantaa nové město Helsingfors, coby konkurenci vzkvétajícímu Tallinu na protější straně Finského zálivu. V Helsinkách dnes žije přes 570 tis. obyvatel.


Centrem turistického dění je bezpochyby náměstí Senaatintori (Senátní náměstí). Nejen jeho severní straně, ale i celému městu dominuje běloskvoucí Helsinský dóm - Suurkirkko (luteránská katedrála) s monumentálním schodištěm o zhruba 60 schodech. Uvnitř katedrály se nacházejí impozantní a krásně zdobené varhany. Západní stranu náměstí uzavírá budova Helsinské univerzity a východní stranu Senátní palác, ve kterém dnes sídlí vláda. Ve středu náměstí byl v roce 1894 vztyčen pomník ruského cara Alexandra II. s alegorickými sochami. Další zajímavou a majestátní stavbou, kterou nelze přehlédnout už při vplutí do přístavu, je pravoslavný chrám Zesnutí Panny Marie (Uspenská katedrála), postavený celý z červených cihel, se třinácti věžemi a s pozlacenými kopulemi. V roce 1952 se v Helsinkách konaly XV. letní olympijské hry, na kterých Emil Zátopek vybojoval tři zlaté medaile v běhu na 5 a 10 km a také v maratónu, ten tehdy běžel poprvé. Olympijský stadion měl původně hostovat sportovce již v roce 1940, ale z důvodu vypuknutí druhé světové války Mezinárodní olympijský výbor rozhodl, že se hry konat nebudou.

Železniční dopravy se Helsinky dočkaly v roce 1862 a v roce 1870 bylo možné vlakem dojet až do Petrohradu. V dnešní době z hlavního helsinského nádraží do Petrohradu vyrážejí dva luxusní rychlíky denně. Kvalitní železniční spojení, které mnohde zajišťují rychlovlaky Pendolino, funguje po celém Finsku. Nočním rychlíkem lze dojet až do Rovaniemi, hlavního města správní oblasti Laponska, které leží už jen kousek od severního polárního kruhu. Dvě letiště Malmi a modernější Vantaa zajišťují přímé spojení s celým světem. Lodní doprava je nejvíce využívána jako doprava na přilehlé ostrovy a pro cestu do Stockholmu nebo Tallinu. Finové v důsledku prohibice často podnikají krátkodobé alkoholové výlety právě do Estonska.

Městskou hromadnou dopravu zajišťuje Helsinský dopravní podnik (Helsingin kaupungin liikennelaitos) pomocí jedné linky metra, husté tramvajové sítě a samozřejmě prostřednictvím autobusů. Trasa metra, která má 17 stanic a měří dohromady 21,1 km, je vedena ze zastávky Ruoholahti v historickém centru na jihu města severovýchodně až na okraj metropole, kde se větví v zastávce Itäkeskus na dva směry. Část tratě s prvními šesti stanicemi je vedena podzemím, zbytek pak převážně po povrchu, přičemž v tunelech je vedeno 6,5 km tratí, 12,1 km na úrovni země a 2,5 km na mostech. Metro musí 3x překonat záliv Baltského moře. Délka nástupišť činí 135 m, vstup do metra zabezpečuje celkem 64 eskalátorů a 47 výtahů. První část metra byla otevřena v roce 1982. Rozchod kolejí činí 1524 mm. Napájení je realizováno podobně jako v Praze prostřednictvím třetí kolejnice stejnosměrným proudem o napětí 750V. Soupravy jsou složeny ze dvou nebo tří dvouvozových jednotek, jeden vůz měří na délku 22,1 m. Dopravní podnik má k dispozici přes 50 dvouvozových jednotek, z toho je 12 moderních kloubových jednotek série 200 dodaných v roce 2001 od Bombardieru, ostatní jednotky série 100 od výrobce Valmet/Strömberg byly dodány v letech 1980-1984.Dále na:http://www.mestskadoprava.eu/finsko/za-tramvajemi-do-zeme-tisice-jezer-43

ZDROJ:http://www.mestskadoprava.eu

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů