zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Jak to chodí v lesní mateřince

18.02.2012
Ekologické vzdělání a výchova
Jak to chodí v lesní mateřince

Mezi trendy předškolní výchovy proniká posilování kontaktu dětí s přírodou nebo úpravy hřišť a zahrad v přírodním stylu. Ještě dál jdou v lesních mateřských školkách či klubech.

Jakákoli mateřská škola (MŠ) se může změnit na ekoškolku. K hlavním rysům patří: denní pobyty dětí v přírodě nebo přírodně upravené zahradě (a za každého počasí), zdravé stravování, pohyb, snižování ekologické zátěže provozu MŠ, interiér s přírodními prvky a motivy, hračky převážně z přírodních materiálů a zapojení dětí a rodičů do péče o místní životní prostředí.

Ve své ideální podobě však může být ekoškolka finančně náročná (i když lze čerpat různé dotace či zapojit rodiče a místní komunitu). Levnější variantou je lesní mateřská školka (LMŠ), která neklade důraz na své zázemí, jež často ani nepotřebuje.

LESNÍ ŠKOLKY A KLUBY

Většina programu totiž probíhá venku v přírodě, zásadní je náležité vybavení dětí pro pobyt venku. Z hlediska organizace může být LMŠ samostatná - u nás existují jako dětské lesní kluby, nebo integrovaná s běžnou MŠ, jejíž zázemí využívá. Ústřední myšlenkou této formy předškolního vzdělávání je, že pobyt v přírodě pomáhá celkovému rozvoji dovedností a osobnosti dítěte.

Zástupci LMŠ (klubů) u nás založili v prosinci 2010 Asociaci lesních mateřských škol (www.lesnims.cz). Důvodem je především společný postup při prosazování LMŠ do naší legislativy, která tuto alternativní formu předškolního vzdělávání nezná. Pojem MŠ je v legislativě spjat s budovou, která musí splňovat řadu přísných podmínek. Podle vyjádření Asociace mohou LMŠ flexibilně a s nižšími náklady doplnit chybějící místa ve školkách, což by mohlo oslovit zejména rozvíjející se obce s mladými rodinami. Inspirací je Německo, kde jsou samostatné LMŠ >>legální>Ověřování skončí k 30. červnu 2012. Jeho součástí je vytvoření pedagogické koncepce a metodiky, ověření bezpečnostních a hygienických opatření, porovnání rozvoje dětí v LMŠ Lesníček a MŠ Semínko z hlediska nemocnosti, úrazovosti a školní připravenosti (v případě přijetí předškoláků). Pokud se tato možnost osvědčí, měl by být zahájen proces novelizace právních předpisů, která by umožnila integrování LMŠ do provozu klasické MŠ. Více informací budeme mít po zpracování závěrečné zprávy koncem listopadu 2012.

v plenkáchProjekt je zajímavou alternativou k tradičnímu předškolnímu vzdělávání, přičemž navazuje na současné trendy ve výchově a v životním stylu vůbec. Aktivní spojení dětí s přírodou nenásilně vede k ekologickému myšlení, podporuje kreativitu a umožňuje dětem přirozeně se rozvíjet. Zážitky a nápady, které si dítě z takové školky "přinese" domů, mohou podnítit společné aktivity celé rodiny a pozitivně ovlivňovat pocit soudržnosti a sounáležitosti.
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí