Úterý, 23. dubna 2024

Naše tramvaje a trolejbusy jsou stále úspornější

Naše tramvaje a trolejbusy jsou stále úspornější

"Budoucnost patří aluminiu" - tak zní legendární vizionářský výrok českého vynálezce Járy Cimrmana. A skutečně v řadě oborů měl pravdu. V oblasti energetiky a dopravních prostředků si můžeme dovolit tento výrok s velkou jistotou parafrázovat: "Budoucnost patří akumulaci a inteligentnímu napájení". Energetika řeší již od svých počátků problém, jak nepromarnit nadbytečnou energii. Se současným růstem užití elektrické energie v dopravě, ať už u hybridních automobilů nebo elektromobilů, se tento problém stal ještě naléhavější. Dopravní prostředky, zvláště ve městě, se často rozjíždějí a brzdí. Každý rozjezd znamená velké množství spotřebované energie, která se při zabrzdění vytratí. V historii byla zaznamenána řada pokusů výrobců vozidel akumulovat tuto energii různým způsobem, například pomocí velkých setrvačníků. Tato řešení však až dosud přinášela více problémů než výhod. V tomto směru mají už řadu let náskok tramvaje a trolejbusy. Na rozdíl od aut nebo autobusů mohou využít kontaktu s trolejemi a většina jich už umí rekuperovat (navracet) brzdnou energii zpět do stejnosměrné trolejové sítě, čímž částečně kompenzují hlavní nevýhodu tohoto konceptu - závislost na trolejovém vedení. Bohužel až dosud bylo plné využití rekuperace omezeno neschopností běžných napájecích stanic (měníren) vrátit tuto energii do energetické sítě. Navíc trolejová síť je zejména kvůli bezpečnosti rozdělena na řadu kratších úseků, takže brzdící tramvaj může předat energii jen tramvajím, které v tu chvíli daným úsekem projíždějí.

S technickým pokrokem nyní tato omezení odpadají. Plzeň se v roce 2009 stala prvním českým městem, kde se úspěšně otestovalo nové zařízení nazývané Energetická posilovací stanice (EPOS) od firmy OHL ŽS. Vyznačuje se dvěma hlavními funkcemi: přelévání a akumulace energie. Zařízení bylo nainstalováno v blízkosti křižovatky Domažlické a Vejprnické ulice. Právě zde se potkávají dvě frekventované linky - tramvaj č. 2 a trolejbus č. 12. Až dosud bylo napájení obou trakcí oddělené a trolejbusová trať byla navíc nedostatečně napájena, což se projevovalo velkými ztrátami a dokonce i občasnými výpadky. Nové zařízení v tomto umístění tedy mohlo předvést obě své dovednosti. Trolejbusový úsek v případě potřeby "dočerpává" energii z tramvajové trati, je ale možný i opačný tok energie, například když více trolejbusů brzdí a ve stejnou chvíli se rozjíždějí tramvaje. Díky přelévání si tak maximum rekuperované energie najde své uplatnění. Zrovnoměrnění napájení přináší také významné snížení ztrát na napájecím vedení, dokonce až do řádu stovek kilowatt. Unikátní v této konkrétní aplikaci je i to, že tramvajový úsek je napájený z jiné měnírny než trolejbusová trať. K tomu se ale přidává i druhá funkce zařízení EPOS. Posilovací stanice totiž obsahuje další technologickou novinku: superkondenzátorové baterie. Ty umožňují velmi rychle přijmout, ale také vydat obrovské množství energie. Takže i když na všech napájených úsecích pojede jediný vůz, jeho brzdná energie se uschová pro další využití. Kromě zrovnoměrnění napájení tramvajové a trolejbusové tratě představují superkondenzátory jedinečnou příležitost k dosažení maximální úspory elektrické energie a plného využití rekuperační schopnosti tramvají a trolejbusů. S velkou pravděpodobností se superkondenzátory stanou součástí moderních automobilů a autobusů.


Energetická posilovací stanice EPOS

Tuto technologii budoucnosti však už dnes umí využít moderní tramvaje a trolejbusy. Dokazuje to i příklad nasazení prvního trolejbusu Trollino v estonském Tallinnu, který firma Cegelec vybavila superkondenzátory, což kromě úspor umožní i efektivní jízdu mimo trolejové vedení.
Plzeňské řešení Energetické posilovací stanice EPOS ukazuje zajímavou a ekonomickou cestu pro další rozvoj tramvajové a trolejbusové dopravy. Není totiž třeba doplňovat starší vozidla novými drahými zařízeními, jedna stanice slouží několika úsekům i vozidlům naráz. Navíc při instalaci EPOS není nutné kopat ve městě žádné dlouhé kabelové přívody. Potenciál ke snížení provozních nákladů je veliký: Kromě úspory 18 % energie, kterou dosahují vozidla s rekuperací, je možné uspořit dalších až 22% energie inteligentním napájením trolejové sítě s využitím akumulace pomocí superkondenzátorů. Tramvaje a trolejbusy tak mají možnost posílit své postavení energeticky nejúspornějších a ekologických městských dopravních prostředků. Napsáno s využitím podkladů od firmy OHL ŽS, a.s., závod 20 - divize Technologie

ZDROJ:http://www.pmdp.cz, upraveno

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů