zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Rekuperace v F1

11.04.2012
Ekologická auta
Rekuperace v F1

KERS je zkratka označující systém pro rekuperaci kinetické energie. Tato technologie umožňuje zachytit a později využít kinetickou energii, která by jinak nebyla využita, např. při brzdění. Podobně využívají kinetickou energii např. hybridní automobily. KERS je však možné využít pro krátkodobé zvýšení celkového výkonu vozidla, např. při závodech Formule 1.

KERS (Kinetic Energy Recovery System) umožňuje využití kinetické energie, která může být akumulována a později opět využita. Tato energie může být akumulována buď ve formě elektrické (baterie), nebo kinetické (setrvačník) energie. Systém KERS je v poslední době nejvíce zmiňován v souvislosti s Formulí 1. KERS je koncipován spíše ke krátkodobému uchování energie a následnému využití při krátkodobém zvýšení celkového výkonu vozidla. Toho je možné využít při závodech třeba při předjíždění.


Jak funguje KERS ve formuli 1?

Nejdříve je zapotřebí systém nabít. Odbrzděná energie ze zadních kol je zachycena alternátorem/motorem a uložena do baterií. Jelikož je KERS poměrně těžký jsou baterie umístěné co nejblíže k těžišti ve spodní části palivové nádrže.

Ve fázi, kdy chce řidič využít nakumulovanou energii, zmáčkne tlačítko na volantu a elektrický proud teče opačným směrem, tedy z baterií. Alternátor/motor začne dodávat souvislý tok výkonu. Tato výkonová injekce má hodnotu kolem 60 kW a může být použita maximálně po dobu 6,6 sekund v každém kole.


tok elektrické energie

Méně používaným způsobem jak kinetickou energii uchovat je mechanická varianta za využití setrvačníků. Při tomto mechanickém způsobu se setrvačník otáčí rychlostí až 50.000 ot/min.

Co ve skutečnosti KERS přinese a kterou cestou se týmy vydají, je otázkou. Zvýšení výkonu o 60 kW na dobu 6,6 s během každého kola (odpovídá povolené kapacitě 400 kJ) zní sice atraktivně, ale musíme uvážit to, že systém zvýší hmotnost monopostu cca o 30 kg a zvýší i nároky na chlazení. Je na zvážení, zda spíše nejít cestou PowerBoostu, jako formule A1 Grand Prix.

Text: J.Sajdl
www.wheelsweekly.blogspot.com, www.brakingtechnologies.com, www.f1news.cz

ZDROJ:http://cs.autolexicon.net

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
ASIO, spol.s r.o.
28
7. 2017
28.7.2017 - Ostatní akce
od 09:30 do cca 11:00, na YouTube
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí