zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Přestavba skůtru na elektroskůtr

07.08.2012
Ekologická auta
Přestavba skůtru na elektroskůtr

Dnes pro vás máme tip jak si (nechat) postavit vlastní elektroskútr. jsou čím dál tím populárnější, a tak není divu, že začínají zajímat i kutily.

Za možností přestavby skútrů na elektroskútry stojí Boris Guič, který se dlouhodobě zabývá vývojem pokročilých elektromotorů. Jeho firma Carco dnes běžně nabízí přestavby aut se spalovacím motorem naelektrický pohon.

Kromě toho ale nově nabízí přestavby starších i novějších skútrů na elektroskútry. Že jde o překvapivě jednoduchou záležitost si Guič a jeho tým vyzkoušeli na přestavbě starého skútru Suzuki Gemma 50.

elektroskútr Boris Guič přestavba skútru na elektroskútr

BLDC elektromotor
foto: Hybrid.cz

Vyjmuli z něj spalovací motor a nahradili jej BLDC elektromotorem vlastní výroby o hmotnosti asi 2 kg a max. výkonu 10 kW. Pro původně padesátkový, asi 70kg vážící skútr je to výkon víc než dostatečný. Převodovka i s odstředivou spojkou zůstala zachována.

Jde o experimentální prototyp, který samozřejmě nemá ambice jít do provozu. Přesto jsme si jej krátce projeli. Jízdní vlastnosti odpovídají rozměrům skůtru. Elektromotor si s jeho hmotností hravě poradí, max. rychlost je omezena voltáží baterií na 45 km/h.

Protože převodovka zůstala zachována, je rozjezd trochu pomalejší, ale plynulý. Na plynulosti však elektroskútr mírně ztrácí během jízdy, když s lehkým cukáním automaticky přeřazuje. Vlastnosti převodovky (variátoru) alepochopitelně vždy závisí na tom kterém modelu, který si případný zájemce nechá na elektrický pohon přestavět.

elektroskútr Boris Guič přestavba skútru na elektroskútr

Jízdními vlastnostmi odpovídá přestavěný elektro-skútr původní padesátce
foto: Hybrid.cz

V případě přestavby Suzuki Gemma 50 je mírnou nevýhodou vyšší hlučnost převodovky a nekrytého elektromotoru. To lze podle Guiče u zakázkových přestaveb řešit odhlučněním. Výhodou je naopak to, že díky zpřevodování si elektromotor zachovává vysokou účinnost během všech jízdních režimů.

Zákazník může zvolit konfiguraci baterií podle požadavků dojezdu, max. rychlosti a svých finančních možností. Takto přestavěná Suzuki Gemma 50 při zachování sobě typických jízdních vlastností spotřebuje cca do 2,5 kWh/100km.

"Když si seženete starší skútr do 10 000 Kč, přestavba vás včetně baterií, elektromotoru a regulace vyjde zhruba na 40 000 Kč. Kvalitní nový elektroskútr se dnes dá koupit za 50 000 Kč, takže to vyjde zhruba nastejno," vypočítává Guič.

Carco nabízí jak dodání samotných komponent potřebných pro přestavbu, tak i kompletní přestavbu. Případným zájemcům Guičův tým samozřejmě i poradí."Šikovný strojař zvládne přestavbu na elektroskútr vcelku hravě," dodávánakonec Guič.

ZDROJ: Hybrid.cz, kráceno

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí