zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Kolik "žerou" letecké motory vojenských letadel?

25.07.2012
Obecné
Kolik  žerou  letecké motory vojenských letadel?

Celková spotřeba letounu. V profilech jednotlivých motorů je uváděna specifická spotřeba paliva v jednotkách kg.N-1.h-1 nebo kg.kp-1.h-1. Ta ale laikovi nedává představu o skutečné spotřebě letounu. Následuje tedy tabulka s celkovou spotřebou všech motorů různých letounů na různých režimech. Není-li uvedeno jinak, jsou režimy brány pro nulovou letovou rychlost a nulovou výšku letu. Berte prosím uvedení informace jen jako "zajímavost", nikoliv k posuzování zda je ten který letoun méně ekonomický a podobně. Příčinou větší celkové hodinové spotřeby paliva je často pouze větší výkon, nikoliv vyšší specifická spotřeba.

.td1 {width:110px; text-align:left; } .td2 {width:180px; text-align:left}

letoun motory režim spotřeba (kg/h)
L-13TJ 1x TJ100A maximální 120
L-29 1x M-701 maximální 1013
MiG-17 1x VK-1F maximální 4210
MiG-17 1x VK-1F plná forsáž 8810
MiG-19 2x RD-9B maximální 4850
MiG-19 2x RD-9B plná forsáž 10400
MiG-21MF 1x R-13F-300 maximální 3933
MiG-21MF 1x R-13F-300 plná forsáž 14826
MiG-25 2x R-15B-300 maximální 18750
MiG-25 2x R-15B-300 plná forsáž 60480
MiG-29 2x RD-33 maximální 7515
MiG-29 2x RD-33 plná forsáž 33382
MiG-29 2x RD-33 maximální, H=11km, M=0.9 2950
MiG-29 2x RD-33 plná forsáž, H=11km, M=2 31500
MiG-29 2x RD-33 volnoběh 670
MiG-31 2x D-30F6 maximální 13680
MiG-31 2x D-30F6 plná forsáž 58900
Su-27 2x AL-31F maximální 10200
Su-27 2x AL-31F plná forsáž 48000
F-15E 2x F100-PW-229 maximální 11712
F-15E 2x F100-PW-229 plná forsáž 54370
JAS-39 1x RM12 maximální 4540
JAS-39 1x RM12 plná forsáž 14700
Il-62 4x NK-8-4 maximální 24710
Il-62 4x NK-8-4 cestovní 10870
An-225 6x D-18T maximální 47800
An-225 6x D-18T cestovní, H=11km, M=0.75 15900
Boeing 747-400 4x CF6-80C2-A5 maximální 36000
Boeing 747-400 4x CF6-80C2-A5 cestovní, H=11km, M=0.8 14000
Concorde 4x Olympus 593 plná forsáž 96000
Concorde 4x Olympus 593 cestovní, H=19km, M=2 22000 (odhad)
Tu-144 4x NK-144A vzletový, plná forsáž 132000
Tu-144 4x NK-144A cestovní, M>2 36200
Tu-144 4x NK-144A cestovní, M<1 11040
Tu-144 4x RD-36-51 cestovní, M>2 25700
Tu-160 4x NK-321 plná forsáž 170000
Tu-160 4x NK-321 maximální (?) 40600
Su-7 1x AL-7F-1 maximální 6200
Su-7 1x AL-7F-1 plná forsáž 19200

Hodinová spotřeba na maximální a forsážní režim
L-29
MiG-17
MiG-19
JAS-39
MiG-21MF
Su-7
MiG-29
Su-27
F-15E
MiG-25
MiG-31
Concorde
Tu-144 (NK-144A)
Tu-144 (RD-36-51)
Tu-160
Il-62
747-400
An-225
* zelená - cestovní režim
* modrá - maximální tah
* červená - plné přídavné spalování


Při vzletu stíhacího MiG-25 na plném přídavném spalování je každou sekundu spotřebováno před 21 litrů paliva. Při zapnutí plné forsáže všech čtyř motorů NK-321 superbomardéru letounu Tu-160 se spotřebovává až 60 litrů paliva každou sekundu. Jde tak patrně o "nejžíznivější" letadlo všech dob, alespoň co se týče tohoto režimu provozu motorů.

ZDROJ: www.leteckemotory.cz

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí