Konzultace EU ke snižování emisí CO2 v námořní dopravě
Evropská komise neochabuje v boji proti emisím kysličníku uhličitého v námořní plavbě. Úřad zahájil v té věci konzultace. Nejde přitom o to, zda zpoplatňovat emise CO2 z lodí, ale jak. Komise ověřuje 4 opatření, ke kterým opatřuje stanovisko. Komisařka EU pro ochranu klimatu Connie Hedegaardová formulovala následující náměty:
- fond, do kterého by museli platit rejdaři druh kompenzačního příspěvku za znečištění, způsobované jejich plavidly,
- emisní práva, s nimiž se bude obchodovat na trhu. Pro každou loď, která najíždí přístav v EU, by měl její majitel za povinnost získat práva na emise. Toto řízení zvolil bruselský úřad pro leteckou dopravu. Zde se naráží na silný odpor států mimo Unii, jako jsou Čína a Indie,
- daň, která bude uložena na použité palivo nebo na emise CO2,
- zákonná forma, jež rejdařství donutí snižovat emise CO2 investicemi do příslušné techniky.
Komise žádný z návrhů nefavorizuje a další průběh chce odvodit od konzultací. C. Hedegaardová počítá s tím, že návrh zákona/směrnice, by mohl být k dispozici do konce tohoto roku. Komise již několikrát v minulosti oznámila, že bude konat, pokud Mezinárodní námořní organizace IMO nedojde k žádnému rozhodnutí do konce roku 2011, jak omezovat emise CO2 z námořních plavidel.
Se současnými konzultacemi toto zákonodárné řízení rozjíždí. Vychází z toho, že námořní lodě emitují ročně kolem 900 mil. t CO2. Bez protiopatření se tato hodnota do roku 2050 zdvojnásobí. Do té doby chce Komise snížit podíl dopravy na emisi CO2 ve srovnání s rokem 1990 o 60 %.