zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Automobilky ukázaly budoucnost: úsporné vozy

01.10.2012
Ekologická auta
Automobilky ukázaly budoucnost: úsporné vozy

Letošní pařížský autosalon otevřel své brány ve chvíli, kdy evropský trh s osobními vozy hlásí propad o necelých 9 procent. I proto je jasným trendem této výstavy utahování opasků. Řeč není jen o pohledných hosteskách, kterých letos na výstavišti citelně ubylo, ale i o snaze výrobců najít cestu k zákazníkům přes designem přitažlivé, ale úsporné vozy.

Dobrým příkladem je Ford Mondeo. Oblíbený vůz kategorie vyhledávaný manažery i soukromníky v Paříži ukázal svou novou generaci. Ta na první pohled upoutá výraznou čelní maskou zdobenou chromem, doplněnou o úzké světlomety. Auto tedy působí dravě. Přitom se ale kromě jiných pohonných jednotek pod jeho kapotou objeví i litrový tříválec. Je to vůbec poprvé, co bude takto malý motor roztáčet kola vozu střední třídy. Je vybavený turbodmychadlem, takže může nabídnout výkon 125 koní. Automobilka si od něj ale hlavně slibuje nízkou spotřebu a emise CO2 130 g/km.

Spořit se dá i luxusně

Honbu za co nejnižší spotřebou a emisemi lze vycítit také v nejvyšších kategoriích. Obletovaný stánek britského Land Roveru vystavoval nové luxusní SUV Range Rover. Interiér obrovského vozu zdobí vybraná kůže a pečlivě leštěné dřevo. Lze si pořídit i verzi pro čtyři cestující, kde mají lidé vzadu k dispozici polohovatelná křesla a vlastní obrazovku s DVD přehrávačem. Auto dříve kritizované za vysokou spotřebu nyní vsadilo na novou konstrukci z hliníku.

"Díky tomu se nám podařilo snížit hmotnost Range Roveru o celých 420 kg. To nám dovoluje do vozu dávat i menší motory, přitom ale získat stejné nebo lepší parametry. Například dieselový šestiválec je teď dynamičtější než osmiválec v minulém modelu. Z původních 256 gramů CO2 na kilometr je tak nyní jen 200," řekl HN Phil Popham, který je zodpovědný za globální prodeje značky.

"Příští rok začneme nabízet také naftový hybrid, který je úspornější než benzinový. U něj by měly emise klesnout až na 170 gramů CO2 na kilometr," dodal Popham s tím, že benzinový hybrid by se ale také v budoucnu mohl v některých vozech značky objevit.

Odvážný krok pro Hyundai

To korejská automobilka Hyundai se rozhodla hledat úspory v alternativních palivech. Po několika letech vývoje v Paříži ukázala kompaktní SUV ix35 Fuell Cell, které pohání palivové články plněné vodíkem. Do nádrží se vejde 5,6 kg zkapalněného plynu. Na jedno natankování zvládne vůz ujet 588 km. Jde přitom o vozidlo, které se začne vyrábět už v prosinci letošního roku. Do roku 2015 vznikne prvních 1000 exemplářů, poté by se měla produkce ustálit na 10 tisících kusech ročně. Hyundai se ale v evropských státech může potýkat s malou sítí vodíkových stanic.

To novému ekologickému BMW by měly stačit běžné domácí zásuvky. Mnichovská automobilka finišuje přípravy na svou novou řadu ekologických modelů. Měla by zahrnovat jak hybridní sportovní vůz, tak rodinný nebo městský automobil. Ten nese název BMW i3.

"Bude to luxusní elektromobil navíc s futuristickým designem. Chceme zachovat zhruba 85 procent toho, co nyní můžete vidět na konceptu. Auto půjde do výroby na konci příštího roku," řekl Heinrich Schwackhöfer, který elektromobil i3 vyvíjí. Auto nabídne dojezd až 150 km. Nabíjení z domácí zásuvky zabere 8 hodin. Pokud ale zaparkuje u dobíjecí stanice, mohl by být vůz připraven už za necelou hodinu. Baterie ve voze jsou proto umístěné uprostřed pod podlahou, takže je auto ideálně vyvážené.

Pokud lze tedy brát doslova slogan autosalonu (končí 14. října) "Budoucnost je nyní", čekají zákazníka v příštích letech úspory ve všech automobilových kategoriích.


Od našeho zvláštního zpravodaje: Paříž
Jan Markovič

Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí