Čtvrtek, 25. dubna 2024

Energetické štítky: Ode dneska jsou povinné i na pneumatikách

Od listopadu 2012 musí mít všechny prodávané pneumatiky energetický štítek. Odborníci ale radí, aby si řidiči kvalitu ověřili v nezávislých testech. O vlastnostech zimního obutí vypovídají podrobněji.

Energetické štítky: Ode dneska jsou povinné i na pneumatikách

iž od zítra musí být všude, kde se prodávají pneumatiky, dostupné informace o jejich brzdné dráze na mokru, o valivém odporu a o vnější hlučnosti. Pomůže to nějak bezpečnosti a ekologičnosti automobilové dopravy a co se vůbec mění?

Na energetické štítky na elektrospotřebičích jsme si už tak nějak zvykli. Pomáhají při nákupu vybrat takovou ledničku či televizi, která se z dlouhodobého hlediska vyplatí nejvíce. Od zítra budou ve všech členských zemích EU povinně i na pneumatikách. Co nám napoví? Rozhodně nic o tom, jak ekologicky byla pneumatika vyrobena.

Bezpečnost, ekologie a hluk

Na energetickém štítku pneumatik bude uvedeno, jak si pneumatika stojí ohledně valivého odporu a chování na mokru. Zde budou vlastnosti ohodnoceny písmenem od A do G či F, vnější hlučnost je pak jednoznačně psána v decibelech. Štítky jsou v podobném designu jako ty, které již známe z elektrospotřebičů.


Foto: Thinkstock.com

Je možné, že jste se již se štítky v obchodech setkali - musí je mít všechny výrobky vyrobené od 1. července letošního roku. Ne však všechny - označovat se nemusí dojezdové rezervní, protektorované, závodní a další speciální pneumatiky. Ani pneu pro motocykly se nemusí označovat.
Evropská unie, která za plošným zavedením štítků stojí, si od nařízení slibuje až o pětinu vyšší energetickou efektivnost vozidel a stejné snížení emisí CO2 v ovzduší do roku 2020. Dalším benefitem by měly být nižší hlučnost a vyšší bezpečnost. Kromě toho lze mnoho zajímavého vyčíst i z bočnice pneumatiky, zejména stáří pneumatiky a zemi, kde byla pneumatika vyrobena.

Tři údaje, které se na štítku budou uvádět, lze shrnout třemi slovy: ekologie, bezpečnost, komfort. Začneme-li odspoda, vnější hlučnost - neboli emise hluku - pneumatiky jsou vyjádřeny v decibelech. Pro snazší orientaci, zda je údaj dobrý či ne je u čísla ještě vyobrazen megafon a tři zvukové vlny.
Čím více jich je černých, tím je pneumatika více hlučná. Pokud jsou dvě bílé, je pneumatika jednou z nejtišších. Tři černé čárky naopak znamenají, že při zvedení hlukových limitů, které přijdou v EU v platnost za 4 roky, již tyto pneumatiky "neprojdou". Rozdíl mezi jednou a třemi zvukovými vlnami je 6 decibelů a vzhledem k exponenciální povaze se jedná o čtyřikrát vyšší hlučnost.

Pokračování na www.nazeleno.cz

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů