zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Dopravní ruch má za krize přednost před ekologií

08.11.2012
Doprava
Dopravní ruch má za krize přednost před ekologií

Bez dobrého dopravního spojení se nedá podnikat. Potvrzením tohoto faktu je i první místo města Odry v moravskoslezském kole průzkumu Město pro byznys 2012. Hlavní příčinou tohoto úspěchu je právě nadprůměrná spokojenost místních podnikatelů s dopravní dostupností.

"Máme tu výborné napojení na dálnici, to je zcela zásadní," řekl týdeníku Ekonom starosta Pavel Matůšů. Přes značný dopravní ruch se v Odrách daří zlepšovat ovzduší, což v oblasti kolem průmyslové Ostravy nebývá obvyklé. "Problémy jsme měli s odvozem štěrku z nedalekého kamenolomu, tedy s prachem. Nakonec to před čtyřmi lety vyřešila osobní domluva s vedením podniku, kámen se přesunul z nákladních automobilů na železnici," připomněl starosta.

Jeho slova víceméně potvrzují i zástupci dalších samospráv. Při předávání cen se shodli, že za hospodářské recese má podpora podnikání přednost. To dopředu ovlivňuje výsledky radničních debat, zda dopravu v zájmu ekologie regulovat, nebo ji více uvolnit a rozhýbat. Za mnohem větší ekologický problém než automobily navíc starostové považují kouř z lokálních topenišť rodinných domů. To se promítá i do diskusí, zda na náměstí budou jezdit osobní vozy, jak si přejí majitelé obchodů a restaurací, nebo zda se centra měst mají přeměnit v pěší zóny. "Naší tradicí je nezpoplatněný vjezd na náměstí," říká Jiří Kučera, dlouholetý starosta Humpolce, vítězného města v kraji Vysočina. Humpolec de facto leží na dálnici, uprostřed mezi Prahou a Brnem, a díky jeho poloze v něm investoři nedávno otevřeli nové konferenční centrum, Fabrika Hotel, za 140 milionů korun.

"Myslím, že je lepší lidi moc neomezovat a uvolnit jim naopak prostor. Někdy nastanou problémy, ale i tak to stojí za to. Což se týká jak dopravy, tak samotného podnikání," míní humpolecký starosta.

K dopravním regulačním opatřením je skeptický rovněž primátor Miroslav Pišťák z Prostějova, jehož město si odneslo palmu vítězství v Olomouckém kraji. "Aut stále přibývá a silnice máme čím dál více přetěžovány. Nevěřím však, že lidé v důsledku našich nařízení týkajících se emisí přestoupí z osobních vozů do městských autobusů. A to u nás městská hromadná doprava funguje dobře," soudí Pišťák. Podle něho to znamená jediné: snažit se vybudovat vnější dopravní okruh, ačkoli jsou s tím spojeny problémy. Například s výkupem pozemků a s tím, že se lidé, kteří podél vytyčené trasy bydlí, pochopitelně nové silnici brání.

Týdeník Ekonom vyhlásil srovnávací průzkum Město pro byznys již popáté. Partnery projektu je kromě Ekonomu i skupina PPF, Metrostav a Škoda Transportation. Partnerem krajských kol je ČD-Telematika. Odborným garantem je Hospodářská komora a data vyhodnocuje agentura Datank.

Zdroj: EKONOM

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
ASIO, spol.s r.o.
28
7. 2017
28.7.2017 - Ostatní akce
od 09:30 do cca 11:00, na YouTube
7
8. 2017
7-11.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Zahrada lesní MŠ Šárynka, Praha 6
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí