Paříž možná přijde o stará auta a veterány
Pařížský starosta Bertrand Delanoë chce do září roku 2014 zbavit francouzskou metropoli všech osobních aut, jejichž stáří překročilo 17 let. Restrikce neminou ani nákladní vozidla, jejichž věk přesahuje 18 let. Do francouzského hlavního města by dokonce neměly jezdit ani motocykly s datem výroby starším, než je rok 2004. Starosta se totiž prý pokouší snižovat emise škodlivin ve městě. Chce, aby do roku 2015 klesly o 30 procent. Hranicí pro staré vozy bude dálnice A86, která velkoměsto obkružuje. Záměr, jenž vypadá na první pohled kvůli přeplněné dopravě Paříže logicky, zasáhne ale i majitele starších zajímavých aut. Představte si například ulice Paříže bez Citroënu 2CV, vozu, kterému se přezdívá Kachna a patří ke francouzskému koloritu stejně jako sýry nebo víno. Poslední takový automobil vyjel z továrny v roce 1990, takže už ani ten se do metropole nepodívá. Dotčení mohou být i sběratelé veteránů, protože může nastat situace, kdy do pařížských ulic nebude smět jet ani historicky cenné vozidlo třeba jen aby se zúčastnilo výstavy. Dá se navíc předpokládat, že mnoho sběratelů bydlí přímo v centru města, a ti by tak nyní museli své opečovávané kousky vystěhovat na venkov. Nařízení se dotkne i méně bohatých lidí, kteří si nové auto jednoduše dovolit nemohou. "Je pařížský starosta opravdu z levicové strany? Vždyť zakáže nejchudším lidem vjezd do města," zlobil se například pro list The Telegraph Fabien Breuvart, hrdý majitel Renaultu 4L z roku 1990. Bojí se, že se z Paříže stane jen ostrůvek pro bohaté. Starosta ale tvrdí, že se pokusí zavést dotace pro majitele starých vozů, aby je mohli vyměnit za novější automobily. I tak se zdá, že návrh je spíše populistickým krokem, který má podpořit kariéru socialistického starosty. Je zřejmé, že od majitelů veteránů a youngtimerů hlas čekat nemůže.
AUTOR: Jan Markovič
jan.markovic@economia.cz