zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Klaus Thimm: Obal prodává

02.01.2013
Obecné
Klaus Thimm: Obal prodává

Majitel společnosti Thimm - The Highpack Group, jednoho z největších výrobců obalů v Evropě, se přijel zúčastnit předávání cen za Obal roku. Využili jsme příležitosti a položili mu několik otázek ohledně budoucnosti obalového průmyslu a jeho významu v marketingové komunikaci.

OTÁZKA: Můžete krátce popsat současné trendy v obalovém průmyslu?

Těch je hodně, a pokud mluvíme o marketingové komunikaci, vzrůstá důležitost regálových obalů zejména v retailu. Protože dnes není lepší prostředek v místě prodeje, který by dokázal popsat produkt lépe než obal. Proto je důležitý i potisk. Kromě toho dnes vzniká mnoho odpadu při transportu a logistice, a proto musí být obal navržen tak, aby výrobek dostatečně chránil při přepravě a zároveň zohlednil i marketingovou komunikaci. V Evropě vzniká stále mnoho odpadu, ale obal je potřeba, aby zboží bylo chráněno a nepoškodilo se. Týká se to hlavně potravin, kterých je hodně znehodnoceno právě kvůli špatnému balení během dopravy.

OTÁZKA: Právě v potravinách se dnes dbá na bio a vůbec ekologické aspekty. Je to trend i v obalech?

Samozřejmě. Trendem je i to, že potřebujeme stále méně materiálu na obaly. Ale zároveň musí být balení bezpečné, což je trochu paradox. Já si myslím, že obalový průmysl musí být udržitelný, stejně jako samotné obaly. A proto obalový průmysl vyrábí pomocí nejnovějších technologií produkty, které jsou recyklovatelné. Ze starých obalů vyrábíme nové obaly. Na to existuje celý proces, že využíváme staré obaly pro výrobu nových. A to neznamená, že staré obaly vymyjeme a znovu použijeme, ale vytvoříme skutečně nové obaly. Jako dobrý příklad slouží PET obaly, ty jsou recyklované a můžou být zpracovány na nový produkt.

OTÁZKA: A jaké jsou v těchto trendech rozdíly na německém a českém trhu?

Jsem členem evropské komise pro marketing a otázky životního prostředí v rámci našeho průmyslu a vím, že vše ve všech evropských zemích musí být stejné podle evropských zákonů.

OTÁZKA: A když mluvíme o obalu jako prostředku marketingové komunikace, jak fungují dohromady s další-mi prvky podpory prodeje?

Řekl bych to asi takto. Vlastní produkt, který opustí brány závodů našich zákazníků, v tu chvíli ještě nemá pro nakupujícího žádnou hodnotu. Tu získá ve chvíli, kdy dorazí do regálu, kde se prezentuje jako kvalitní produkt. Proto si naši zákazníci, výrobci produktů, na které vyrábíme obaly a displeje, musí uvědomit, a také si to zpravidla uvědomují, jak je důležité zahrnout obal do marketingové komunikace. Kvalitní obal jim pomáhá prodávat a zvýšit hodnotu výrobku u spotřebitele.

OTÁZKA: Kvalita obalů je jedním z těch trendů?

Cena je i v obalovém průmyslu velmi důležitá, protože v některých ohledech jsou to vlastně jen náklady navíc. Ale, pokud si někdo vybere obal jen na základě nejnižší ceny, tak se také častěji setkává s reklamacemi rozbitých produktů během dopravy a neprodaným zbožím v maloobchodě. A to ho stojí mnohem víc, protože ztrácí image. Ty nejvíce tržně orientované společnosti si uvědomují důležitost a význam obalů. Pochybuji, že by se tyto společnosti koukaly jen po nejnižší ceně, takové by měly jen malou šanci přežít, protože jejich produkty by dorazily do místa prodeje ve velmi špatném stavu. Obal, který vypadá špatně v místě prodeje, hodotu zboží jen snižuje.

OTÁZKA: Co je podle vás největší hrozbou obalového průmyslu v Evropě?

Největší hrozbou jsou podle mě rostoucí ceny energií. Velkou výzvou je také jistý druh nejistoty v oblasti udržitelnosti produkce. Všichni říkají, že jejich produkt je nejudržitelnější, ale na to nejsou důkazy, protože nemáme žádnou vědu, která by se zabývala udržitelností výroby. Takže jsou to jen domněnky.


KLAUS THIMM.
"Obal má pro zákazníka hodnotu až když dorazí do obchodu a slouží k prezentaci produktu."

ZDROJ: SIGN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí