zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Německo zpřísňuje pravidla nízkoemisních zón, i pro řidiče z Čech

03.01.2013
Doprava
Ovzduší
Urbánní ekologie
Německo zpřísňuje pravidla nízkoemisních zón, i pro řidiče z Čech

Desítky německých měst ode dneška zpřísňují pravidla nízkoemisních zón, jež omezují vjezd automobilů nejvíce znečišťujících ovzduší. Regulace se vztahuje na osobní i nákladní vozy a povinnost opatřit si příslušnou emisní plaketu pro vjezd do těchto lokalit mají i čeští řidiči. Změna pravidel se týká mimo jiné řady významných center, jako jsou Kolín nad Rýnem, Karlsruhe, Dortmund, Duisburg, Halle nebo Magdeburg. ČTK o tom řekl Miroslav Šuta z Centra pro životní prostředí a zdraví, které sídlí v Plzni.

"Německo zavádí nízkoemisní zóny postupně od roku 2008 a používá je jako jeden z nástrojů pro řešení problému znečištění ovzduší jemným prachem v oblastech s intenzivní automobilovou dopravou," uvedl.
Češi, kteří se s vozem chystají do německých měst, které vjezd vozů regulují, si mohou emisní plaketu opatřit na českých stanicích technické kontroly, potřebují k tomu velký technický průkaz. "Stojí to asi 300 korun, není to časově omezeno, etiketa vypadá podobně jako dálniční známka a lepí se za sklo vozu," vysvětlil Šuta. Pokud řidič vjede v Německu bez známky do dané zóny, hrozí mu pokuta odhadem asi 40 eur (cca 1000 korun).

Podle Šuty je problému znečištění ovzduší jemným prachem věnována velká pozornost. "V současnosti představuje z hlediska životního prostředí největší zdravotní riziko jak v Evropě, tak v Česku. Krátkodobé vdechování prachu zvyšuje počet zánětlivých onemocnění plic, působí negativně na srdečně-cévní systém, vede ke zvýšení počtu hospitalizací a k vyšší úmrtnosti," uvedl. Dlouhodobé působení zhoršuje plicní funkce dětí i dospělých, zvyšuje počet chronických obstrukčních onemocnění plic a snižuje délku života.

Inspirovat se Němci nechali podobnými zónami zřízenými v 90. letech ve švédském Göteborgu nebo Stockholmu, kde se díky nim snížily emise velmi nebezpečných jemných prachových částic až o 40 procent.
V Německu se nyní pravidla zpřísnila, byly vyhlášeny i čtyři nové nízkoemisní zóny, včetně druhé regionální zóny zahrnující Ludwigsburg a okolí. "Německé právo rozděluje vozidla podle výše emisí výfukových plynů do čtyř kategorií, přičemž města mají pravomoc omezit vjezd pro vozidla některých z těchto kategorií," vysvětlil Šuta.

Automobily s nejhoršími emisemi škodlivin jako například vozy s benzínovým motorem bez katalyzátoru nemají nárok na žádnou plaketu a nesmějí do žádné z nízkoemisních zón. Automobily s nejnižšími emisemi pak získávají plaketu zelenou a mohou vjíždět do kterékoli zóny. "Dvě kategorie mezi nimi jsou označeny červenou nebo žlutou plaketou podle emisních standardů, které splňují. Automobily s dieselovými motory mohou získat lepší plaketu, pokud jsou dodatečně vybavena schváleným typem tzv. filtru pevných částic," řekl.

Nízkoemisní zóny fungují v Dánsku, Švédsku, Nizozemsku a Británie. Zavedení připravují Francie nebo Rakousko a diskutuje se o nich i jinde. V ČR umožňuje městům vyhlášení nízkoemisní zóny nový zákon o ovzduší. "Ve svém plánu zlepšování kvality ovzduší se zavedením zóny počítá například Praha, jež si zadala zpracování studie proveditelnosti zóny," uvedl Šuta.

Zdroj: ČTK

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
19
11. 2019
19.11.2019 - Seminář, školení
Praha, ČVUT
INISOFT s.r.o.
20
11. 2019
20.11.2019 - Seminář, školení
Brno, ApS Brno s.r.o.
INISOFT s.r.o.
5
12. 2019
5.12.2019 - Seminář, školení
Praha, ČVUT
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí