zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Ministerstvo zřejmě zruší program ekologických aut pro státní správu

03.01.2013
Ekologická auta
Ministerstvo zřejmě zruší program ekologických aut pro státní správu

Úřady pořizují ekologické vozy pomaleji, než žádala vláda. Nákupy vozů s nízkými emisemi se odkládají kvůli úsporám.

Státní a veřejné instituce nemají valný zájem o vozidla přátelská k životnímu prostředí, tedy auta na stlačený zemní plyn, biopaliva nebo na klasický benzin a naftu s přísnou emisní normou Euro 5. Vyplývá to z průběžných údajů o plnění vládního programu obměny vozového parku veřejné správy za "ekologicky přátelská" vozidla. Ministerstvo životního prostředí chce tento program zcela zrušit. Úřady šetří a část z nich nákup těchto - většinou dražších - vozů vůbec neplánuje.

Přesně před čtyřmi lety - v prosinci 2008 - přitom rozhodla vláda z podnětu ministerstva životního prostředí, že do konce roku 2013 má činit podíl ekologických osobních a lehkých nákladních automobilů na celkovém vozovém parku státní správy 25 procent. Podle posledního zjištění činí dosud tento podíl v průměru jen 10 procent. Ekologicky přátelská vozidla šetří vypouštěním nízkých emisí životní prostředí a státní správa měla jít podle vládního usnesení příkladem v jejich pořizování.

Podle mluvčího ministerstva Matyáše Vitíka se ukazuje, že tento program je nejméně efektivním nástrojem pro zlepšení kvality ovzduší a je příliš administrativně složitý. "Jedním z důvodů nynějšího stavu programu je současná hospodářská krize, kdy ministerstva neobměňují z ekonomických důvodů vozový park tak rychle, jak se předpokládalo. Tím pádem se automaticky snižuje podíl nových vozidel, která by byla z velké míry ekologicky přátelská," popisuje Vitík současný stav.

Poslední údaje o postupu plnění tohoto programu předložilo ministerstvo vládě letos v létě. Další hlášení dostane kabinet v březnu příštího roku. Do té doby má padnout definitivní ortel nad existencí programu.

Část veřejných institucí splnila požadovaný podíl už letos. Například ministerstvo průmyslu a obchodu, Energetický regulační úřad, Kancelář Poslanecké sněmovny nebo Český statistický úřad. Dalším pak chybí ke splnění čtvrtinového podílu jen malá část.

Většina má však ekologicky přátelských vozů ve výbavě jen minimum nebo žádné. To se podle zprávy ministerstva týká například Kanceláře prezidenta republiky, ministerstva vnitra, Úřadu pro ochranu osobních údajů, Kanceláře Senátu nebo ministerstva práce a sociálních věcí. Z případného nesplnění vládního usnesení nevyplývají žádné sankce, a tak úřady s plněním programu nespěchají.

"V současné době nevlastníme žádný vůz na alternativní pohon. A o žádné jiné variantě pořízení ekologických vozů v současné době neuvažujeme," reaguje mluvčí ministerstva práce Štěpánka Filipová.

Vozy splňující nejpřísnější ekologické normy jsou nejen dražší, ale často je jejich tankování výrazně složitější. To se týká například vozů na stlačený zemní plyn CNG nebo na paliva s vysokým obsahem biosložek, jako je například lihový benzin E 85 s podílem 85 procent etanolu. Počet pump, které nabízejí tato paliva, sice roste, ale pomaleji, než si vládní úředníci i dodavatelé paliva původně představovali.

V případě CNG, na něž dnes v tuzemsku jezdí 4300 osobních aut, dodávek, autobusů a komunálních vozů, je v Česku nyní k dispozici 45 veřejných plnicích stanic.

"Palivo CNG je nejen u nás, ale i ve světě stále populárnější," tvrdí Markéta Schauhuberová z České plynárenské unie, která sdružuje největší tuzemské dodavatele plynu. V roce 2008 ale unie předpokládala, že ke konci roku 2011 bude v Česku jezdit na 5500 vozů na palivo CNG a budou mít k dispozici 70 plnicích stanic.

Podle mluvčího ministerstva životního prostředí Vitíka se ukazuje, že lepší motivací k rozšíření ekologických aut než zmíněný vládní program je například zavádění nízkoemisních zón ve městech, kam mohou vjíždět jen vozidla splňující nejnovější parametry na vypouštění škodlivých látek.

U kamionů zase velmi úspěšně funguje sleva na mýtném, kterou mohou uplatnit jen vozy využívající emisní normu Euro 5 a vyšší. Toho využívá od loňského roku velká část dopravců, kteří nakupují ve velkém nákladní vozy s těmito ekologickými motory na naftu.

Ekologické vozy ve státních službách

25 %

z celého vozového parku ministerstev a dalších státních institucí má ke konci roku 2013 splňovat nejpřísnější ekologické limity (klasické spalovací motory s normou Euro 5, na stlačený zemní plyn CNG nebo biopaliva).

2979

osobních aut a dodávek tvořilo začátkem letošního roku (poslední dostupný údaj) celkový vozový park všech ministerstev. Z toho 7 % připadalo na "ekologicky přátelské" vozy. Hranici 25 % překročilo pouze ministerstvo průmyslu.

1020

osobních aut a dodávek tvořilo celkový vozový park ostatních státních úřadů a institucí (tedy kromě ministerstev). Podíl ekologických vozidel činil 13 %. Hranici 25 % už překročil například Nejvyšší kontrolní úřad, Český statistický úřad nebo Energetický regulační úřad.

525

osobních aut a dodávek provozovaly celkem krajské úřady. Z toho 17 % činily ekologicky přátelské vozy. Vládou požadovanou hranici už překročily krajské úřady Zlínského a Libereckého kraje.

AUTOR: Miroslav Petr
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
29
11. 2019
29.11.2019 - Seminář, školení
13
12. 2019
13.12.2019 - Seminář, školení
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí