zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

V nové sezóně na kole až do Francie

26.01.2013
Doprava
Ekologická dovolená, cestování
V nové sezóně na kole až do Francie

Mezi vesnicemi Pňov Podhradí a Poděbrady vzniká nová spojnice. V blízké budoucnosti se totiž začne stavět greenway cyklostezka. Její povrch bude zpevněný za pomoci prostředku Glorit.

Vesnice Pňov Podhradí je známa svou dlouhou historií, v průběhu které se mnohokrát střetávala s katastrofickými scénáři v souvislosti s rozlitím řeky Labe. Šikovností tamějších obyvatel se tento problém vyřešil již začátkem 19. století, kdy bylo vykopané koryto a řeka svedena jiným směrem. Boj s vodním živlem se sice výrazně podepsal na vzhledu východních částí katastrů Pňova i Podhradí, přesto způsobil i mnoho pozitivního, hlavně co se týče přírodního prostředí.

Právě v důsledku konstantního zvlhčovaní půdy se okolí Labského údolí může chlubit nálezem nespočetného množství biotopu a vzácné vegetace, díky kterému bylo toto území zapsané do Evropské soustavy chráněných území, Natura 2000.

Není žádným tajemstvím ani fakt, že tato přírodní rezervace je díky své zdivočelé přírodě často vyhledávaná turisty a z toho důvodu by cyklostezka, která by vedla napříč tímto krajinným prostředím, byla víc než vítaná.

V RUKOU ARCHITEKTŮ

Jmenované důvody a již existující potahová cesta podél řeky byly hlavními motivy k vyhlášení soutěže na vybudování nové cyklostezky. Soutěž vyhrál pražský ateliér Casua, jehož 33členný tým architektů a inženýrů je autorem staveb jako například: Galerie Myšák v Praze, Letiště v Bratislavě, nebo projektu fotbalového stadionu v Hradci Králové. V průběhu 21 let jejich existence se stali známí i díky mnohým dalším projektům sahajícím od urbanistických studií, rekonstrukcí, projektování rezidenčních a administrativních budov až po projekty rodinných domů. Ateliér také disponuje zkušenostmi s projektováním cyklostezek.

I když se v současné době cyklostezky objevují jako houby po dešti a jejich výstavba se nezdá být nijak technologicky čí koncepčně náročná, tento fakt neplatí pro každou. Cyklostezka mezi Pňovem Podhradí a Poděbrady bude tvořit výjimku. Její úlohou nebude jenom bezpečné spojení mezi okresním městem a obcemi Osečkem a Pňovém Podhradí, ale také zapojení místních občanů, komunity obcí a neziskové organizace, aby se vytvářel život podél stezky. Je třeba zajistit, aby ze svého přírodního a kulturního bohatství vytěžili to nejlepší, šetrně to prodali turistům nebo cyklistům a přilákali je tak do svého okolí, připomíná Jakub Smolík z Nadace Partnerství.

Díky tomuto ekologickému přístupu byla cyklostezka zařazená mezi zelené, nebo takzvané "greenway" cyklostezky, které v České republice řídí Nadace partnerství. Ačkoli výraz "greenway" není u nás ničím novým, ne každý ví, co si pod tímto pojmem představit.

Podle dokumentace EIA (Environmental Impact Assesment) tento výraz označuje stezky a koridory přinášející kromě výhod pro společnost také užitek životnímu prostředí a kvalitě života lidem v okolí. Jsou společným prostorem pro přírodu a nemotorovou dopravu ve městech a krajině.

PANEVROPSKÁ SÍŤ

Rozsáhlá síť evropských cyklistických stezek (Eurovelo), kterou organizuje Evropská cyklistická federace jako projekt 12 dálkových tras, vede napříč celým evropským kontinentem. Celková délka projektovaných tras je přes 60 000 km, přičemž Českou republikou procházejí tři ze 12 mezinárodních tras. Naše cyklostezka je zařazena do této sítě, a přestože je její délka jenom 9,334 km, po dostavění bude patřit k jedné z nejdůležitějších mezinárodních cyklotras v České republice. Plánovaná cyklotrasa v úseku Poděbrady - Pňov Předhradí - Kolín bude součástí trasy Eurovelo č. 4, která prochází územím Francie, Belgie, Německa, ČR, Polska a Ukrajiny a měří 4000 km, popisuje situaci Pavla Poděbradová, projektant společnosti Casua.

BRUSLAŘI NEBUDOU MÍT PROBLÉM

Jezdit po cyklostezce na bruslích není právě nejbezpečnější volba. Na některých cyklostezkách v Čechách dokonce tuto zálibu zakázali úplně. Příkladem je cyklostezka mezi Lupěným a Hněvkovem, která se díky tomu setkala s množstvím nevůle ze strany bruslařů. "I když jsme obdrželi množství žádostí i stížností, nemůžeme nic změnit, protože bruslaři jsou podle zákona klasifikovaní jako chodci, a ti mají na cyklostezku zákaz," řekl mluvčí šumperské policie Josef Bednařík. Pavla Poděbradová dodává: "Při projektování cyklostezky jsme vzali v potaz i tuto skutečnost a proto jsme na úseku kolem jezera u obce Předhradí věnovali prostor také pro bruslaře. Online okruh bude mít délku 1,9 km a šířka se bude pohybovat od 2,5 m do 3,5 m."

UNIKÁTNÍ POVRCH

Další zajímavostí je povrch cyklostezky, který je zpevněný za pomoci prostředku Glorit. Zpevnění pak funguje na principu obměny původního materiálu, do něhož se přidává cement a stabilizační prostředek. Výsledkem je pak velmi pevná a odolná vrstva zhruba 25 cm tloušťky, která odolává mrazu, snese zatížení dopravními prostředky a je vodopropustná. "Výstavba je velmi šetrná vůči životnímu prostředí, zejména vzhledem k minimalizaci záborů okolních pozemků, navíc půda, která je znečištěná chemikáliemi se použitím zmíněného prostředku neu-tralizuje," dodává Pavla Poděbradová.

Zdroj: STAVITEL

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
19
11. 2019
19.11.2019 - Seminář, školení
Praha, ČVUT
INISOFT s.r.o.
20
11. 2019
20.11.2019 - Seminář, školení
Brno, ApS Brno s.r.o.
INISOFT s.r.o.
11
12. 2019
11.12.2019 - Seminář, školení
Praha, Occidental Five
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí