zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

AFP: Když červené Ferrari začíná zelenat...

27.01.2013
Ekologická auta
AFP: Když červené Ferrari začíná zelenat...

Červené Ferrari, symbol supersilného auta snů, neodolalo ekologické vlně a pozvolna "zelená". Jeho tvůrci se snaží omezit spotřebu pohonných hmot a dopad na životní prostředí a dokonce pracují na jakémsi hybridním voze, píše agentura AFP.

"Snažíme se snížit spotřebu, aniž bychom zapomínali, že symbolem Ferrari je výkonnost. Podařilo se nám zvýšit sílu motorů o 100 koní a přitom omezit emise oxidu uhličitého o 30 procent," tvrdí Matteo Lanzavecchia, jenž má na starosti vývoj, v sídle historického závodu v Maranellu, lokalitě nedaleko Modeny v kraji Emilia-Romagna.

Jeden z předních modelů Ferrari California 30, jehož cena se blíží 180.000 eurům (4,5 milionu Kč), je výsledkem nového přístupu italské firmy: má o 30 koní navíc, ale váží o 30 kilogramů méně než předešlý model.

"Pracujeme na voze po všech stránkách, nejen pokud jde o využití těch nejlehčích materiálů, ale i pokud jde o další prvky. Zrevidovali jsme fungování brzd, abychom omezili tření, a ventilátoru, abychom snížili spotřebu," uvádí Lanzavecchia.

Tato filozofie se projevila i na závodě v Maranellu. Mezi stroji byly vysazeny stromy, aby bylo možno kontrolovat vlhkost vzduchu. V nedávno postavených budovách umožňují široké prosklené plochy omezovat spotřebu elektřiny.

Firma se vzpínajícím se koněm v logu se tu nezastavila: v nadcházejících měsících má spatřit světlo světa hybridní vůz.

Bude v něm instalován systém používaný ve Formuli 1, technologie KERS (Kynetic energy recovery system), který mění energii akumulovanou při brzdění, aby se snížila spotřeba, ale také aby měl řidič větší požitek z řízení, vysvětluje Lanzavecchia.

Luxusní značka nezná krizi. Po dvou rekordních letech 2010 a 2011 očekává skupina za loňský rok nový výjimečný zisk. Předloni se ve světě prodalo 7200 vozů Ferrari, tedy téměř o deset procent více než v roce 2010. A obrat poprvé v historii překročil dvě miliardy eur (50 miliard Kč).

"Soudíme, že se příležitosti naskýtají všude ve světě. Samozřejmě jsou trhy, kde jsme trochu skromnější, například to je Evropa. Na druhé straně jsou trhy, kde ekonomika roste, například ve všech asijských zemích, v Číně, Malajsii i ve Spojených státech," uvádí obchodní ředitel Enrico Galliera.

Klientelu firma Ferrari přitahuje také tím, že nabízí možnost přizpůsobení vozu potřebám a požadavkům kupce. Zákazník si může vybrat, zda chce sedadla potažená kašmírem či kůží z pekari, jaké chce bezpečnostní pásy, systém Hi-Fi a další vybavení vozidla.

"Máme osobního designéra, který zákazníkovi pomáhá s výběrem, radí mu a až do konce sleduje realizaci vozu," vysvětluje Nicola Boari, jenž má tento projekt na starosti.

"Vše je možné, pokud to ovšem nevybočuje z mezí dobrého vkusu a italského stylu: nikdy neuvidíte vyjít z našeho závodu Ferrari se sedadly z krokodýlí kůže nebo s diamantovým koníkem," zdůrazňuje.

Svou roli tu také hraje cena takového vybavení, která se může vyšplhat až na 50 procent ceny vozu. To však milovníky vozů Ferrari zřejmě neodrazuje, protože téměř 98 procent zákazníků požaduje nejméně jeden prvek podle osobního výběru.

Zdroj: ČTK

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí