Sobota, 27. dubna 2024

Automobilový trh potáhnou rozvíjející se ekonomiky

Automobilový trh potáhnou rozvíjející se ekonomiky

V následujících pěti letech budou hlavními kritérii při výběru automobilu jeho spotřeba (92 % respondentů), bezpečnost (78 %), komfort (77 %) a ekologičnost (71 %). Motoristé ze zemí TRIAD (západní Evropa, Japonsko a Severní Amerika) se přitom přeorientovávají na menší, efektivnější a ekologičtější auta. Naopak zákazníci v rozvíjejících se ekonomikách zemí BRIC (Brazílie, Rusko, Indie a Čína) dávají přednost větším a luxusnějším automobilům vyšší třídy. Právě země BRIC se tak stanou tahounem automobilového průmyslu. Údaje vyplývají z aktuální studie celosvětové sítě poradenských společností KPMG Global Automotive Executive Survey 2013, která zjišťovala názory dvou set manažerů z automobilového odvětví.

Poptávka po automobilech na většině vyspělých trhů klesá. V Evropě se za rok 2012 prodalo přibližně o milion vozů méně než v roce 2011. Je to důsledek přetrvávající ekonomické recese, stoupajících cen pohonných hmot a tendence omezovat automobilovou dopravu ve městech.

Pozornost automobilek se obrací na rostoucí střední třídu v nově vznikajících ekonomikách BRIC, tedy v Číně, Indii, Brazílii a Rusku. Největší potenciál přitom čtyři manažeři z deseti vidí v jihovýchodní Asii. V roce 2018 by země BRIC měly dosáhnout 50% podílu prodejů na celosvětovém trhu. Navíc by do tří až pěti let měly významný objem automobilů i vyvážet, zatímco nyní téměř veškerá jejich produkce míří na jejich domácí trhy.

Těmto preferencím odpovídají i očekávání růstu jednotlivých trhů. V západních zemích spotřebitelé upřednostňují menší, efektivnější a ekologičtější auta. Jejich stoupající oblibu předpokládá 58 % respondentů. Největší poptávka směřuje na menší typy automobilů, tedy malá a mini auta. Poroste i význam levnějších modelů aut, jejichž nabídku většina automobilek posiluje.

Naopak v rozvíjejících se ekonomikách jsou trendem větší, sportovní a terénní vozy, víceúčelové automobily apod., bez ohledu na dopady na životní prostředí. Nárůst poptávky po těchto typech očekává 66 % respondentů.

SOUMRAK ELEKTRICKÝCH AUT?

Hlavním trendem do roku 2025 zůstává pro tři čtvrtiny respondentů elektromobilita. Přesto dochází k odklonu od čistě elektrických vozů k hybridním verzím, které budou podle 36 % manažerů již za pět let nejpřitažlivější kategorií. Investice do tzv. plug-in hybridů (čili automobilů využívajících kromě klasického vznětového motoru také elektrický pohon) plánuje navýšit 24 % firem. Do primárně bateriových technologií přitom investuje pouhých osm procent. Největší prostředky tak automobilky investují do zmenšování spalovacích motorů. Již nyní tuto změnu do svých výrobních plánů zahrnuje 29 % automobilek, včetně 40 % z Číny.

Podíl elektromobilů by pak v příštích 15 letech neměl na většině trhů překročit 15 procent. V Evropě se v roce 2027 očekává dokonce pouze šestiprocentní podíl elektromobilů na celkových prodejích aut.

ZDROJ: MODERNÍ ŘÍZENÍ

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů