Pátek, 10. května 2024

V Česku roste prodej aut na elektřinu

Firmy Peugeot a Citroën prodaly loni v tuzemsku desítky vozů na baterii. Prototypy elektromobilů už testuje v provozu také Škoda Auto.

V Česku roste prodej aut na elektřinu

Tuzemský provoz aut na elektřinu se pomalu, ale jistě rozrůstá. Vozy poháněné výhradně elektromotorem už nevznikají jen přestavbou aut s klasickým spalovacím motorem, ale stále více jdou na odbyt tovární značky elektromobilů z výrobních hal automobilek.

Podle údajů Asociace elektromobilového průmyslu (ASEP) vzrostl za loňský rok v Česku celkový počet osobních elektromobilů o stovku na 250 a počet dobíjecích stanic o dvacet na 208. Loni také bylo v Česku registrováno a přihlášeno 89 nových elektromobilů, zatímco před dvěma lety pouze šest.

Na odbyt jdou především typy Peugeot iON, Citroën C - Zero nebo elektromobily značky Opel. V porovnání se 4,5 milionu všech registrovaných (převážně benzinových a naftových) vozů v Česku se jedná jen o pouhý zlomek. "Přesto je zřejmé, že elektromobily uplatnění najdou, a to hlavně v městském provozu. Pokud jim ovšem radnice a stát vytvoří podmínky, například vyhrazená parkoviště, jízdní pruhy a podobně," soudí tajemník Sdružení dovozců automobilů Pavel Tunkl.

Prodeje však rostou i přesto, že dojezdová vzdálenost těchto aut dosahuje zatím jen 100 až 150 kilometrů a cena elektromobilu v současné době převyšuje zhruba o 200 až 300 tisíc korun cenu srovnatelného vozu se spalovacím motorem. Jenže ještě před rokem byl rozdíl mnohem vyšší - 500 až 600 tisíc korun. "Zájem skutečně roste, hlavně mezi řadovými řidiči. Pravděpodobně k tomu pomáhá i cenová politika prodejců. Elektromobily se dnes začaly cenou blížit klasickým autům," komentuje situaci šéf ASEP Jaromír Marušinec.

Majitelé oceňují i minimální provozní náklady. Elektromobily spotřebují na sto kilometrů elektřinu zhruba za 40 korun, nezatěžují životní prostředí, neplatí silniční daň a zákonné pojištění vyjde na pět set korun. Kritici na druhé straně připomínají, že ekologický argument není tak úplně pravdivý. Životní prostředí zatěžuje už samotná výroba elektrické energie. Problémem je také v Evropě stále nejednotný typ koncovek u kabelů pro dobíjecí stanice.

Nečekaně rostoucí zájem o elektromobily a nové dobíjecí stanice potvrzují i v českém zastoupení společnosti TÜV SÜD, která se zabývá mimo jiné certifikací a homologací zařízení pro elektromobily. "Odráží se to i na loňském nárůstu našich zakázek. Z větší části je ale zájem spíše ze strany firem než soukromých zájemců," říká Ondřej Vaculín z TÜV SÜD.

Elektromobily si pořizují v rámci propagace tohoto pohonu hlavně elektrárenské společnosti. ČEZ už zřídil převážně v Praze téměř 30 dobíjecích stanic - zejména u svých poboček či u obchodních center. S dalšími stanicemi se už přihlásila Pražská energetika, RWE i E.ON. Profesionální veřejná dobíjecí místa zprovoznilo i několik soukromých firem, jako třeba ZTC u pumpy Agip na dálnici D1.

Od loňska testuje svých deset elektromobilů i Škoda Auto. Mluvčí firmy Zbyněk Straškraba tvrdí, že o jejich budoucnosti se rozhodne až po vyhodnocení testu. "Ta auta už najela na 200 tisíc kilometrů. Čipy a senzory vyhodnocují chování řidiče a celého vozu. Snažíme se vybudovat v elektromobilitě kompletní know-how," říká.

Velké naděje vkládají do rozšíření elektromobilů úředníci Evropské komise. Nedávno přišli s návrhem, aby jednotlivé členské státy pořídily stanovené minimální množství elektrických přípojek. Česko by jich podle tohoto návrhu mělo instalovat do roku 2020 až 13 tisíc. Zástupci českého ministerstva průmyslu však označili tak vysoký počet za nereálný.

Petrolejáři a prodejci benzinu a nafty, pro něž jsou alternativní paliva konkurencí, velké šance elektromotorům nedávají. Podle experta České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu Václava Louly z Benziny ropná paliva jednou nahradí spíše stlačený zemní plyn CNG, na který jezdí už dnes v Česku přes čtyři tisíce aut.

"Elektromobily budou vždycky spíš jen do městského provozu. CNG se svými parametry více blíží k benzinu a naftě," tvrdí Loula.


Elektromobily v Česku

250 OSOBNÍCH VOZŮ
na baterii jezdí dnes po českých silnicích. Je to o 100 více než před rokem. Z toho bylo loni 89 registrováno jako nové vozy továrních značek (nevznikly tedy přestavbou už provozovaných aut). V tuzemsku kromě toho jezdí výhradně na elektrický pohon zhruba 50 autobusů, dodávek a nákladních vozů.

208 DOBÍJECÍCH MÍST
funguje v Česku v současné době. V tomto počtu je několik desítek profesionálních veřejných dobíjecích stanic (například firem ČEZ, PRE, RWE, ZTC), zbytek tvoří přípojky soukromých provozovatelů (garáže, hotely apod.).


Elektromobily a dobíjecí stanice

rok počet počet vozů stanic
2007 38 5
2008 40 50
2009 63 120
2010 71 145
2011 150 180
2012 250 208
2013* 400 300

*) odhad ASEP

AUTOR: Miroslav Petr
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů