zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Trolejbusy Škoda 14 Tr v modernizovaném hávu

07.02.2013
Ekologická auta
Trolejbusy Škoda 14 Tr v modernizovaném hávu

Je to téměř neuvěřitelné, ale od postavení prvního prototypu trolejbusu Škoda 14 Tr uběhlo již více jak 40 let. Přesto tento trolejbus i v modernizovaných verzích stále tvoří základ parku mnoha českých i zahraničních měst.

  • Škoda 14TrM je modernizovaná verze československého trolejbusu Škoda 14Tr. Vyráběna byla v letech 1995-2004 firmou Škoda Ostrov.

    Stejně jako vůz 14Tr je i 14TrM dvounápravový trolejbus se samonosnou karoserií. Zvnějšku se modernizace dotkla pouze předního a zadního čela vozu. Do čel byla pouze namontovány tabule informačního systému. Interiér byl modernizován kompletně. Byly použity sedačky nového typu, které jsou polstrované, nebo byla dosazena protiskluzová podlaha. V elektrické části byla použita výzbroj, která odpovídala výzbroji posledních sérií vozů 14Tr. I zde se ale objevily některé inovované prvky (modernizovaný trakční motor, lehké laminátové sběrače).

    Od roku 2004 byly v Bratislavě a Plzni modernizovány starší trolejbusy Škoda 14Tr dosazením nové vozové skříně a náprav. Přestože jde fakticky o nová vozidla, jsou vozy vedeny jako rekonstruované. V obou městech jsou typově označeny jako 14TrM.

    Někteří provozovatelé (Ostrava, Plzeň) označují rekonstruované starší vozy 14Tr jako 14TrM. Ostatní provozovatelé podobné modernizované trolejbusy značí jako Škoda 14TrR.

    ŠKoda 14TrR je označení pro modernizované trolejbusy typu Škoda 14Tr. U některých provozovatelů jsou tyto vozy označovány jako 14TrM.

Stejně jako u dvoučlánkového trolejbusu 15Tr musely provozovatelé poměrně dlouho čekat na nové nízkopodlažní standardní vozy Škoda 21Tr. I když jejich výroba začala v roce 1997, nemohlo být finančně únosné nahradit velké množství zastaralých vozů 14Tr těmito moderními trolejbusy. Proto se přikročilo k modernizacím starších vozů, jež se po dokončení rekonstrukce velmi podobají do r. 2003 vyráběným modernizovaným verzím 14TrM.

Rekonstruované vozy byly odstrojeny na skelet, jež byl opískován. Na trolejbusy byla dosazena nová čela dle návrhu Ing. arch. Patrika Kotase, které již respektují trend osazování informačních panelů. Modernizován byl i interiér: osazeny nové sedačky, protiskluzová podlaha, nové zářivkové osvětlení. Rekonstrukce se dotkla stanoviště řidiče, na vozy byly dosazeny nové lehké laminátové sběrače.

ZDROJ:Wikipedia, kráceno

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
19
11. 2019
19.11.2019 - Seminář, školení
Praha, ČVUT
INISOFT s.r.o.
20
11. 2019
20.11.2019 - Seminář, školení
Brno, ApS Brno s.r.o.
INISOFT s.r.o.
5
12. 2019
5.12.2019 - Seminář, školení
Praha, ČVUT
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí