zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Češi by mohli vyrábět supermoderní dopravní letadlo HELENA

01.03.2013
Doprava
Češi by mohli vyrábět supermoderní dopravní letadlo HELENA

Iniciativa HELENA (Highly Environmental Low Emission Next Generation Aircraft) skrývá ve svém názvu zkratku pro supermoderní letadlo, které je šetrné k životnímu prostředí a šetří i náklady svému provozovateli.

Česká letecká výroba hledá možnosti, jak znovu získat ztracené pozice. V pražských Letňanech vzniká evropský projekt HELENA, na jehož konci má být prototyp nového dopravního letadla. Rozpočet na jeho vývoj vychází zatím na 1,5 miliardy eur. A v plánu je i sériová výroba. Od roku 2030 by se mělo vyrábět až 200 těchto strojů ročně.

Koncept zcela unikátního dopravního letadla, které by mohlo dlouhodobě pozvednout tuzemskou leteckou výrobu, se rodí v letňanském Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu (VZLÚ). Do projektu HELENA jsou už zapojeny firmy z Česka, Německa, Rumunska a Polska.

"Na projektu HELENA pracuje tým zhruba dvaceti lidí z celé Evropy," říká v rozhovoru pro IHNED.cz šéf VZLÚ Josef Kašpar. Česko by se podle něj mělo z pětiny podílet na výzkumu i výrobě.

Iniciativa HELENA (Highly Environmental Low Emission Next Generation Aircraft) skrývá ve svém názvu zkratku pro supermoderní letadlo, které je šetrné k životnímu prostředí a šetří i náklady svému provozovateli. Stroj má pojmout až 70 pasažérů a doletět s nimi až 2500 kilometrů daleko.

Z Česka se počítá s účastí 11 firem - významnými hráči by měly být například společnosti Aircraft Industries, Jihlavan, Evektor a Jihostroj. "Budou se muset připravit na dvojnásobně velké letadlo, než je L-410," říká Kašpar.

Projekt HELENA má být financován především z evropských peněz. "O dotační prostředky žádají pořád ty samé firmy a Evropa přece prosazuje konkurenci na vnitřním trhu. Chceme využít menší firmy, které dnes dělají letadla pro maximálně 40 cestujících, a naučit je dělat letadla větší. Chceme sestavit nový řetězec," vysvětluje Kašpar.

Projekt ale podle něj nemá konkurovat velkým výrobcům, jako je Airbus. Chce je však připravit o nemalé finanční zdroje. "Evropa bude z obřího balíku eur, který dnes dává na Airbus, posílat třeba 30 procent někam jinam," doplňuje Kašpar.

AUTOR: Karel Tinl
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
14
11. 2019
14.11.2019 - Přednáška, diskuse
Interhotel Moskva Zlín
21
11. 2019
21.11.2019 - Seminář, školení
Hotel TRIM Pardubice
27
11. 2019
27.11.2019 - Seminář, školení
Dům techniky České Budějovice
29
11. 2019
29.11.2019 - Seminář, školení
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí