Čtvrtek, 25. dubna 2024

Nízkoemisní zóny: Rozporuplné reakce

Vláda premiéra Petra Nečase rozhodla v polovině února o tom, že města a obce si budou moci na svém území zřídit nízkoemisní zóny, kam bude povolen vjezd pouze vozidlům produkujícím do ovzduší jen malé množství škodlivin.

Nízkoemisní zóny: Rozporuplné reakce

Reakce zástupců měst na tuto novinku je však rozporuplná. Některá města se totiž obávají odlivu návštěvníků.

Nařízení vlády pro pravidla nízkoemisních zón zavádí čtyři emisní kategorie pro vozy s naftovými motory, dvě kategorie pro vozy s benzinovými motory a tři emisní kategorie pro motocykly. Každé kategorii bude přiřazena určitá barva nepřenosné emisní plakety.

Zřizování zón však má dvě zásadní omezení: Jednak je mohou zřídit pouze města, která dlouhodobě trpí znečištěním či mají status lázeňského města. A dále zónu musí být možné objet nejlépe po městském okruhu, který však zatím mnohde chybí.

V Plzni si radní slibují méně aut v historickém centru města už řadu let, konkrétní kroky ale zatím chybí. Podle Ireny Rottové, radní pro oblast životního prostředí, by mělo být jasno do konce března o tom, jak konkrétně se vjezd aut do centra Plzně omezí. Zavedení zóny by však podle výsledků studie, kterou si vedení západočeské metropole nechalo zpracovat, by příliš nepomohlo. Pro Plzeň je důležitější dostavět klíčové komunikace včetně západního obchvatu. >>To by mělo výrazně vyšší efekt než vyblokovat pár ulic kolem náměstí a vytvořit tam nízkoemisní zónu,<< říká náměstek plzeňského primátora Miloslav Šimák.

Praha momentálně chystá omezení vjezdu osobních aut do centra, v roce 2014 plánuje vyhlásit nízkoemisní zónu. Nyní zpracovává studii proveditelnosti. >>Podobná opatření západních metropolích účinně přeměnila centra plná aut v centra plná lidí. Navzdory původním obavám to vždy mělo pozitivní dopad na rozvoj obchodu, což místní kavárny, butiky a další subjekty dokládají zvýšením obratu,<< míní náměstek pražského primátora Tomáš Hudeček.

Naopak rada města Hradec Králové dospěla k názoru, že dopravu v centru omezovat nechce. Podle radních by to přineslo více škody než užitku. Dopravní situaci tam v budoucnu zlepší dostavba dálnice D 11 a silnice 1. třídy č. 35. Právě tyto stavby výrazně zredukují hlavně tranzitní dopravu.

Ani v Chlumci nad Cidlinou o nízkoemisní zóně neuvažují. Od cesty přes centrum města by asi odradila nejen turisty, ale i zákazníky tamních obchodů. >>Myslím si, že tento záměr je velice účelný pro podstatně větší města či pro sídla, která teď nadměrně trpí dopravou,<< říká starosta Miroslav Uchytil. Podobný názor zastává radnice v Jičíně, která se hlavně bojí případného poklesu zájmu turistů o toto město.

AUTOR: TOMÁŠ JOHÁNEK
BUILDING NEWS

Nízkoemisní zóny podle představ vlády

Při tvorbě nařízení vlády se Česká republika inspirovala v Německu, v němž jsou nízkoemisní zóny využívány městy už od března roku 2007. Navrhovaná úprava má ulehčit sídlům s velkým objemem dopravy.

Vozidla mají být rozdělena do jednotlivých kategorií, a to podle úrovně znečišťování ovzduší (čím vyšší emisní stupeň, tím ekologičtější vozidlo. Emisní kategorii vozidel budou označovat emisní plakety. Jejich cena má být stanovena na 80 Kč. Plakety se budou umisťovat z pohledu zevnitř na pravém dolním rohu předního skla vozidla. V případě motocyklu musí být součástí dokumentů, tedy řidič je bude muset mít u sebe.

Polovina výtěžku z prodeje plaket bude náležet Státnímu fondu životního prostředí (SFŽP), který bude povinen plakety vytisknout a zajistit jejich distribuci prodejcům. Druhá polovina výtěžku z prodeje plaket připadne subjektům, které je budou prodávat.

Počítá se s tím, že emisní plakety by měly být prodávány obcemi s rozšířenou působností a zároveň všemi dalšími subjekty, které se na tom s dohodnou s Ministerstvem životního prostředí.

Obec na základě vládního nařízení musí obecně závaznou vyhláškou stanovit podmínky pro nízkoemisní zónu (pokud se tak rozhodne) na svém území, a to jak rozsah zóny (celá obec či některá konkrétní část), tak přísnost (tedy určit, kterých emisních kategorií se omezení bude týkat). Zákon umožní, aby obec stanovila dočasné nebo trvalé výjimky pro některé své občany, podnikatele a firmy, nebo aby určila, že vyhláška se nebude vztahovat na osoby žijící uvnitř zóny.

ZDROJ: VLÁDA ČR

Zdroj:Moderní obec
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů