Co je to AdBlue a systém SCR?
Co je to AdBlue?
Bezbarvá kapalina namíchaná ze speciální močoviny určené pro automobilový průmysl a čisté demineralizované vody. Během celého řetězce od výroby, skladování, distribuce, opětovného skladování a plnění do nákladních automobilů je třeba zachovat čistotu produktu.
Proč potřebuji AdBlue?
Společně se systémem SCR (selektivní katalytická redukce), AdBlue zajišťuje konverzi z NOX na neškodnou vodu a dusík, aby bylo možno splnit požadované úrovně emisí Euro 4, resp. 5 nebo 6.
- Kupujte AdBlue pouze od držitelů licence AdBlue registrovaných od VDA.
- Na plnících stanicích, které mají kontejnery AdBlue, musí být uvedeno oznámení, že je k dispozici AdBlue podle ISO 22241.
- Chraňte AdBlue proti kontaminaci palivem, olejem, vodou, prachem, nečistotami, kovy, detergenty atd.
- Pro skladování a plnění používejte pouze k tomu určené zařízení.
- AdBlue skladujte při teplotách mezi 30°C a -11°C, aby se zachovala minimální skladovací doba 18-ti měsíců. (Poznámka: Opatrné ohřátí zmrazeného AdBlue nebude na újmu kvality).Co je to technologie SCR?
AdBlue se používá současně s technologií SCR (Selective Catalytic Reduction = selektivní katalytická redukce). Technologie SCR se používá pro snižování škodlivých emisí z naftových motorů a je to jediný způsob, jak vyhovět nadcházejícím emisním normám Euro 6 a normám EPA - 2010 (co se týče Severní Ameriky). Většina výrobců vyrábějících vysokovýkonnostní automobily již zavedla technologii SCR.
O technologii SCR
SCR představuje spolehlivý způsob, jak zařídit, aby váš motor nezpůsoboval znečištění. Tato dočisťovací technika výfukových plynů převádí oxidy dusíku (NOX) na dvouatomovou molekulu dusíku (N2) a vodu za použití roztoků amoniaku nebo močoviny. První systémy SCR byly navrženy pro použití v průmyslu (pro kotle). Avšak, tak jak se tato technologie stávala stále více pokročilejší, SCR začala být používána u naftových motorů v automobilovém průmyslu. Technologií SCR začaly být vybavovány nákladní automobily a autobusy a výsledky byly vynikající. Nejnovější vývoj technologie SCR zahrnuje aplikace pro dieselové lokomotivy, lodě a plynové turbíny a rovněž zemědělské stroje, stavební stroje a rafinérská zařízení.
SCR a AdBlue
Motory, jejichž výfukový systém je vybaven technologií SCR, používají vodný roztok močoviny - tedy AdBlue. Tento roztok je naplněn do oddělené nádrže celého systému, odkud je injektován do proudu výfukových plynů/spalin. Po injektáži dojde k chemické reakci, která proběhne v katalytickém konventoru SCR. V konečné fázi jsou potenciálně nebezpečné výfukové plyny přeměněny na neškodný dusík a vodní páru, a to vše díky AdBlue.
Některé z mnoha výhod technologie SCR:
- Technologie SCR představuje optimální způsob, jak vyhovět emisním normám Euro 4, 5 a 6.
- Škodliviny jsou sníženy na téměř nulové hodnoty, aniž by to bylo na újmu výkonu motoru.
- Vylepšení ekonomie paliva a spolehlivosti.
- SCR nevyžaduje další cirkulaci výfukových plynů skrz motor, čímž jej neotepluje a neznečišťuje
ZDROJ:http://www.greenchem-adblue.cz, kráceno