zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Nové motory PACCAR splňující Euro 6 se zřejmě ocitnou i v Tatře

29.06.2013
Ekologická auta
Nové motory PACCAR splňující Euro 6 se zřejmě ocitnou i v Tatře

DAF Trucks představil novou generaci motorů. Ta byla vyvinuta za účelem plnění emisní normy Euro 6, jež v Evropské unii vstoupí v platnost 1. ledna 2014.

Pro dosažení co nejlepší hospodárnosti používá 12,9litrový motor Euro 6 PACCAR MX-13 přímé vstřikování paliva Common Rail, turbodmychadlo s proměnnou geometrií a pokročilé řízení. Aby byly splněny přísné požadavky normy Euro 6, zavádí se recirkulace výfukových plynů spolu s technologií SCR a aktivním filtrem pevných částic.

Ve srovnání se současnou emisní normou Euro 5 norma Euro 6 vyžaduje, aby obsah emisí oxidů dusíku (NOx) ve výfukových plynech byl snížen o 77 % a zároveň obsah emisí pevných částic byl snížen o 66 %.

Nejedná se však o jediné požadavky: motory Euro 6 musí tyto limity splňovat po dobu sedmi let nebo do ujetí 700.000 km za všech provozních podmínek.

V budoucnu budou úřady provádět náhodné kontroly, aby se přesvědčily, že vozidlo tyto normy plní, a nové systémy palubní diagnostiky řidiče upozorní, pokud by měly být překročeny.

Zkušenosti s normou EPA10

Čtvrtina nákladních vozidel Kenworth a Peterbilt prodaných ve Spojených státech od léta 2010 je vybavena šestiválcovým 12,9litrovým motorem PACCAR MX splňujícím normu EPA10. Ta se stanovenými hodnotami emisí blíží normě Euro 6.

PACCAR tak získal množství zkušeností s technikou, kterou nyní upravil pro použití v evropském konceptu nákladních vozidel. Například vyšší poloha chladiče systému EGR umožňuje umístit turbodmychadlo blíže k bloku motoru a tak ještě zmenšit celkový prostor potřebný pro jeho umístění ve vozidle. Díky tomu pak lze snížit podlahu a zajistit snazší vystupování a dostatek prostoru v samotné kabině.

Common Rail

Motor PACCAR MX-13 charakterizuje kombinace osvědčené a moderní techniky. Blok byl přepracován tak, aby měl ještě vyšší tuhost, a stejně jako hlava válce je vyroben z vysokopevnostní litiny.

Pro zajištění spolehlivosti a odolnosti byla do konstrukce integrována řada funkcí. Například technologické uzávěry v bloku motoru a v hlavě válců byly optimalizovány a dvě vysokotlaká čerpadla, která vytvářejí tlak v systému Common Rail, byla integrována do bloku, což znamená, že je může ovládat stejná vačková hřídel, která ovládá ventily.

Pro dávkování paliva ze zásobníku tlaku se používá nový typ řízení, zajišťující optimální účinnost stlačováním pouze takového množství palivové směsi, která je skutečně potřeba. Tím se snižují hydraulické ztráty na minimum.

Systém Common Rail nového motoru Euro 6 PACCAR MX-13 umožňuje vstřikovací tlaky až 2.500 barů a poskytuje příležitost využívat předvstřiku a dostřiku nebo kombinace obou. To vede k jemnějšímu rozprášení a dalším možnostem při optimalizaci spalování. Tím se zajistí nejnižší možné hladiny emisí ve výfukových plynech a hlučnosti motoru a také se snižuje spotřeba paliva.

V tomto ohledu hrají důležitou roli pokročilý software motoru a nové snímače a ovladače, které se ještě rychleji a přesněji starají o to, aby se do válce za všech okolností dostala optimální směs vzduchu, výfukových plynů a paliva. Motory PACCAR Euro 6 se zřejmě ocitnou i v nové Tatře Phoenix.

ZDROJ: auto.cz, upraveno

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
20
11. 2019
20.11.2019 - Seminář, školení
Brno, ApS Brno s.r.o.
INISOFT s.r.o.
5
12. 2019
5.12.2019 - Seminář, školení
Praha, ČVUT
6
12. 2019
6.12.2019 - Seminář, školení
Ostrava - Kunčičky, Severomoravský vzdělávací institut
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí