Pátek, 10. května 2024

Luxus na zemní plyn

Luxus na zemní plyn

Pohodlně za korunu
Srdcem celého vozu je zážehový přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,8 l, jehož primárním palivem je v provedení NGT zemní plyn. Lze sice manuálně nebo zcela automaticky (po vyčerpání plynových nádrží) přepnout bez jakýchkoli znatelných projevů na benzín a prodloužit tak díky 80l nádrži dojezd o dalších cca 1000 km, ale člověk disponující CNG verzí bude zřejmě volit spíše provoz na plynnou pohonnou hmotu.

Maximální výkon 120 kW není pro tuto třídu mnoho, zrychlení z nuly na stovku se těsně nevejde do desetisekundového limitu. Jak už ale bylo řečeno výše, tento vůz je hlavně o pohodlí, což dokazuje i naprostý klid v interiéru. V běžných rychlostech a otáčkách postrádá "dvoustovka" jak aerodynamický hluk, tak i sebemenší zvukový projev motoru.

K výjimce dojde v případě, že pětistupňový automat přepnete do sportovního režimu. Předjíždění je sice o něco svižnější, ale elegance a klid v interiéru jsou tatam. Vysoké otáčky osmnáctistovky pro svoji pištivou zvukovou kulisu k elegantnímu modelu tak nějak nepasují a je lepší se jim cíleně vyhýbat. I přesto se totiž dá jezdit svižně.

Do Budějic a zpět
Jednou z mnoha měřených tras byla cesta z Prahy do Českých Budějovic a zpět. Potvrdilo se, že palubnímu počítači, který přehledně odděluje obě paliva lze věřit, stejně jako odhadu dojezdu pro CNG i benzín.

Směrem na jih jsme jeli velice svižně na samé hranici rychlostních limitů (a chvilkami i za) a o předjíždění nebyla také nouze. Snažili jsme se však jet i přesto ekonomicky, za což jsme byli v centru Českých Budějovic odměněni spotřebou 5,1 kg/100 km.

Zpět do Prahy byla cesta o poznání klidnější, jelo se výhradně předpisově a spotřeba tudíž spadla. Na plnicí stanici v pražské Michli byl výsledek jasně potvrzen. Obě cesty jsme absolvovali se spotřebou 4,7 kg/100 km, což je k přihlédnutí k třídě vozu a hlavně ceně CNG velice dobrý výsledek.

Mercedes E200 NGT na CNG

Celá trasa měřila 345 km a nebyla potřeba ani kapka benzínu. Při výše zmíněné spotřebě jsme projeli 16,215 kg CNG, což po přepočtu přímo u plničky dělalo 344 Kč. Jeden kilometr nás tedy přišel na 1 Kč!
Pozn.: Ve skutečnosti jsme natankovali pouze za 292 Kč, to je ale způsobeno rozdílným tlakem u plniček, takže nelze používat metodu známou "hrdlo-hrdlo" známou z testů konvenčních aut.

Spokojenost!
Naším cílem bylo zejména posouzení pohonu na zemní plyn, který je opravdu povedený. Pravda, že naše cesty směřovaly hlavně mimo město a matičce Praze, kde spotřeba oscilovala mezi 6 a 6,5 kg, jsme se protentokrát spíše vyhýbali. Výsledný náklad na kilometr tak po celou dobu testu činil 1,06 Kč.

Kombinovaná spotřeba 5,5 kg udávaná výrobcem je však poctivý údaj. Navýšení oproti výkonově srovnatelné verzi E 220 CDI BlueEFFICIENCY činí sice 86 tisíc, ale v ceně je i automatická převodovka! Úspora 0,70 - 0,80 Kč na každý kilometr oproti vznětové verzi tedy může návratnost posunout docela zajímavým způsobem.

A ačkoli cena Mercedes E200 NGT stanovená na 1 154 400 Kč se zdá na první pohled opravdu vysoká, pohodlí, jízdní vlastnosti a seznam sériové výbavy může být pádným argumentem pro koupi.

ZDROJ: Hybrid.cz, kráceno

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů