zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Nový a vysoce ekologický IVECO STRALIS

19.03.2013
Ekologická auta
Nový a vysoce ekologický  IVECO STRALIS

Nový STRALIS Hi-Way, těžký nákladní vůz Iveco, získal ocenění "International Truck of the Year" 2013, (mezinárodní vůz roku 2013). Každoroční titul udělovaný 25 předními evropskými časopisy o průmyslových vozidlech označil nový Stralis za vůz, který podle slov porotce "ukázal největší přínos v efektivitě silniční dopravy z hlediska několika odlišných pohledů zahrnujících: úsporu paliva, bezpečnost, ovladatelnost, komfort a nízkou zátěž na životní prostředí."

Toto významné ocenění bylo prezentováno na gala večeru 64. ročníku Hannover International Motor Show, největší obchodní a průmyslové výstavě vozů v Evropě.

Nový IVECO STRALIS Hi-Way: hlavní inovace ve stručnosti

Hlavními znaky nového STRALIS Hi-Way jsou značná redukce celkových nákladů na vlastnictví vozidla (TCO) a patentovaný systém katalytické redukce " HI-eSCR", vyvinutý společností Fiat Powertrain Industrial.
Spojením kvality výrobku se řadou integrovaných služeb, zahrnujících předprogramovanou asistenci, řízení vozového parku a školení řidičů pro úsporné řízení, je nový STRALIS schopen po dobu 4 let dosáhnout redukce TCO (celkových nákladů na vlastnictví vozidla) až o 4% při využití na mezinárodní přepravu s přejezdem 130 000 km ročně.

Nový STRALIS je vybaven motormi Cursor od Fiat Powertrain Industrial (FPT Industrial), zajišťujícími nízkou spotřebu paliva a skvělý výkon. Díky redukčnímu systému "HI-eSCR" (High Efficiency SCR) navrženému, patentovanému a vyrobenému společností FPT Industrial, je nový STRALIS jediným těžkým nákladním vozem na trhu, který splňuje emisní limity Euro VI bez použití systému EGR.(Technologie EGR (anglicky: Exhaust Gas Recirculation, česky: recirkulace spalin) je jedna ze dvou technologií, které umožňují snížit emise výfukových plynů vznětových motorů na úroveň norem Euro 4 a vyšších. Principem je, že část výfukových plynů prochází výměníkem tepla (chladičem, tzv. vnější recirkulace) a je nasávána zpět do motoru, kde se účastní procesu spalování. Tímto se omezuje vznik dalšího NOX. - více na:http://cs.wikipedia.org/wiki/EGR) "HI-eSCR" společnosti FPT Industrial redukuje úroveň oxidů dusíku až na 95%. Technologie zpracování výfukových plynů společnosti FPT Industrial pro vozy Euro VI je unikátní, protože splňuje přísné limity pro emise oxidu dusíku bez zvýšení spotřeby paliva.
Kromě toho, STRALIS Hi-Way přichází s důkladně přestavěnou kabinou.

K motorům Cursor a Tector podrobněji:Nové Euro VI - motory Tector a Cursor
Zásluhou nepřetržitého technického vývoje motorů Tector a Cursor umožňuje zavedení Eura VI vozům Iveco udržet si jejich prvotřídní hospodárnost využití paliva.

Klíčem k optimalizaci efektivity spalování je vysoce efektivní přeplňování válců a vysoké vstřikovací tlaky paliva. K dosažení těchto cílů byly provedeny důležité změny v konstrukci bloku motoru a hlavy válců za účelem zvýšení pevnosti, zvýšení průtoku chladicí kapaliny a zvýšení zdvihového objemu.

Oba motory Tector a Cursor získaly nejnovější generaci zařízení vícebodového vstřikování paliva Common Rail s maximálním tlakem vstřikování až 2200 barů.

Nová elektronická řídicí jednotka byla zavedena pro řízení jak parametrů motoru, tak i přesného řízení systému následné úpravy výfukových plynů. Nová řídící jednotka byla navržena s cílem optimalizovat obal a plně integrovat řízení motoru, jakož i funkcí SCR a DPF. Pro verze motoru Cursor, které používají měnitelnou geometrii turbodmychadla, bylo zavedeno elektronické ovládání pro optimalizaci citlivosti zatížení při nízkých otáčkách a pro zvýšení výkonu motorové brzdy. Kromě toho budou všechny motory vybaveny výfukovou brzdou s klapkovým ventilem s cílem podpořit pasivní regeneraci DPF a zvýšit výkon motorové brzdy až o 30 % ve srovnání se současnými motory Euro V.

Pro lepší ochranu životního prostředí byly motory Tector a Cursor vybaveny odvzdušňovacími systémy uzavřených okruhů motoru dokonce i na úrovni Euro IV/V a tato funkce je zachována i pro Euro VI. Za účelem, aby se předešlo olejové mlze přenášené v plynech klikové skříně motoru, jsou zavedeny vysoce výkonné systémy odlučování oleje, které snižují na absolutní minimum spalovaný olej s následnou kontaminací DPF. Pro motory Cursor se používá oleofobní odstředivé odlučování oleje, zatímco pro motor Tector se používá velmi výkonného filtru a koalescentního typu kondenzátoru plynů integrovaného z klikové skříně do víka ventilů.

Zavedení nových kompatibilních motorů Euro VI zdůrazňuje snahu společností Iveco a FPT Industrial dlouhodobě uspokojovat potřeby zákazníků, splňovat nejpřísnější ekologické normy při současném snižování provozních nákladů.

Pomocí optimalizovaného spalovacího režimu jsou vypouštěné emise částic již tak nízké, a to znamená, že nucená regenerace DPF není nutná, což je důležitý aspekt týkající se využití paliva a intervalů pravidelné údržby. Opotřebení motoru, který dýchá spíše jen čistý filtrovaný vzduch než recirkulované výfukové plyny, je udržováno na velmi nízké úrovni a jsou zachovány dlouhé intervaly výměny oleje se servisními intervaly až 150.000 km. To také přináší výhody z hlediska provozních nákladů a snížení odstávek z důvodů nutné pravidelné údržby.

Systém následné úpravy
Jedním ze základních aspektů spalování motorové nafty je emise oxidů dusíku a pevných částic z motoru, které je jen velmi obtížné odstranit ve spalovací komoře. Motorová nafta neobsahuje ani dusík, ani kyslík, a tak tvorba NOx je způsobena chemickými změnami ve spalovacím prostoru při vysokém tlaku a teplotách v průběhu spalovacího procesu. Techniky snížení NOx přímo ve spalovacím prostoru motoru zahrnují opatření ke snížení maximálních teplot hoření a tlaků ve válcích, které, paradoxně, zvyšují tvorbu částic a snižuji účinnost spalování vedoucí ke zvýšené spotřebě paliva. Pokud je nutná následná úprava výfukových plynů, je nezbytně nutné, aby systém spalování fungoval tak intenzivně, jak jen je to možné, a aby nebyly zbytečně řešeny kompromisy ve spalování. Ve společnostech Iveco a FPT Industrial bylo rozhodnuto o zvýšení efektivnosti spalování, čím se sníží emise částic (PM) na absolutní minimum, přičemž se nuceně zvýší hodnoty emisí Nox. Zavedení technologie "SCR Only" ve výfukovém systému umožňuje následné snížení Nox na požadovanou úroveň. Případné emise PM jsou dále sníženy na potřebnou úroveň pomocí plně průtokového filtru pevných částic, jehož kontinuální regenerace je zajištěna zásluhou vysokého podílu NOx a vysoké teploty výfukových plynů. Nucená regenerace filtru PM nebude za normálních okolností nutná.

Jde o novou generaci Zeolite kompaktního systému SCR pro následnou úpravu výfukových plynů se všemi integrovanými komponenty, jehož cílem je optimalizovat zástavbu do vozidla a minimalizovat hmotnost systému. Nová kompaktní jednotka DOC (oxidační katalyzátor), DPF (filtr pevných částic), katalyzátor SCR a CUC (katalyzátor Clean-up). Všechny tyto komponenty byly instalovány s extrémní kompaktností, čímž se dosahuje nejvyšší možné efektivity přeměny všech znečišťujících látek. Ve stejné jednotce je integrováno zařízení pro vstřikování AdBlue, jakož i všechny snímače výfukových plynů, které jsou nutné pro řízení vysoce efektivního snižování emisí.

To umožňuje celkovou následnou úpravu výfukových plynů tak, aby byla obsažena v kompaktní plně uzavřené struktuře, a nebránila tak montáži nástaveb či přístupu k dílům podvozku kvůli bezproblémovému servisu a údržbě vozidla.

Splnění normy výfukových emisí Euro VI bylo dosaženo s ohromným inženýrským nasazením a využitím inovativních konstrukčních řešení, důsledného testování a počítačových modelovacích aktivit. Výsledkem je dokonalé vyladění všech komponentů systému (DOC, DPF, SCR a CUC), které poskytují maximální účinnost přeměny znečišťujících látek po dobu životnosti vozidla. Konstrukce kompaktní jednotky s řízenou turbulencí a optimalizovaným tepelným tokem zaručuje dokonalé promíchání AdBlue s výfukovými plyny a hydrolýzy močoviny před vstupem do katalyzátoru SCR. Díky optimálnímu umístění snímačů výfukových plynů je dosaženo rychlého a přesného monitorování probíhajících chemických reakcí za účelem dosažení nejvyšší možné úrovně snížení emisí znečišťujících látek.

Zdokonalená ergonomie a komfort jsou výsledkem úzké spolupráce s obchodními zástupci značky i zákazníky. Přední část se pyšní novou čelnou maskou, sdruženými světlomety vybavenými LED světly pro denní svícení, optimalizovaným předním nárazníkem navrženým na zdokonalení aerodynamiky, a tím přispívá k unikátnímu designu ale i úspoře paliva.

Vozidlo umožňuje využití nových vyspělých telematických služeb, zdokonalených nástrojů služeb pro zákazníka a nejvyvinutější prvky silniční bezpečnosti, jako je EBS s funkcí brzdového asistenta, varovný systém při vyjetí z jízdního pruhu, ESP, ACC, světlomety pro denní svícení, nová funkce podpory pozornosti řidiče a moderní systém brzd v případě nouzového brždění.

Ke zdokonalení řidičských dovedností dodává nový STRALIS k již široké škále prvků výbavy nabídku unikátní funkce DSE (Driving Style Evaluation - vyhodnocování stylu jízdy), nástroje, který umožňuje řidiči zdokonalit své řidičské schopnosti ve reálním čase. Kromě toho nabízí systém IVECONNECT FLEET, který umožňuje manažerům flotily monitorovat vozidla, provádět kontroly jejich spotřeby paliva a odhadovaných časů jízdy - hodnocení výkonu jednotlivých řidičů v reálním čase.

Nový STRALIS je vyráběn v závodě Iveco v Madridu ve Španělsku, v souladu s nejvyššími standardy v kvalitě zpracování.

ZDROJ: www.faridcom.cz, Wikipedie, kráceno

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí