Čtvrtek, 28. března 2024

CNG v expresních a balíkových službách

Stlačený zemní plyn i další alternativní paliva začíná využívat řada firem v logistice a dopravě.

CNG v expresních a balíkových službách

Výhody nižších nákladů na palivo, nižších škodlivých exhalací a v případě zemního plynu i nižších emisí CO2 se výrazně projevují hlavně v oblasti expresních, balíkových a distribučních služeb, pro které je v současnosti k dispozici široká paleta užitkových vozidel na alternativní paliva s dostatečným dojezdem na jedno naplnění nádrží.

V současné době je v ČR celkově registrováno zhruba 4,5 mil. osobních aut, z čehož něco přes 5 tis. jsou vozy na CNG. Číslo je to zanedbatelné, ale rychle roste. Meziroční nárůst činí téměř 44 %. Nejvíce narostl počet osobních a dodávkových vozidel, a to o 49 %. "Kromě klasických motoristů jezdí u nás CNG vozy už třeba i DHL v Praze, Ostravě i Olomouci nebo komunální vozy v Praze, Táboře a dalších městech, polovina všech vozidel městské policie v Ostravě, 385 městských a linkových autobusů. Nejmarkantněji se vyvíjí oblast osobních a dodávkových vozidel. Jejich počet se od roku 2005 zvýšil 16krát," uvedl Zdeněk Prokopec.

CNG JE JEDINÁ SKUTEČNÁ ALTERNATIVA

Vozidla na CNG, většinou osobní, má v nabídce již řada automobilek. Prezident Sdružení automobilového průmyslu a vedoucí mezinárodních fleetových prodejů Volkswagen Group, Martin Jahn, označil CNG jako cestu, kterou se nyní automobilky vydají. Podle Jahna jsou nyní automobilky pod velkým tlakem, zejména EU, aby přecházely na výrobu ekologicky šetrnějších vozů. Očekávaný boom elektromobility se zatím nekoná, v případě vodíku je situace ještě složitější a ani biopaliva nepovažuje za správné řešení. "Takže když se podíváme na ten souhrn pohonů, které EU definuje jako dlouhodobě udržitelné, tak nám vychází pouze CNG, které může v krátkodobém horizontu přinést určité řešení. My máme ještě možnosti zvyšovat efektivitu naftových motorů, ale z celkového pohledu se nám jeví CNG jako mnohem lepší řešení z oblasti alternativních paliv. CNG je v současné době efektivnější na provoz než naftové motory, pokud roční provoz převýší 18 tis. km. Takže kdo přesáhne tuto hodnotu, tomu se vyplatí koupit vůz na CNG," uvedl Jahn na konferenci "Perspektivy rozvoje a využití CNG/LNG v dopravě".

V současnosti je v České republice v nabídce široká paleta vozidel na CNG. Z malých užitkových vozů je to například Opel Combo, Citroen Berlingo, Fiat Ducato, Mercedes-Benz Sprinter, Iveco Daily nebo Ford Transit. Z nákladních vozů lze jmenovat Volvo, Scanii, Mercedes-Benz nebo Iveco. Na CNG je možné i přestavět běžné vozidlo.

Další nárůst vozidel na zemní plyn v ČR lze očekávat po uvedení Škody Octavie na CNG na náš trh, které by mělo proběhnout ve druhé polovině tohoto roku. Octavia 1,4 TSI CNG bude mít 100litrovou nádrž na CNG a 50litrovou nádrž na benzin, celkový dojezd tak bude 1300 km.

LPG PŘEVÁŽNĚ V OSOBNÍCH VOZECH

Jako další alternativní pohon k benzinu a naftě se u nás často využívá zkapalněný ropný plyn (LPG). Jeho cena je oproti benzinu a naftě zhruba poloviční, spotřeba vozidla je ale o něco vyšší než u benzinového auta. Infrastruktura je pak podstatně rozvinutější než v případě CNG. Síť čerpacích stanic s LPG čítá zhruba 800 míst plus řadu servisů. Výhodu je také nižší pořizovací cena vozidel na LPG i jednodušší přestavba. Ta však u novějších vozidel přináší mnohdy spíše problémy.

Nevýhodou LPG je pak proměnlivá kvalita plynu, lehký nárůst spotřeby a zákaz vjezdu do garáží, protože tento plyn je těžší než vzduch. Podle Zdeňka Prokopce ale na rozdíl od CNG, případně varianty LNG (zkapalněný zemní plyn), v nabídce výrobců neexistují nákladní vozidla na LPG, pouze je možné provést jejich přestavbu. LPG se u nás hojně využívá v osobní dopravě, často také u kurýrních služeb.

NEJVĚTŠÍ FLOTILU MÁ ČESKÁ POŠTA

Vozidla na CNG provozuje řada logistických firem. Převážně jde o expresní a balíkové služby, které využívají zejména lehké užitkové vozy. Největší flotilu vozů na CNG u nás provozuje Česká pošta. V loňském roce se rozhodla zakoupit vozidla na tento pohon a na pět let získala na operativní leasing 230 dodávek Fiat Ducato na CNG a 182 vozů Fiat Doblo na CNG. Také nakoupila deset nákladních vozidel Iveco Daily s pohonem na stlačený zemí plyn, dalších 60 vozů Volkswagen Passat na CNG pořídila pro obchodní divizi.

"Vozidla jsme nasadili do provozu v listopadu 2012 po dlouhodobějším testování, které jednoznačně potvrdilo, že strategické rozhodnutí o jejich pořízení je krok správným směrem. Největší výhodou jsou samozřejmě úspory v nákladech na pohonné hmoty. Vzhledem k tomu, že vozidla na CNG většinou jezdí kratší trasy, není jejich relativně menší dojezd (asi 300 km) pro řidiče velkou komplikací," říká Patrik Zeithaml, ředitel sekce řízení dopravy České pošty.

Letos chce pošta pokračovat v obměně vozového parku. Z celkového počtu zhruba tisíce nových vozidel plánuje pořídit 300 dodávek a dalších 10 nákladních vozidel do 10 tun na CNG. "Veřejné výběrové řízení na dodavatele už jsme zveřejnili, reálný počet vozidel však přizpůsobíme tomu, jak se bude rozvíjet síť plnicích stanic," uvedl Patrik Zeithaml.

Podnik totiž zatím plně využívá veřejnou síť čerpacích stanic, protože pořízení vlastních plniček se solidní kapacitou je stále příliš nákladné. Pošta proto vyjednává s plynárenskými společnostmi, že by plnicí stanice v jejích depech postavily na vlastní náklady, přičemž zařízení by se koncipovala jako veřejná.

Jednotlivé doručovací okrsky pošty většinou nepřesahují 40 km. Vzhledem k řídké síti plnicích stanic tak využívá podnik vozidla na CNG především ve městech, a to na sběrných přepravních uzlech v Praze, Brně, Olomouci, Ústí nad Labem, Táboře a v Ostravě. "Pro převoz poštovních zásilek nákladními auty na CNG mezi jednotlivými třídicími uzly po republice prozatím podmínky opravdu nejsou," tvrdí Patrik Zeithaml.

Pošta vyhodnotila po prvních měsících provozu celkové náklady na provoz automobilů. "V pohonných hmotách představuje úspora oproti vozidlům na naftu zhruba 40 %. Servisní náklady na vozidla s CNG pohonem jsou standardní. Výsledek je jasný - zvýšená pořizovací cena se vrátí už po šesti měsících provozu," říká Patrik Zeithaml. Kromě toho je výhodou pohonu na CNG i nulová silniční daň a splnění emisních norem, které by poštovním vozům umožnilo vjezd do tzv. nízkoemisních zón, které se v městech a obcích již plánují, uvedl.

DHL EXPRESS

Vozidla na CNG využívá také společnost DHL Express. Několik desítek jich zajišťuje mezinárodní expresní služby v Belgii, Nizozemsku, Německu a v Itálii, ale i dalších zemích. V České republice využívala společnost donedávna šest vozidel Opel Combo CNG. "V současné době využíváme jeden vůz na CNG, který je alokován na pražském letišti, zbylá vozidla byla nedávno vyřazena z provozu, neboť kapacitou nedostačovala stále se zvyšujícím provozním požadavkům," řekl Tomáš Lipert, Quality Specialist DHL Express CZ. Další dvě smluvní vozidla Mercedes Sprinter v barvách DHL pak denně operují na vnitrostátních linkách firmy. Vedle toho firma testovala na pravidelných vnitrostátních linkách i větší užitková vozidla na zemní plyn. DHL Express využívá CNG vozidla jak na městských trasách, tak na dálkových trasách mezi pobočkami. Nasazení v městských aglomeracích ale převládá.

První fáze zapojení CNG vozidel do provozních sítí DHL Express Česká republika probíhala v období 2006 až 2008. "Pozitivní zkušenosti jsou jasné a pramení ze základních charakteristik CNG vozů, jako jsou nižší náklady na palivo, emisní ukazatele, ale také redukce hluku, což ocenil nejeden zákazník. Mezi negativa lze zařadit jakousi zkostnatělost ve společnosti, předsudky a nechápavost některých stran. To vše se dá překonávat, bohužel v dnešní době to zásadní stále přetrvává. Plnicích stanic by to chtělo opravdu více. Ale situace se mění, což je dobře," myslí si Tomáš Lipert.

DB SCHENKER

Společnost DB Schenker nedávno zahájila výstavbu nového moderního logistického terminálu v Rudné u Prahy. Architekti přitom počítají i se stanicí pro tankování CNG. Firma u nás dosud vozidla na zemní plyn neprovozovala, ale od roku 2014 chce postupně na CNG převádět svou flotilu osobních I rozvozových vozidel.

"V první etapě chceme na tento pohon přecházet s osobními vozy a asi 20 rozvozovými vozidly. Doposud nemáme zkušenosti s provozem v České republice, ale díky tomu, že jsme nadnárodní korporace, můžeme využívat praxi svých kolegů. Například pozitivní zkušenosti získali kolegové v Rakousku, kteří testovali vozidla na CNG v městském provozu," říká Tomáš Holomoucký, ředitel společnosti DB Schenker. Loni začala rakouská pobočka společnosti provozovat dvě vozidla na CNG - Iveco Daily a Eurocargo - v průmyslové oblasti u Lince. U našich jižních sousedů je k dispozici téměř 200 čerpacích stanic a CNG je zde poměrně rozšířené.

ESA LOGISTIKA

Logistická společnost Esa Logistika provozuje tři distribuční vozy Iveco Daily s pohonem na CNG, která mají izotermickou nástavbu s chladírenským agregátem s přímým pohonem motorem. Dojezd vozidel se pohybuje kolem 350 km na plyn a 80 km na benzín; domovská depa mají v Kladně a Brně. Rozdíl v pořizovací hodnotě mezi CNG a dieselovým pohonem byl 107 tis. Kč; při cenách paliv v době zakoupení v roce 2010 se investice vrátila přibližně za rok a čtvrt.

Vozidla tankují vždy ve výchozí stanici. "Neplánujeme výstavbu vlastní stanice, neboť kooperujeme se společnostmi, které je vlastní. Vzhledem k tomu že naše vozidla na CNG nejsou a nebudou dislokována do jednoho místa, ale jejich domovská depa jsou v různých místech ČR, ani neplánujeme stavět plnicí stanici," uvedl Jindřich Karas z marketingového oddělení Esa Logistika.

Vozy se využívají zejména v urbánním prostředí. "Upřednostňujeme městský provoz těchto vozidel vzhledem k jejich téměř nulovým exhalacím, ale stane se, že v rámci jejich denního routingu obsluhují i linky mimo města. Vozidla mají velké množství zastávek a délkou linky nepřesahují dojezd na jedno naplnění nádrží," informuje Jindřich Karas. Firma má za více než dva roky od zakoupení s provozem vozidel dobré zkušenosti, zatím fungují bez větších závad, pouze s běžnou údržbou.

Společnost Esa Logistika plánuje další rozšíření flotily vozů na CNG. "Půjde opět o distribuční vozidla, kde je návratnost investice a využití vozidel vzhledem k jejich ceně, kvalitě, dojezdu a technickým parametrům mnohem lepší než u větších vozů s tímto pohonem," říká Jindřich Karas. "O tematiku CNG se poměrně hodně zajímáme, a to i o tahače, respektive soupravy, neboť nádrže na CNG vzhledem ke své velikosti - objemu a dojezdu - jsou některými výrobci umístěny pod návěsem. Dosud jsme ale nenašli vhodný typ odpovídající našim požadavkům. Již máme domluveno s prodejci těchto "větších" vozů zapůjčení vozidla na CNG s tím, že si sami vyzkoušíme možnosti, výhody a případné problémy takového řešení. Tyto větší vozy nechceme primárně použít pro city logistiku, a tak je důležitým parametrem dojezd vozidla."

Zdroj:Logistika
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů