S přibývající dopravou obyvatele měst stále více obtěžuje valivý hluk pneumatik projíždějících vozidel a stává se středem zájmu. Snížení dopravního hluku je tak hlavní prioritou a společnost Eurovia udělala zásadní krok k dosažení tohoto cíle "tichou" povrchovou úpravou VIAPHONE(R).
VIAPHONE(R) - tichý silniční povrch s přídavkem organických vláken
VIAPHONE(R) je asfaltová směs zrnitosti 0/6 nebo 0/8 mm pro tenké obrusné vrstvy. Byla navržena zvláště pro významné snížení hluku od pneumatik a bezpečnou jízdu. Tento asfaltový beton pro velmi tenké vrstvy se pokládá v tloušťce 20-30 mm. Pokud je podklad příliš nerovný, nejprve se musí provést jeho vyrovnání. Vhodný spojovací postřik - pro vysoké dopravní zatížení z emulze s modifikovaným asfaltem - zajišťuje vodonepropustnost podkladu a odolnost krytu proti tangenciálním silám. Použití speciální rychle a kontrolovaně se štěpící emulze umožňuje udržet staveniště a okolí čisté; lehkým podrcením běžné emulze lze dosáhnout stejného výsledku; je také možné použít finišeru s integrovaným postřikovačem.
Francouzské ředitelství dálnic vybralo tuto asfaltovou směs jako součást Charty silničních inovací. V jejím rámci realizované projekty demonstrují, že bylo dosaženo snížení valivého hluku a zvýšení protismykových vlastností.
SLOŽENÍ SMĚSI
Jedná se o asfaltovou směs s přetržitou křivkou zrnitosti v oblasti 2 - 4 (5) mm s vysokým obsahem hrubého kameniva frakce 4/6 nebo 4/8 (5/8) a stanoveným obsahem fileru. Obecně se jako pojivo používá silniční asfalt s přídavkem organických vláken. V závislosti na velikosti dopravního zatížení lze vybrat také některý polymery modifikovaný asfalt vyvinutý a vyráběný společností Eurovia. Relativně vysoký obsah pojiva zlepšuje zpracovatelnost směsi a usnadňuje pokládku.
NÍZKÁ HLUČNOST A PROTISMYKOVÉ VLASTNOSTI
Složení, zejména přetržitá křivka zrnitosti a přítomnost vláken, zajišťuje směsi významné snížení valivého hluku a dobré protismykové vlastnosti.
Akustický komfort
Jemnozrnnost směsi snižuje hluk způsobený pneumatikami vozidel na hrubém povrchu vozovky. Vlákna napuštěná asfaltem působí jako "tlumič hluku". Měření valivého hluku na směsi VIAPHONE(R) byla provedena na různých úsecích ve Francii, metodou shodnou s ČSN ISO 11819-1 Měření vlivu povrchů vozovek na dopravní hluk - Část 1: Statistická metoda při průjezdu (označovanou dle francouzské normy S 31-119 jako "vehikle maitrisée"), kdy je mikrofon umístěn ve vzdálenosti 7,5 m od středu měřené jízdní dráhy. Zjištěné hodnoty jsou následující:
Valivý hluk - (norma S 31-119)
VIAPHONE(R) < 72 dB(A)
0/10 střednězrnná asf. směs