Čtvrtek, 28. března 2024

Nebojte se zamířit na BioFach

Nebojte se zamířit na BioFach

Čím větší síť výrobců biotextilu se podaří vytvořit, tím větší má Česko šanci uspět v mezinárodní konkurenci.

Díky biocertifikaci GOTS pro textilní tisk, kterou společnost OP Tiger - jako první v Česku a jedna z mála ve světě - loni získala, se nám letos otevřely dveře na BioFach - největší veletrh bioproduktů v Evropě.

Mezi vystavovateli převažovali výrobci biopotravin

Na mezinárodním veletrhu bioproduktů BioFach v Norimberku se každý rok v únoru scházejí zástupci všech bioodvětví. Letošní ročník tohoto veletrhu se konal ve dnech od 13. do 16. února 2013. Českou republiku zastupovalo na veletrhu celkem osmnáct firem, deset z nich se prezentovalo v rámci společné expozice zastřešené Ministerstvem zemědělství (o tom, jak tato expozice vypadala, bude ještě řeč).

Převážná většina z 2396 vystavovatelů jsou samozřejmě producenti biopotravin. Mezi kousky děravého sýra, sladkými datlemi velikosti mexického dolaru a všudypřítomným vinným odérem se však už tu a tam zableskne i jiný typ produktu, který o to více zaujme. V téhle pozici jsme se letos poprvé ocitli i my s naší novinkou - textilním tiskem, certifikovaným podle nejuznávanější mezinárodní biocertifikace GOTS.

Prezentovali jsme obrandovaný tisk s biocertifikací

Pro OP Tiger to byl trochu experiment, ale za léta zkušeností s neúnavným prosazováním udržitelnějších výrobních postupů v naší drahé, často až roztomile neoblomně bioskeptické české kotlině, jsme na experimentování zvyklí. Nějakých 41 794 návštěvníků z celkem 129 zemí nás tedy nemohlo zastrašit. Naopak - těchhle pár desítek tisíc lidí je přesně naše cílová skupina. Bioprodukty buď sami vyrábějí nebo o ně mají zájem jako odběratelé v nejrůznějším typu podnikání, od klasických drobných prodejců přes rychle se rozvíjející on-line byznys až po velké korporace, které si dnes již (alespoň v Německu) ignoraci zelenější politiky nemohou dovolit. Tady všude se oblékají zaměstnanci, balí se zboží a obdarovávají se věrní zákazníci. Tady všude jsme mohli nabídnout ekologické a etické řešení v podobě biotextilu, obrandovaného tiskem s biocertifikací, kterou například i mezinárodní organizace Greenpeace označila letos v únoru za tu nejpřísnější a nejdůkladnější ze všech.

Na BioFach jezdívá již několik let také skupina českých bioproducentů. Většina se zatím rozhoduje pro variantu společné výstavní plochy. Znamená to sice trochu méně starostí s organizací, výsledkem však bývá (jak jsme viděli) jedna upatlaná vitrínka a barový stolek v rámci českého stánku, jehož výstavba skomírá pod omšelou taktovkou Ministerstva zemědělství.

Co jiného však čekat (a teď to, prosím, berte jako můj osobní názor s tím, že se předem omlouvám několika pokrokovým jednotlivcům, kterým na udržitelném zemědělství opravdu záleží, na ministerstvu se dosud jakýmsi zázrakem udrželi a svádí denně nerovný boj s poslušnými tetkami a stréci, dosazenými sem posledními zoufale zpátečnickými vládami) od instituce, která místo aby podpořila snahy drobných organizací s dlouholetou praxí v bioproblematice, svěří propagaci rozvoje české bioprodukce do rukou nejdražší zdejší "reklamky", což, jak jsme před pár lety viděli, vede k utopení několika desítek milionů v kampani sestávající z hrstky nicneříkajících billboardů a dalšímu odklonu české veřejnosti od všeho s přívlastkem bio (více o kampani viz box, pozn. red.). Jsme tedy rádi, že jsme zvolili variantu samostatného stánku, která vyjde finančně v podstatě nastejno. S případnými problémy během plánování účasti na BioFachu navíc ochotně pomůže české zastoupení norimberské veletržní společnosti PROveletrhy.

Příští rok by nás mělo být v Norimberku víc

A proč že tady tenhle jednoduchý návod na úspěšnou účast na BioFachu 2014 pro naše případné konkurenty uveřejňuji? Jednak proto, že OP Tiger se - nejen v rámci získání GOTS certifikace - o osvětu udržitelnějšího, etičtějšího a zelenějšího podnikání snaží dlouhodobě. A taky proto, aby se nás tam příští rok k důstojné reprezentaci bioprodukce v Česku sešlo víc. Čím větší a provázanější síť biovýrobců se nám totiž povede vytvořit, tím větší šanci máme jak na finanční úspěch, tak na příjemnější podmínky pro podnikatelskou existenci v našem vlastním regionu.

Žiju bio a další kampaně

Informační a osvětová kampaň "Žiju bio" běžela v letech 2007 až 2010. Kampaň se zaměřovala na zvýšení a rozvoj všeobecných znalostí o biopotravinách a ekologickém zemědělství. Realizovala ji agentura Ogilvy Mather. Rozpočet kampaně dělal zhruba 28 milionů korun, z čehož polovinu financovala Evropská komise a druhou polovinu Státní zemědělský a intervenční fond. Hlavními komunikačními nástroji byly billboardy, inzerce v tisku, bio roadshow, webové stránky a podlinková komunikace. Reklama se měla zaměřit především na lidi s vyššími příjmy a vzděláním, kteří žijí ve velkých městech a preferují zdravý životní styl. Během tří let využila agentura celkem 1200 billboardů, na nichž byli mimo jiné zobrazeni skuteční ekologičtí zemědělci. Tyto billboardy se objevovaly v několikaměsíčních cyklech kolem hlavních dálničních komunikací, příjezdových cest k hypermarketům a ve větších městech nad 50 tisíc obyvatel. Podlinková komunikace byla určena nastávajícím matkám. âl' Žiju bio nebyla jediná tříletá informační kampaň Ministerstva zemědělství hrazená státním rozpočtem a penězi Evropské unie. Za kampaň Klasa zaplatilo ministerstvo v letech 2009 až 2011 zhruba 330 milionů korun, za tříletou kampaň Ryba domácí zhruba 150 milionů (tato kampaň byla financována z prostředků Evropského rybářského fondu). Loni v červnu ministerstvo odstartovalo dvouletou kampaň na podporu značky Regionální potravina. Její celkový rozpočet dělá zhruba 95 milionů korun. Současně běží další tendr Ministerstva zemědělství na několikaletou podporu spotřeby sladkovodních ryb, jejíž rozpočet je zhruba 60 milionů korun.

AUTOR: Anna Škopková

Zdroj:Marketing & Media
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů