zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Kamióny s pantografem

29.04.2013
Ekologická auta
Kamióny s pantografem

Elektrický pohon je dnes v automobilovém průmyslu jedním z nejskloňovanějších termínů. Není divu. Klasické spalovací motory pohánějí auta již téměř 130 let, a byť se za tu dobu změnily k nepoznání, své předky přeci jen nezapřou. Jejich účinnost se totiž stále pohybuje maximálně kolem 30 % a podle odhadů mají v Evropské unii na svědomí zhruba jednu pětinu emisí oxidu uhličitého. Vozy poháněné elektřinou se tak opět začínají rozmáhat - podobně, jako na začátku minulého století. Tehdy díky svému tichému chodu a nulovým zplodinám představovaly pro vozy se spalovacími motory vážnou konkurenci. Nakonec je však poslala na vedlejší kolej malá výdrž baterií, která prakticky znemožňovala jejich použití v běžném provozu.

S tímto problémem se elektromobily potýkají i dnes, nicméně v podstatně menší míře. Většina vozů s bateriemi zvládne na jedno nabití ujet přes sto kilometrů, což sice nestačí na delší cestování, ale na dojíždění do práce už většinou ano. Elektrické osobní vozy v současnosti figurují v nabídce většiny automobilek.

Emise ovšem neprodukují pouze osobní vozy, ale z nemalé části i nákladní automobily a kamiony. U nich je však situace podstatně složitější. Stávající elektromobily jsou vesměs koncipovány jako menší auta určená primárně pro jízdu na kratší vzdálenosti a počítá se u nich s častým dobíjením. Díky tomu mohou být vybaveny relativně malými bateriemi. Aby však mohl kamion na elektrický pohon přepravovat tuny nákladu napříč zeměmi, musel by být vybaven rozměrnými a těžkými bateriemi. Konstruktéři společnosti Siemens proto představili řešení, které problém řeší z druhé strany. Místo toho, aby si kamiony vozily energii s sebou, jednoduše si ji za jízdy odeberou přímo ze sítě.

Koncept zvaný eHighway je založen na kombinaci využití hybridního pohonu vozu a elektrifikované komunikace. Hybridní kamion má kromě klasického dieselového motoru ještě generátor a elektrický motor. Pohon obstarává vždy elektrický motor, jemuž při běžné jízdě dodává energii dieselový motor s generátorem. Dieselový motor může díky tomu stabilně pracovat na nejefektivnějších otáčkách a s malou spotřebou paliva. Jiná situace nastane, pokud se kamion dostane na elektrifikovanou komunikaci. Samotná elektrifikace je realizována pomocí trolejového vedení, které se podobá tomu pro tramvaje či trolejbusy. Detekují-li senzory umístěné na kamionu vedení, automaticky se ze střechy vozu vysune pantografový sběrač proudu, jenž se na vedení připojí. Od tohoto okamžiku jede kamion pouze na elektřinu.

Samotné připojení k vedení ovšem nesmí negativně ovlivňovat jízdní vlastnosti vozu. Řidič musí být stále schopen zatáčet, libovolně přibrzďovat či manévrovat na silnici. Pantograf je proto vybaven speciálním monitorovacím systémem, který ho neustále drží ve stabilní poloze vůči drátům vedení. Pro zvýšení účinnosti celého systému umožňuje sběrač také vracení brzdné energie zpět do sítě. Při předjíždění či opuštění elektrifikované komunikace je elektrický motor opět automaticky přepnut na napájení z dieselového motoru a generátoru. Díky použitým technologiím však tuto změnu řidič vůbec nezaregistruje.

Pilotní projekt eHighway je v současné době realizován na úseku dálnice poblíž Berlína. Jde však zatím pouze o testovací verzi předcházející prvnímu skutečnému využití systému v Kalifornii. Zde by měl přispět k zefektivnění přepravy nákladu mezi Los Angeles a přístavem Long Beach.

Foto: https://www.cee.siemens.com/web/cz/cz/corporate/portal/home/o_nas/inovace/archiv/Pages/kamiony.aspx

ZDROJ: www.cee.siemens.com

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
26
11. 2019
26.11.2019 - Přednáška, diskuse
Barokní sál Lidového domu, Praha 1
27
11. 2019
27.11.2019 - Seminář, školení
Dům techniky České Budějovice
29
11. 2019
29.11.2019 - Seminář, školení
EKONOX s.r.o.
17
1. 2020
17.1.2020 - Seminář, školení
Pardubice, Hotel Labe
EKONOX s.r.o.
23
1. 2020
23.1.2020 - Seminář, školení
Regionální centrum Olomouc
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí