zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Vítkovice rozšíří síť plniček CNG

13.05.2013
Ekologická auta
Vítkovice rozšíří síť plniček CNG

Společnost Vítkovice Doprava ze strojírenské skupiny Vítkovice Machinery Group vybuduje 25 plnicích stanic na stlačený zemní plyn (CNG). Investuje do nich přes 320 mil. korun. Minimálně jedna stanice bude v Polsku, 20 plniček vznikne do roku 2016 na vytipovaných čerpacích stanicích společnosti Benzina.

"Společnost Benzina pronajme společnosti Vítkovice Doprava 20 jednotlivých čerpacích stanic a umožní tím prodej CNG ve vybraných lokalitách," sdělila mluvčí Vítkovic Eva Kijonková. Pět z nich bude na dálnicích, jedenáct na silnicích I. třídy a ostatní na rychlostních komunikacích.

Šéf Vítkovic Jan Světlík uvedl, že skupina počítá s výstavbou plniček ještě na pěti dalších místech nad rámec dohody s Benzinou. Nejméně jedna z nich bude v Polsku. Ve všech případech půjde o zařízení s minimální denní kapacitou 6000 m3. "Smlouva počítá s výstavbou během dvou až tří let, většinu stanic ale chceme stihnout otevřít mnohem dříve, ideálně do konce příštího roku," řekl Světlík.

Veřejné stanice pro čerpání CNG jsou v Česku zatím na 46 místech, z nich tři má síť Benziny. Vítkovice se na ekologický a levnější pohon na CNG zaměřují už delší dobu a s experty vyvíjejí například nové motory, mobilní plnicí stanice nebo lokomotivy na plyn. "Chybí větší pokrytí exponovaných rychlostních komunikací, především dálnic a silnic I. třídy. To nám dohoda s Benzinou umožní radikálně a v krátkém čase změnit," uvedl ředitel firmy Vítkovice Doprava Zdeněk Trejbal.

"Počet vozidel na CNG pohon rychle roste a v roce 2020 by mohl jejich podíl dosáhnout až 7 % tuzemského vozového parku," myslí si Artur Śladowski, generální jednatel společnosti Benzina. "V nabídce CNG plnicích stanic vidíme perspektivu a zajímavé synergické efekty pro portfolio našich služeb. Benzina by ráda v budoucnu řidičům nabídla nejširší sít stanic stlačeného zemního plynu v tuzemsku," dodává.

Popularita CNG v České republice roste zejména vzhledem k nižším nákladům na provoz vozidla oproti běžným palivům. Podstatnou konkurenční výhodou je velmi nízká daňová zátěž oproti standardním fosilním palivům. Z pohledu ekologie má CNG celou řadu předností, konkrétně v podobě snížených emisích CO2 až o 30 % a snížených emisích NOx až o 50 %.

Nejčastěji kritizovaným problémem vozidel na stlačený zemní plyn je ale právě nedostatečný počet plnicích stanic. Zatím poslední, 46. veřejné zařízení bylo otevřeno v Písku. První veřejná stanice v regionu je umístěna v průmyslové zóně u píseckého Jitexu. Jejím provozovatelem je společnost Zliner Energy, dodavatelem plnicího zařízení firma Motor Jikov Strojírenská. Tato stanice vznikla především díky zájmu společnosti ČSAD Autobusy České Budějovice, která začala plyn využívat již loni v Českém Krumlově.

Zdroj: Logistika

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí