Sanitky rychlé zdravotnické pomoci

Největší část vozového parku pražských záchranářů tvoří klasické skříňové sanitní vozy. Těchto více než 50 sanitek je základním kamenem systému rychlé pomoci, v němž vyjíždí k případu sanitka rychlé zdravotnické pomoci (RZP) s dvoučlennou posádkou. Pokud jde o život ohrožující situaci, vyjíždí také vůz rychlé lékařské pomoci (RLP) a na místě se setkává se záchranáři. Proto se tento systém nazývá "rendez-vous". Pražští záchranáři se hustým městským provozem nejčastěji proplétají sanitkou s podvozkem od automobilky Mercedes-Benz.

Jen za rok 2010 vyjeli záchranáři se sanitkou k více než stu tisícům případů. Během let úprav už je zdravotnická skříň dovedená k dokonalosti. Větší prostor zajišťuje lepší podmínky pro práci posádek i větší komfort pro pacienta. Vnitřek sanitky je plně vybaven vším nutným k ošetření širokého spektra zdravotních příhod a úrazů - od těžkého poranění přes náhlé srdeční zástavy až například k překotnému porodu. V sanitním voze je možné do nemocnice převézt dva těžce raněné anebo až čtyři lehce zraněné pacienty. Průměrná délka životnosti pražských sanit se pohybuje kolem deseti let, a proto město každý rok investuje do obnovy vozového parku.

Vozy rychlé lékařské pomoci

V krizových situacích, kdy jde o život, je nejpodstatnější částí pražského záchranného systému rychlá lékařská pomoc (RLP). V rámci ní lékař vyráží k pacientovi ve zvláštním osobním voze, který je v zacpaných pražských ulicích přece jenom rychlejší než velká sanitka, a dojezdový čas k pacientovi se tak zkracuje na nejnižší možnou dobu. Na místě zásahu pak lékař provede vše možné ke stabilizaci pacienta, kterého pak již přebere sanitka.

Výjezdy rychlé lékařské pomoci zajišťuje šestnáct osobních vozů se zdravotnickou zástavbou v kufru, kde je umístěno lékařské vybavení a zdravotnické přístroje, včetně jejich dobíjení a chladničky pro uchování léků. Technicky nevyhovující vozy byly nedávno nahrazeny novými auty značky Mercedes-Benz ML 280 CDI. Specialitou lékařských aut je, že každé ze šestnácti vozidel je pojmenováno podle významných představitelů a představitelek české medicíny. Po Praze se tak projíždí například Thomayer, Jedlička, Purkyně, Jesenský či Honzáková.

Smart se proplétá uličkami v centru

V samotném srdci Prahy nemá záchranná služba žádné výjezdové stanoviště, a proto počátkem roku 2011 do uliček v historickém centru města vyrazil záchranářský elektromobil Smart. Tato malé záchranářské auto je v provozu každý všední den od 6:30 do 18:30 a v této době je záchranář připraven zasáhnout kdekoliv v centru. Z provozních zkušeností se ukázalo, že záchranář ve Smartu k pacientovi dorazí o tři minuty dříve než klasická rychlá pomoc, což může v mnoha případech znamenat rozdíl mezi životem a smrtí. Průměrný dojezdový čas tohoto "chytrého" elektromobilu je okolo tří minut a třiceti vteřin.

Sanitka XXL a další speciální vozy

V lednu 2007 převzala záchranná služba sanitní vozidlo "XXL" pro přepravu pacientů s nadváhou na speciálních nosítkách se zvýšenou nosností a se speciálním nájezdem do sanitního prostoru za pomoci navijáku. Sanita XXL je schopna i dalších nestandardních úkonů, například přepravy pacientů s nemocničním lůžkem či pacientů na invalidním elektrickém vozíku. Sanitní vůz je na podvozku Mercedes-Sprinter, který je vybaven tím nejsilnějším motorem.

Ve výbavě záchranářů jsou také dva vozy určené pro zajištění zdravotnických asistencí a pro dálkové transporty pacientů. Vnitřek vozu je rozdělen na velký ambulantní prostor, který zaručuje potřebný komfort pro pacienta, a prostor, který slouží jako zázemí zdravotnickému personálu a případnému doprovodu pacienta. Celý prostor je plně klimatizován a vytápěn. Posádka vozu má během jízdy k dispozici malou koupelnu, kuchyňku i barevný LCD televizor se satelitním přijímačem. Samozřejmostí vybavení jsou všechny potřebné přístroje pro monitorování životních funkcí.

Největším z pomocníků je Golem

Největší ze všech technických vymožeností pražské záchranné služby je tzv. Golem. Ten také zasahuje u hromadných katastrof.Jde o kamion přestavěný v mobilní lékařské stanoviště, které slouží jako zázemí při mimořádných událostech, větších nehodách či katastrofách. Z návěsu Golema se po rozložení stane malá nemocnice o rozměru 10x7,5 metrů, která je vytápěná, vybavená rozvodem kyslíku, lékařskými přístroji a zdravotnickým materiálem.

Zdravotníci sice v Golemovi ošetřují nějaké základní úrazy, ale nejčastěji Golem funguje jako třídící pracoviště, kde jsou pacienti tříděni na lehce, těžce a smrtelně zraněné a následně jsou transportováni do nemocnic. Za kabinou řidiče se nachází rozměrné štábní pracoviště a na střeše kamionu je dispečerské pracoviště, odkud má vedoucí zásahu dobrý přehled o situaci. Golem je český unikát a na světě existují jen tři podobné vozy.