Pátek, 26. dubna 2024

Roztrhají se vbrzku mraky na automobilovém nebi?

Roztrhají se vbrzku mraky na automobilovém nebi?

Přestože se český trh pohybuje spíše ve stádiu stagnace, než neustále zmiňované krize, firmy šetří a na prodeji aut se to již delší dobu podepisuje. Příčin je však mnohem více. Patří mezi ně omezování státních zakázek na výstavbu a útlum ve stavebnictví obecně. Dále je třeba zmínit neschopnost v dostatečné míře získávat, efektivně využívat a oprávněně obhájit dotace z Evropské unie. Snížené poptávky po zboží v ostatních oborech se odrážejí na výsledcích autodopravy a logistiky, opět s dopadem na automobilový trh. Trhu nenahrávají ani značně vysoké úrokové sazby spotřebitelských úvěrů.

Lidé i firmy do značné míry odkládají investice do automobilů a vozových parků, což může těšit leda tak servisy, roste poptávka po zánovních vozech, k velké radosti autobazarů a dovozců ojetin, a mění se i přístup k vlastnictví vozidel, což nahrává společnostem poskytujícím finanční a především pak operativní leasing a společnostem, jejichž předmětem podnikání je krátkodobý či dlouhodobý pronájem vozidel.

Firmy se však také více ohlížejí na cenu celkového vlastnictví vozidel a to by se v brzké době mohlo stát jedním z impulzů obratu trhu k lepšímu. Automobilky se totiž předhánějí ve snižování spotřeby paliva, diagnostik předcházejícím poruchám a systémů snižujících nehodovost.

V relativně počáteční fázi, ale s velmi perspektivním potenciálem růstu, se nacházejí vozidla poháněná plynem. V oblasti ojetých vozů a přestaveb zatím výrazně dominuje propanbutan, tedy LPG. U nových vozů se však, díky solidní návratnosti vušších vstupních investic, stále úspěšněji prosazuje stlačený zemní plyn, tedy CNG.

V tomto ohledu je velmi pozitivní zprávou záměr Ministerstvem životního prostředí podpořit z prostředků Evropské unie nákupy nových CNG autobusů pro potřeby městských hromadných doprav a výstavbu CNG plnicích stanic.

Nápomocni by však mohli být také majitelé a provozovatelé uzavřených parkovišť a podzemních stání, které splňují bezpečnostní kritéria nutná pro parkování CNG vozidel, nebo by je po menší investici splňovat mohly. Legislativa je v tomto ohledu již naštěstí vyřešena a hlavní brzdou tak zůstávají právě zmínění provozovatelé. Bez kvalitní sítě čerpacích stanic a stání vhodných pro vozidla poháněná plynem se totiž skutečný boom poptávky po alternativních pohonech asi hned tak nenastartuje.


AUTOR: Michael Málek - šéfredaktor
ZDROJ: Automobily

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů