Roztrhají se vbrzku mraky na automobilovém nebi?
Přestože se český trh pohybuje spíše ve stádiu stagnace, než neustále zmiňované krize, firmy šetří a na prodeji aut se to již delší dobu podepisuje. Příčin je však mnohem více. Patří mezi ně omezování státních zakázek na výstavbu a útlum ve stavebnictví obecně. Dále je třeba zmínit neschopnost v dostatečné míře získávat, efektivně využívat a oprávněně obhájit dotace z Evropské unie. Snížené poptávky po zboží v ostatních oborech se odrážejí na výsledcích autodopravy a logistiky, opět s dopadem na automobilový trh. Trhu nenahrávají ani značně vysoké úrokové sazby spotřebitelských úvěrů.
Lidé i firmy do značné míry odkládají investice do automobilů a vozových parků, což může těšit leda tak servisy, roste poptávka po zánovních vozech, k velké radosti autobazarů a dovozců ojetin, a mění se i přístup k vlastnictví vozidel, což nahrává společnostem poskytujícím finanční a především pak operativní leasing a společnostem, jejichž předmětem podnikání je krátkodobý či dlouhodobý pronájem vozidel.
Firmy se však také více ohlížejí na cenu celkového vlastnictví vozidel a to by se v brzké době mohlo stát jedním z impulzů obratu trhu k lepšímu. Automobilky se totiž předhánějí ve snižování spotřeby paliva, diagnostik předcházejícím poruchám a systémů snižujících nehodovost.
V relativně počáteční fázi, ale s velmi perspektivním potenciálem růstu, se nacházejí vozidla poháněná plynem. V oblasti ojetých vozů a přestaveb zatím výrazně dominuje propanbutan, tedy LPG. U nových vozů se však, díky solidní návratnosti vušších vstupních investic, stále úspěšněji prosazuje stlačený zemní plyn, tedy CNG.
V tomto ohledu je velmi pozitivní zprávou záměr Ministerstvem životního prostředí podpořit z prostředků Evropské unie nákupy nových CNG autobusů pro potřeby městských hromadných doprav a výstavbu CNG plnicích stanic.
Nápomocni by však mohli být také majitelé a provozovatelé uzavřených parkovišť a podzemních stání, které splňují bezpečnostní kritéria nutná pro parkování CNG vozidel, nebo by je po menší investici splňovat mohly. Legislativa je v tomto ohledu již naštěstí vyřešena a hlavní brzdou tak zůstávají právě zmínění provozovatelé. Bez kvalitní sítě čerpacích stanic a stání vhodných pro vozidla poháněná plynem se totiž skutečný boom poptávky po alternativních pohonech asi hned tak nenastartuje.
AUTOR: Michael Málek - šéfredaktor
ZDROJ: Automobily