zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Kontejnerová mořeplavba má nového kapitána

14.07.2013
Kontejnerová mořeplavba má nového kapitána

Největší přepravci spojí své síly v alianci, chtějí snížit náklady. Pod vlajkou skupiny popluje i největší kontejnerová loď světa.

Tři největší přepravci kontejnerů na světě - dánská Maersk Line, švýcarská Mediterranean Shipping Company a francouzská CMA CGM - spojí své síly. Vytvoří operační alianci, která ponese jméno P3. Ta bude fungovat na nejvytíženějších lodních trasách, a to i mezi Evropou a Asií.

Námořní trojici donutily ke spolupráci potíže na trhu s kontejnerovou přepravou, která bojuje s vysokými náklady a ostrou konkurencí. Spolupráci ještě musí posvětit regulační úřady.

Jedno řídící centrum

Zmínění dopravci podle odhadů analytické společnosti Aphaliner kontrolují celkem 37 procent kontejnerové kapacity. Do budoucna by si ale chtěli z tohoto koláče ukrojit větší díl. I proto vytvoří novou alianci, která by měla fungovat na linkách mezi Severní Amerikou a Evropou, mezi Asií a Severní Amerikou a konečně mezi Evropou a Asií.

"Plavidla na těchto trasách budou spadat pod jedno operační centrum, které bude flotilu řídit. Firmy si nadále udrží nezávislý marketing a i zákaznická centra budou fungovat odděleně," uvedla trojice dopravních společností ve svém prohlášení.

Celkový počet kombinované flotily dosáhne 255 plavidel s kapacitou 2,6 milionu kontejnerů. Vůbec nejvíce lodí přitom poskytne Maersk Line, a to celkem sto. Firmy svým zákazníkům slibují zejména častější spoje.

Spolupráce na zmíněných linkách by měla začít v druhém čtvrtletí příštího roku, a to pokud přepravci dostanou souhlas regulačních úřadů. To ale nebude tak snadné, podotýká britský list Financial Times. Úřady se zaměří zejména na otázku, zda aliance tří největších kontejnerových firem nenaruší konkurenční prostředí.

Podnikání v oblasti kontejnerové dopravy se v posledních letech potýká s vážnými potížemi. Jen od letošního března klesly ceny za přepravu standardních kontejnerů (o délce 20 stop - tedy 6,1 metru) o 60 procent. "To je vůbec nejrychlejší propad, který jsme viděli," komentoval nedávno dění na trhu Soren Skou, výkonný ředitel Maersk Line.

Na vině je nejen cenová válka mezi jednotlivými přepravci, ale i klesající zájem o tento druh přepravy a nadbytečné kapacity. Například CMA CGM musela letos restrukturalizovat svůj dluh, zatímco Maersk se poohlíží po těžbě ropy.

Dvacet největších lodí světa

Pod vlajkou nové aliance popluje i nová perla firmy Maersk Line, a to největší kontejnerová loď na světě. Tu firma představila minulý týden a nazvala ji Maersk Mc-Kinnley Moller po synovi zakladatele firmy.

Je to vůbec první z dvaceti obřích lodí, které v příštích letech posílí flotilu Maersku. Loď se může pochlubit délkou čtyř fotbalových hřišť, šířkou 59 metrů a výškou 73 metrů, její výtlak dosahuje 55 tisíc tun.

Toto plavidlo spadá do třídy "Triple E", a to podle anglických zkratek na energetickou úsporu, efektivitu a nižší dopad na životní prostředí. Například produkce CO2 na lince mezi Asií a Evropou na jeden přepravený kontejner by měla být až o polovinu menší, než je průměr. I spotřeba paliva bude nižší než u menších plavidel, a to až o 37 procent.

Plavidlo Maersk Mc-Kinnley Moller na moře sjelo v docích koncernu Daewoo v Jižní Koreji. Do konce roku firma dostane čtyři lodě stejného typu, zbývajících 15 pak obdrží v letech 2014 a 2015.

Dosud si prvenství ve flotile Maersku držela kontejnerová loď Emma, která brázdila moře od roku 2006. Její kapacita je ale o 16 procent menší než u novinky Maersk Mc-Kinnley Moller, na kterou se vejde 2500 kontejnerů.

mega

Vedení Maersku chce "megaloděmi" nahradit svá stávající menší plavidla. "Doufáme, že tato plavidla nám pomohou přiblížit se v regionech Evropy a Asie k ziskovosti," dodal Skou pro agenturu Reuters.

"Pokud se tyto lodě naplní, tak budou přepravovat náklad mnohem levněji než jakákoliv jiná plavidla na mořích," dodává ekonom a odborník na námořní přepravu Marc Levinson. "Pokud se ale naplní jen z poloviny, tak firma ztratí ohromné množství peněz," uzavřel.

Kdo tvoří alianci

Maersk Line

Světová jednička v kontejnerové přepravě. Spadá pod křídla dánské společnosti AP Moller-Maersk. Ta podniká v dalších oborech, jako je například i těžba ropy či zemního plynu. Flotila Maersku bude v příštích letech posilovat, a to o 20 "mega" lodí s délkou 500 metrů. Má celkem přes tisíc plavidel.

Mediterranean Shipping Company

Této společnosti patří stříbrná příčka v kontejnerové přepravě. Firma je v soukromých rukách, založena byla v roce 1970. Sídlí v Ženevě. Má flotilu 451 lodí.

CMA CGM

Světová trojka, jejíž kořeny sahají až do 19. století, má flotilu složenou ze 414 lodí a po světě zaměstnává 18 tisíc zaměstnanců. Sídlí v jihofrancouzské Marseille.


Kontejnerový byznys

461 MILIONŮ DOLARŮ
činil loni zisk dánské firmy Maersk Line, zatímco v roce 2011 měla ztrátu 553 milionů dolarů. Skupina A.P. Moller-Maersk hospodařila s čistým ziskem čtyři miliardy dolarů. Tržby loni meziročně klesly o dvě procenta na 59 miliard dolarů.

361 MILIONŮ DOLARŮ
dosáhl v roce 2012 čistý zisk CMA CGM, o rok předtím vykázala ztrátu 5 milionů dolarů. Tržby vzrostly o sedm procent na 15,9 miliardy dolarů.


VIDEO STAVBY NEJVĚTŠÍ LODI SVĚTA SLEDUJTE NA: multimedia.ihned.cz

NOVÝ KRÁL MOŘÍ
Flotilu Maersku posílí největší přepravní loď na světě Maersk Mc-Kinnley Moller. Ta má délku 400 metrů, zatímco například Titanic měl zhruba 270 metrů. Její cena je 185 milionů dolarů, je energeticky úspornější než menší plavidla a celkem má kapacitu 2500 kontejnerů. Dosavadní královnou Maersku byla přitom loď Emma, která plula na vlnách od roku 2006. Její kapacita je ale o 16 procent menší než u nové jedničky. Maersk si do roku 2015 pořídí celkem 20 plavidel třídy "Triple E", kam spadá i zmíněný Maersk Mc-Kinnley Moller.

Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
19
11. 2019
19.11.2019 - Seminář, školení
Praha, ČVUT
INISOFT s.r.o.
20
11. 2019
20.11.2019 - Seminář, školení
Brno, ApS Brno s.r.o.
INISOFT s.r.o.
11
12. 2019
11.12.2019 - Seminář, školení
Praha, Occidental Five
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí