zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Evropské regulace jsou fajn věc

26.06.2013
Energie
Evropské regulace jsou fajn věc

Pravidla jsou nutná pro zajištění kvality, říká Laurent Abadie, šéf firmy Panasonic v Evropě.

Laurent Abadie, evropský šéf společnosti Panasonic, je přesvědčen, že výrobci, kteří splní striktní ekologické požadavky Bruselu, získají výhodu na všech trzích. Na produkty šetrné k životnímu prostředí vsází i celý Panasonic. První Evropan, který v této japonské firmě vystoupil do jedné z nejvyšších pozic, v rozhovoru pro Ekonom přiznává, že firma lobbuje za zákony upravující spotřebu energie.

OTÁZKA: Před deseti dvaceti lety jsme zde ve střední Evropě znali značku Panasonic jako výrobce televizí, CD nebo DVD přehrávačů. Kurz firmy se ale mění...

Jdeme krok za krokem k B2B řešením velmi specifických požadavků. Kupříkladu v automobilovém průmyslu jsme velmi úspěšní v segmentu hybridních a elektrických vozidel. Panasonic je možná jedinou firmou, která vyrábí většinu komponentů pro elektromobily. Vyrobíme všechno kromě kol a podvozku. Podobné je to v oblasti zásobování elektřinou - palivové články, fotovoltaické panely, baterie, snižování spotřeby energie a vůbec všechno, co se týká energetických potřeb domu.

OTÁZKA: Panasonic nehodlá soupeřit třeba s firmami Apple nebo Samsung v oblasti tabletů nebo chytrých telefonů?

Vyrábíme řadu tabletů pro různé firmy. Měli jsme třeba úspěch s počítači pro armády nebo firmy spravující infrastrukturu, máme tablety upravené pro potřeby průmyslu. Nic z toho není pro individuální spotřebitele, na ty se soustředí třeba ty firmy, které jste zmínil.

OTÁZKA: Konkurence by byla příliš tvrdá?

Ano, ale také platí, že v této oblasti může být firma jeden den velmi úspěšná a druhý den všechno prohrát. Když se podíváte do historie chytrých či dříve mobilních telefonů, tak vidíte příklady jako Motorola nebo Nokia. Když 80 procent vašich zisků závisí na chytrých telefonech, je to velmi riskantní.

OTÁZKA: Panasonic tedy hodlá být spíše dodavatelem součástí elektromobilů a výrobcem velkých domácích spotřebičů?

Ano, v Evropě sice stále ještě převažuje prodej pro individuální zákazníky, ale to se mění. Podle našeho střednědobého plánu by do roku 2018 mělo být téměř 60 procent naší produkce v režimu B2B.

OTÁZKA: Proč jste se rozhodli jít touto cestou?

Soustředíme se hodně na kvalitu a rozvoj technologií, investujeme ročně pět milionů eur do výzkumu a vývoje. Každoročně registrujeme řadu patentů. Ze spotřební elektroniky se stává v podstatě komodita, k tomu dochází v souvislosti s tím, že vše je propojeno přes internet. Stačí prostě obrazovka připojená k počítači a firma v tomto segmentu nemůže počítat s výraznou přidanou hodnotou.

OTÁZKA: Do jaké míry je váš byznys ovlivňován regulacemi Evropské unie?

Týká se nás spousta regulací, na každé odvětví výroby se vztahují jiná pravidla. Jsme v Bruselu velmi aktivní, snažíme se lobbovat, někdy přímo u představitelů Evropské unie, jindy v rámci asociací, kterých jsme členy. Evropa je poměrně malé území se spoustou států a v rámci zajištění kvality je jistá regulace nutná.

OTÁZKA: Za co v Bruselu lobbujete?

Angažujeme se například v otázkách týkajících se budoucnosti technologií. Lobbujeme za zákony upravující spotřebu energie, zákony regulující použití materiálů, jež nezatěžují životní prostředí. Témat je hodně. Podporujeme vše, co může vést k úspoře energií a snížení emisí CO2.

OTÁZKA: Představitelé některých druhů průmyslu, třeba automobilového, si stěžují, že přísné evropské normy poškozují jejich byznys... Ale automobilový průmysl přece roste navzdory ekonomické situaci. Také v příštích letech se očekává růst, a to hlavně díky exportu. Příčinou zájmu o evropské výrobky jsou dobré technologie. A pravděpodobně i díky regulacím je kvalita aut, jejich snižující se spotřeba paliva a nižší emise na takové úrovni.

OTÁZKA: Před pár lety jste v jednom rozhovoru řekl, že v roce 2020 budeme mít domy, které budou z hlediska výroby energie zcela soběstačné. Stále tomu věříte?

Samozřejmě. Cena energie až na jisté výkyvy roste a postupně vyvíjíme technologie, díky kterým bude možné energii doma nejen vyrábět, ale také skladovat. Právě ze skladování energie se stává klíčový komponent. Už dnes je možné přes den vyrobit spoustu energie ze střešních solárních panelů, ale je nutné ji mít k dispozici v době, kdy slunce nesvítí.

OTÁZKA: Vyvíjíte tedy nějaké nové typy baterií?

Už před dvěma lety jsme v Japonsku představili baterie pro domy, ale pracujeme na tom, aby se zvýšila jejich kapacita a životnost. Myslím, že během dvou let budeme moci poskytnout velmi zajímavé řešení. Návratnost investice by měla být sedm let.

OTÁZKA: Chcete nabízet takováto řešení pro domy nejprve v Japonsku a pak až jinde na světě?

V Japonsku hodně ovlivnila situaci havárie ve Fukušimě, skoro všechny jaderné elektrárny byly odstaveny. Z energetiky se stalo celonárodní téma. Fukušima vlastně zapůsobila jako jakýsi impuls pro rozvoj nových technologií a my už nyní můžeme produkovat elektřinu s prakticky nulovými emisemi CO2.

OTÁZKA: Navzdory tomu, že se chcete více soustředit na firemní klientelu, zůstává Panasonic třeba výrobcem televizorů. Jak důležitá je pro vás továrna v Plzni?

Je pro nás klíčová. Pokud jde o produkci televizorů, je naše největší na světě. Tento rok dosáhneme za dobu působení v Plzni 30 milionů vyrobených kusů, měsíční produkci zvyšujeme na 270 tisíc kusů. A hodláme v rozvoji plzeňské továrny pokračovat.

OTÁZKA: Druhá továrna Panasoniku v České republice je v Pardubicích. Vyrábí především audiosystémy do automobilů. S tou jste také spokojeni?

Ano, také je velmi důležitá. Automobilový sektor je pro nás strategický. Chceme se posunout od běžných audio a video systémů ke komplexnějším řešením. Součástí budou i zařízení propojená s internetem.

OTÁZKA: Za pár let zjevně autorádia nebudou taková, jaká je známe dnes...

Díky většímu propojení a využití internetu budou mít lidé přístup k jakémukoli obsahu, k jakýmkoli aplikacím. (Panasonic nedávno koupil firmu AUPEO, která nabízí "osobní" rádio, u něhož posluchač sám volí obsah - pozn. red.)

OTÁZKA: V Česku byla ještě třetí továrna Panasoniku, žatecký provoz byl ale loni uzavřen. Obnoví se v něm výroba?

Stále prozkoumáváme různé možnosti, ale dosud jsme nedospěli k žádnému jasnému rozhodnutí. Plzeň má jednoznačně prioritu. Tam jsme přesunuli i výzkum a vývoj. Tam produkujeme výrobky s vysokou přidanou hodnotou.

OTÁZKA: Uvažujete o tom, že byste v Česku otevřeli další provoz?

Máme s Českem dobrou zkušenost. Ale další rozšíření produkce v Česku v krátkodobém výhledu zatím není.

OTÁZKA: Jste první nejaponský ředitel v takto vysoké pozici Panasoniku. Jak se vám to povedlo?

Ani nevím. Já jsem tu nabídku nečekal, byla pro mě velkým překvapením. V roce 2009 mi řekli, ať zavolám prezidentovi firmy do Japonska. Pamatuji si, že bylo 8.45 ráno. Šéf řekl: Chci, abyste chvíli jen poslouchal, na nic se neptal a nic nekomentoval. Pak mluvil asi minutu. Pro firmu, která je takovým japonským rodinným stříbrem, je to velký posun. Je to známka toho, že se více otevírá světu.

OTÁZKA: Mluvíte japonsky?

Moc dobře ne. Částečně rozumím, ale vlastně se odmítám učit japonštinu. Myslím, že tato firma musí více používat angličtinu.

AUTOR: Jan Bumba

Laurent Abadie (55)

Vzdělání:
- Narodil se ve Francii a absolvoval pařížský Institut vyššího vzdělání pro marketing a obchod ISTEC. Později také Mezinárodní institut rozvoje managementu IMD v Lausanne.

Kariéra:
- V roce 1981 začínal
v konkurenční firmě Sony, kde zůstal
do roku 2003. Z pozice manažera řídícího evropské trhy odešel na rok pracovat jako konzultant pro firmu IDT.
- Do firmy Panasonic France nastoupil v roce 2004.
- Od dubna 2009 je výkonným ředitelem Panasonic Europe.

Zájmy:
- Je ženatý, má tři děti.
Rád vaří, maluje a zajímá se o asijské kultury.

Zdroj: EKONOM

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
19
11. 2019
19.11.2019 - Seminář, školení
Praha, ČVUT
INISOFT s.r.o.
20
11. 2019
20.11.2019 - Seminář, školení
Brno, ApS Brno s.r.o.
INISOFT s.r.o.
5
12. 2019
5.12.2019 - Seminář, školení
Praha, ČVUT
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí