Úterý, 19. března 2024

Chomutov nebude zřizovat nízkoemisní zóny pro automobily

Chomutov nebude zřizovat nízkoemisní zóny pro automobily

Chomutov nebude zřizovat nízkoemisní zóny pro automobily. Analýza zadaná městem ukázala, že problém s vysokými emisemi není v centru, ale na průtahu městem. Nepřejí si je však ani obyvatelé. ČTK o tom informovala mluvčí města Šárka Schönová. Možnost zpoplatnit vjezd do částí měst a obcí automobilům, které vypouštějí vyšší emise, vláda schválila letos v únoru.

"Zabývali jsme se tím, zda je Chomutov vhodným městem pro zřízení nízkoemisní zóny. Analýza nám sdělila, že z dopravního hlediska není a stejný názor vedení města potvrdili i sami občané v anketě, jíž jsme se na to ptali," řekl náměstek primátora Jan Řehák. Podle něj tak město v nejbližší době zóny zavádět nebude.

Z měření podle Schönové vyplynulo, že emisní situace není tolik zhoršená v centru, ale na průtahu městem, kudy vede hlavní podkrušnohorský tah I/13 spojující Ústecký a Karlovarský kraj. Podle sčítání dopravy z roku 2010 po něm projede 23.770 aut za den. Frekventovaná silnice navíc vede poblíž sídlišť. "Řešením by byl jižní obchvat města," dodala mluvčí.

Město chtělo znát i názor občanů na zavedení zón. Za tři týdny se ze 132 hlasujících pouze 13 vyjádřilo pro. "Někteří v této souvislosti na radnici poslali e-maily, ve kterých se vyjádřili, že si zóny nepřejí a nevidí v nich smysl," uvedla mluvčí.

Vláda schválila pravidla pro zavedení nízkoemisních zón letos v únoru. Obce si budou moci samy rozhodovat o rozsahu zón a přísnosti podmínek. Nařízení vlády zavádí čtyři emisní kategorie pro vozy s naftovými motory, dvě kategorie pro vozy s benzinovými motory a tři emisní kategorie pro motocykly. Označení nízkoemisních zón by mělo vycházet z emisních norem, které pro automobily platí. Emisní normu Euro 1 většinou plní auta od roku výroby 1993, Euro 2 pak zhruba od roku 1997. Euro 3 nastoupilo v roce 2001 a Euro 4 plní vozy přibližně od roku 2006. Vozy se zážehovými motory by měly dostat plaketu, pokud plní Euro 1 a poté Euro 4, se vznětovými motory pak za splnění každé emisní normy. Každé kategorii bude přirazena určitá barva emisní plakety, pro kategorii jedna se vydávat nebude. Plaketa bude muset být umístěna na vozidle, bude nepřenosná a stát by měla 80 korun.

Průměrné stáří aut v tuzemsku je 14 let. Auta bez katalyzátoru, která se vyráběla do začátku 90. let, ujedou ročně čtyři procenta všech kilometrů ujetých vozidly registrovanými v ČR, ale jejich podíl na úniku škodlivých látek do ovzduší je 40 procent.

Zdroj:ČTK
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů