zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Daimler uspěl ve sporu s Paříží

29.08.2013
Doprava
Ovzduší
Daimler uspěl ve sporu s Paříží

Soud pozastavil zákaz imatrikulace některých modelů Mercedes. Ve sporu o plyn do klimatizací se utkaly Paříž, Berlín a Brusel.

Německá automobilka Daimler včera zaznamenala úspěch ve sporu s Paříží o to, jaký typ chladiva do klimatizace používat. A také získala naději, že dojde k odblokování prodeje vozů Mercedes ve Francii.

Francouzský Nejvyšší správní soud odmítl postup Paříže, jež se jako jediná z členských zemí unie rozhodla striktně aplikovat evropskou směrnici nařizující zavést nový typ chladiva do klimatizací v nových modelech aut. To vedlo Paříž k zákazu imatrikulace některých modelů značky Mercedes.

Nejvyšší správní soud nyní zákaz pozastavil. Daimler tak může prodej obnovit. Úplnou jistotu ale ještě nemá, protože Nejvyšší správní soud vynese definitivní verdikt ve lhůtě 12 dnů, během níž si může vyžádat dodatečné důkazy.

Výjimečný konflikt, kvůli němuž zákaz imatrikulace letos v létě zablokoval prodej několika tisíců aut značky Mercedes, se odvíjí od unijní směrnice z roku 2006. Podle ní všechny modely aut uváděné na trh mají od letoška v klimatizacích používat nový typ chladiva méně škodícího životnímu prostředí. Mercedes však dál ve Francii prodával modely třídy A, B, CLA a SL se starším chladivem. Nový typ chladiva sice prošel homologací, Daimler se však odvolával na vlastní testy, že nový typ je vznětlivější, a tedy při nehodě nebezpečnější.

Francie jako jediná z členských zemí unie začala novou směrnici striktně uplatňovat a v červenci sáhla k výjimečnému opatření. Když správní soud ve Versailles zákaz imatrikulace některých modelů Mercedesu zrušil, ministerstvo životního prostředí zákaz prosadilo s odvoláním na zvláštní unijní klauzuli, která členským státům při vážném riziku umožňuje sáhnout k výjimečným opatřením.

Ředitel firmy Mercedes France Jean-Claude Bernard pak v otevřeném dopise vládu v Paříži varoval, že zákaz prodeje postihl polovinu prodejů ve Francii. "Nemohli jsme našim zákazníkům dodat nebo pro ně registrovat takřka 5000 vozidel. Pokud tato situace přetrvá, bude ohroženo 1600 pracovních míst v naší distribuční síti," napsal.

Daimler použití klausule napadl u Nejvyššího správního soudu s tím, že použitím staršího typu chladiva bezprostřední riziko nehrozí, protože je nadále používáno v klimatizacích většiny aut v Evropě. Zákaz imatrikulace některých modelů Mercedes ve Francii mohl prospět jiným německým automobilkám. BMW tam v červenci zaznamenal nárůst o 10 procent, ačkoli od počátku letošního roku vykazoval pokles. Nárůst BMW převedený na počty vozidel odpovídá poklesu prodejů vozidel Mercedes ve stejné době.

Pozici Daimleru nepřímo minulý čtvrtek podpořil největší světový výrobce aut Toyota, který ohlásil, že s ohledem na "předběžnou opatrnost" bude v klimatizacích svých modelů Prius Plus, Lexus GS GT86 dál používat starší typ chladiva. Další rozhodnutí přijme až na základě nových testů Spolkového úřadu pro automobilismus KBA.

Do sporu o použití nového druhu chladiva v klimatizacích některých modelů Mercedesů jsou zataženy vlády Francie a Německa a také Evropská komise. Pozici Daimleru podpořil Berlín, když KBA schválil používání chladiva, které unijní směrnice od 1. ledna 2013 zakazuje. Unijní komisař pro průmysl Antonio Taiani zdůraznil, že všechny členské země musí směrnice respektovat, a Brusel vyzval Berlín, aby postup KBA vysvětlil.

Spor Paříž-Berlín


1. leden 2013

Podle unijní direktivy schválené v roce 2006 mají od začátku letoška všechny nově zaváděné modely aut používat v klimatizacích nové chladivo.

12. červen 2013

Francie se rozhodla zablokovat imatrikulaci některých modelů Mercedes, protože v klimatizacích nadále používají staré chladivo. Firma Daimler se brání, že podle jejích testů se nové chladivo snáze vzněcuje, a je tedy rizikovější v případě nehody. Chce přejít na jiný typ chladiva, který má být k dispozici v letech 2016 až 2017.

27. srpen 2013

Nejvyšší správní soud ve Francii prozatímně nařídil zrušit blokování imatrikulace sporných modelů Mercedesu. Daimler argumentoval, že Francie neměla právo k zákazu využít zvláštní klauzule, protože starý typ chladiva nepředstavuje zvláštní riziko, když ho v klimatizacích používá většina aut v Evropě.


AUTOR: Adam Černý
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí