zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Nábytek z letadel

06.10.2013
Recyklace
Nábytek z letadel

Firma MotoArt sídlí hned vedle jižní ranveje LAX, třetího největšího letiště ve Spojených státech. Ne náhodou. recykluje totiž části letadel a vytváří z nich stylový nábytek.

Na práci v hale stojící na kraji Los Angeles dohlíží maketa Fokkeru z první světové války, kterou si koncem 20. let nechal postavit pro svůj film Pekelní andělé milovník letectví a kinematografie Howard Hughes.

Zakladatelé a majitelé společnosti Dave Hall a Donovan Fell začínali jako designéři obchodních nápisů v Disney studiu. Fell přitom ve volných chvílích ručně brousil a leštil lopatky vrtulí z letadel, které pak prodával na bleších trzích. Jeho počínání sledoval se zájmem i Hall, až došli k závěru, že tímto způsobem lze též uspět. Před deseti lety tedy založili společnost MotoArt, která dnes dosahuje ročního obratu čtyři miliony dolarů a je známá tím, že jakoukoliv část vysloužilého letadla dovede přeměnit na osobitý nábytek - a to v glazurovaných barvách, s leštěným velvetovým povrchem anebo v chromu. Křídla z Gulfstreamu se skleněnou deskou slouží jako stoly v recepcích a stěny z Boeingů přepažují místa v kancelářích i domácnostech. Z pláště turbíny ze 747 jsou postele, z vystřelovacích sedadel ze stíhaček vznikají barové stoličky a z vějíře ocasu letecké bomby MK-84 je zase podstavec akvária.

Zatímco Donovan Fell se zabýval právě proměnou jedné vrtule, Dave Hall odpovídal na moje otázky.

Kam chodíte pro inspiraci?

To, co děláme, je vrcholem recyklování. Za všechno může láska k aviatice. Nerad bych se chlubil, že jsme jedineční umělci. Podklady k naší tvorbě vytvořili především letečtí inženýři a designéři. Když si představíte, kolik lidí na výrobě letadla pracovalo, musíte se jen s uznáním poklonit. My jsme jenom ti, kteří se snaží dát letadlům, a tedy i jejich práci druhý život. A ještě se tím dobře bavíme.

Když práce baví a ještě nese slušné peníze, je to ideální. Za kolik své věci vlastně prodáváte?

Náš nábytek se podobá stylu art deco, je - dá se říct - přitom i moderní. To se dnes lidem líbí. U nás si můžete pořídit cokoli: od stolních hodin vyrobených z pístů za sto dolarů až po křídlo z roku 1929, jež sloužilo k chůzi po dvojplošníku během letu, za pětasedmdesát tisíc.

A pokud máte peněz nazbyt, doporučoval bych postel, kterou jsme nazvali "Mile High" - je pro milence, kteří mají potřebu se milovat ve výšce deseti tisíc metrů. Postel je vyrobená ze dvou zadních stabilizátorů DC-9 a z vnitřních klop křídel C-130. Dostali jsme za ni Cenu Excelence na festivalu v poušti "Burning Man". Její cena je 30 000 dolarů s bonusem - k jejímu použití není potřeba povolení k letu.

Kde vůbec nakupujete vysloužilé létající stroje?

Hřbitovy letadel a helikoptér jsou naštěstí nedaleko Los Angeles - v kalifornském Lancastru, v Arizoně, ale vůbec nejrozsáhlejší se nacházejí v Novém Mexiku. Občas se objevují i výprodeje z muzeí a také nabídky od soukromých majitelů.

Takže si vždycky koupíte celé letadlo?

Ne, celé letadlo nikdy nekupujeme. Když někdo zavolá, že má DC-4, domluvíme se, že máme zájem především o karoserii, křídla, schody nebo výfuky.

Snažíme se vždy najít ty části, které můžeme přetvářet a vyrábět z nich v limitovaných edicích nábytek. Pak se ale někdy stane, že objevíme něco nového - třeba koncové hrany křídel. Ohromně se nám líbí, ale netušíme co s nimi. Jenže to pokušení je silnější. Koupili jsme jich několik a nakonec jsme z nich udělali stojany k počítačovým a kávovým stolkům. Prodávají se dobře, řekl bych.

AUTOR: Ája Bufka

Zdroj: Víkend

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
13
12. 2019
13.12.2019 - Seminář, školení
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí