Pátek, 29. března 2024

Na ZČU vyrobili elektromotocykl, jde o stroj ve stylu chopper

Na ZČU vyrobili elektromotocykl, jde o stroj ve stylu chopper

Tým studentů a odborníků ze Západočeské univerzity v Plzni vyvinul elektromotocykl. Tvůrci 2,5 metru dlouhého a 200 kilogramů vážícího prototypu stroje, jenž dosahuje maximální rychlost 130 kilometrů v hodině, na něm pracovali rok. Využili tradiční i nové technologie, elektromotocykl ve stylu chopper dokáže na jedno nabití jezdit zhruba dvě hodiny. Novinářům to dnes řekl šéf týmu z katedry konstruování strojů Fakulty strojní Josef Formánek.

"Jízdní a výkonové parametry elektromotocyklu jsou koncipovány jak pro klidnou a odpočinkovou jízdu, tak pro jízdu dravou, podle toho, co preferují jednotlivé skupiny řidičů," uvedl.

Stroj pohání trakční elektrický motor o stálém výkonu 16 kW, uložen je v zadní části, náhon má motorka na zadní kolo. Objem zavazadlového prostoru je 20 litrů. Řidič si může nabíječku baterie vozit s sebou, po napojení do sítě má za 30 minut nabito na 80 procent. Komponenty stroje byly vyrobeny v dílnách univerzity, design motocyklu zajistili studenti Fakulty umění a designu ZČU, pomohly i firmy. Sestrojení vyšlo školu na statisíce korun.

Podle Formánka se nyní bude pracovat na vylepšování parametrů, například se tým pokusí zvýšit dojezd a snížit energetické nároky motoru. Stroj musí také projít homologačními zkouškami, aby se s ním mohlo jezdit na veřejných komunikacích, některé jeho komponenty už homologaci mají. Škola také připravuje podklady pro budoucího investora, podle Formánka si cestu na trh najde. "Navržen je tak, aby jeho výroba byla jednoduchá a ekonomicky nenáročná. Bojím se jen předsudků," řekl ČTK.

Motorkářům by mohla vadit například bezhlučnost stroje, motocykl s elektrickým pohonem má proto zařízení umožňující reprodukci hudby nebo jiného navoleného zvuku. Veřejnosti bude představen 13. a 14. září na Dnech vědy a techniky v Plzni.

Náklady na 100 kilometrů jízdy odhadl Formánek od 20 do 50 Kč. Cenu elektromotocyklu při uvedení na trh je těžké stanovit, záleží na poptávce. "Vývoj tohoto originálu je strašně drahý, ale pokud by to bylo ve více než pěti šesti kusech, dostali bychom se na cenu klasických motorek," uvedl. Podle rektorky univerzity Ilony Mauritzové má ZČU v oblasti elektromobility podporu řady firem a podniků.

Vývoji "elektrovozítek" se katedra věnuje pátým rokem. Zkonstruovala pomocný pohon pro kola, malou elektromotokáru, retro elektrický vůz, malý městský automobil, který vybavila systémy hlídání řidiče, tedy například tepu a tělesné teploty, dále elektrickou tříkolku pro vozíčkáře do města na cyklostezky. Loni představila vlastní modely závodní elektrické motokáry a dvě elektrokoloběžky pro městský provoz. Právě elektrokoloběžka se ujala, už ji vyrábí firma.

Eva Barborková

Zdroj:ČTK
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů