zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Nové vídeňské nádraží bude víc než jen železniční stanice

13.10.2013
Doprava
Nové vídeňské nádraží bude víc než jen železniční stanice

Dokončované Wiener Hauptbahnhof se stane důležitou křižovatkou transevropské vysokorychlostní železniční sítě a na uvolněné plochy po starém kolejovém systému s pěti nádražími přitáhlo nejmodernější obytnou a obchodní čtvrť...

Více než nádraží...

Toto heslo se stalo mottem projektu, který roku 2006 rozhodl ke stavbě centrálního nádraží dvoumilionové Vídně využít rozsáhlou, ale zastaralou železniční infrastrukturu nádraží Ostbahnhof a Südbahnhof, která se stala brzdou urbanistického rozvoje města. Přirůstající odstavná nádraží, depa a dílny včetně návazných tratí oddělovaly stále víc nově se rozrůstající jihovýchodní čtvrtě od centra megalopole. K dopravnímu zmatku přispívala historická hlavová nádraží Franz-Josef Bahnhof, Nordbahnhof a Westbahnhof, z nichž poslední k dosažení průjezdnosti muselo být v centru zahloubeno. Přestupující cestující tak museli ke spojení nádraží používat jak metro, S-Bahn, tak tramvajovou nebo autobusovou dopravu. S využitím zásad EIA (Environmental Impact Assesment) stran vlivu na životní prostředí město vyhradilo k totální přestavbě areál o rozloze 109 ha, ohraničený Čechům dobře známými ulicemi Wiener Gürtel, Arsenalstrasse a Sonnewendstrasse. Uvolněné území bylo rozděleno na čtvrť obchodů, kanceláří a služeb, park, luxusní obytnou čtvrť se školami. Oblouk, do kterého bylo zasazeno drážní těleso nového nádraží, zaujímá 59 hektarů.

Ve velkoryse pojaté obytné čtvrti "Sonnwendviertel" by mělo najít zdravé bydlení třináct tisíc lidí v pěti tisících bytových jednotkách, s parkem a cyklostezkou, školou, školkou a vzdělávacím kampusem. Ta zasahuje do tří přilehlých městských obvodů. Průchodnost pod drážním tělesem zajistí tři silniční podjezdy, nádražní podchod, dokončovaný nádražní most Südbahnhof Brücke, a lávka Arsenalstreg. Přímé napojení dokončovaného hlavního nádraží na Západní, Východní a Severní dráhy umožnil nedávno dokončený třináctikilometrový Lainzer Tunnel.

Komplexní projekt "Hauptbahnhof Wien" přijde na čtyři miliardy eur. Čtvrtinu z nich zhltne sama osobní stanice a železniční infrastruktura. Na ní se finančně skládají Rakouské dráhy - ÖBB -, město Vídeň i Evropská unie. Projekt řídí konsorcium stavebních a železničních firem "Wiener Team". Neželezniční projekty ovšem přilákaly řadu soukromých investorů. Nové čtvrťi Sonnwendviertel a Nový Belveder s hotely a kancelářemi budou chloubou města a vzorem pro celou Evropu. Stavba zaměstná až 20 tisíc pracovníků, dokončení je plánováno na rok 2018.

Staniční budova s "diamantovou" střechou

Nové průjezdné hlavní nádraží "Wiener Hauptbahnhof" je přízemního typu s přístupem z plně využitého podzemí a bezbariérová nástupiště jsou kryta mnohokrát lomenou průhlednou střechou o ploše 40 000 m2, připomínající vzhledem povrch diamantu. Staví se po etapách nad postupně dokončovanými nástupišti s podzemním eskalátorovým přístupem. Do plného provozu má být nádraží předáno 25. února 2014. Střešní konstrukce z nosníků propojených do kosočtverců staví společnost Unger Steel patnáct metrů vysoko nad pěti ostrovními nástupišti o šířce 12,1 m. Světlíky 6 x 30 m proniká na nástupiště sluneční světlo. Dvě z dvanácti průjezdních kolejí nástupiště nemají a slouží jen k průjezdu vlaků. Vlastní estakáda osobního nádraží zaujímá plochu 20 tisíc metrů čtverečních mezi náměstím Matzleindorfer a bývalým Südbahnhof a zahrnuje 100 km nových kolejí a asi 300 nových výhybek. Na obě strany se kolejiště protahují do délky 6 km.

Centrální částí je přízemní staniční budova s přístupy z obou stran estakády, hlavní vchod je však situován ze strany původního Südtiroller Platz. Projekt počítá s tím, že cestující nebudou stanicí jen procházet, ale využijí monstrózní výškové nákupní centrum se stovkou obchodů, služeb a stravovacích zařízení, které se pod názvem BahnhofCity začíná stavět letos. V rámci propagačního hesla "z vlaku přímo do kanceláří" je již dnes nové nádraží přímo napojeno na podzemní linku metra U1, S-Bahn a tramvajovou linku 18, na povrchu pak tramvajovými linkami a autobusovými linkami 13A a 69A. Cesta na přestup do metra a příměstské vlaky vede podchodem.

Přednádražní prostor je vyhrazen výhradně pěším a veřejné dopravě, všechny vstupy jsou bezbariérové. Projektanti nezapomněli na stanoviště pro taxi, garáže pro šest stovek automobilů a tři garáže pro 1100 jízdních kol, parkoviště krátkého zastavení "Kiss and Ride", a stanici pro expresní autobusy z vídeňského letiště. To vše si vyžádalo stavbu devíti nových mostů na přístupových cestách k nové budově a rekonstrukci řady ulic, která má být dokončena do roku 2014. Provoz nádraží bude z kontrolní a řídicí věže ve směně řídit sedm pracovníků.

Megaprojekt myslí na životní prostředí

Celá stavba byla slavnostně zahájena koncem roku 2009 uzavřením nádraží Südbahnhof a demoliční práce skončily v srpnu 2010. Okolní obyvatelé oceňují dodržování ochrany životního prostředí, zejména minimalizaci hlukové zátěže. V okolních obytných budovách bylo vyměněno 14 tisíc oken za protihluková a podél komunikací bylo zřízeno několik kilometrů protihlukových stěn. Materiály z demolic nádražních objektů jsou zčásti využity po úpravě ke stavbě nových budov a zařízení, přebytečná zemina se odváží nákladními vlaky. Aby se odlehčilo přepravě betonu, byla na místě zřízena automatizovaná betonárka s výkonem až 180 m3 betonu za hodinu. To vše mohou vídeňští obyvatelé i turisté sledovat z 63 m vysoké dřevěné věže informačního střediska, postavené provizorně na místě budoucí mrakodrapové budovy generálního ředitelství ÖBB.

Koncem roku 2010 byla otevřena stanice Südtiroler Platz, o rok později se začaly stavět reprezentační budovy kanceláří ředitelství ÖBB, koncem roku 2012 mohlo dojít k zahájení provozu několika nástupišť nového nádraží, ale zatím jen pro regionální dopravu a S-Bahn (linky S60 a S80). Od 6. srpna 2012 jsou sem přesměrovány i jednotky EuroCity na lince Vídeňské Nové město - Praha, a Railjety Mnichov - Budapešť. K plnému uvedení do provozu pro dálkovou mezinárodní dopravu dojde koncem roku 2014. Denně bude odbavováno až tisíc vlaků a nádražím projde 125 tisíc cestujících. Z Vídně se tak stane jeden z nejvýznamnějších přestupních uzlů střední Evropy. Na Hauptbahnhof zaústí vlaky ze všech směrů, expresy z koridorů TEN-17 (Paříž-Stuttgart-Bratislava), TEN-22 (Atény-Budapešť-Praha-Norimberk), a TEN 23 (Gdaňsk-Brno-TerstBenátky). Velkým přínosem bude přímé napojení hlavního nádraží na vídeňské letiště Schwechat nově stavěnou spojkou přes Klederinger Schleife, kterou letištní "expresy" zvládnou roku 2014 za pouhých 15 minut.

Obrovské zkrácení jízdní doby čeká i samotné rakouské obyvatele umožněním nových přímých spojů - například ze St. Pölten, Eisenstadtu nebo Wiener Neustadtu či do Bratislavy přímo bez dosavadního přesedání mezi nádražími. Při nedávném zahájení stavby nových městských rezidencí po obvodu nádraží zhodnotil tyto obdivuhodné změny vídeňský starosta Michael Häupl slovy: "Dokončované hlavní nádraží a revitalizace okolí jsou nejen významným prvkem naší metropole a její ekonomiky, ale posílí hospodářství celé Evropské unie."

AUTOR: Jan Tůma

Zdroj: Technik

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
19
11. 2019
19.11.2019 - Seminář, školení
Praha, ČVUT
INISOFT s.r.o.
20
11. 2019
20.11.2019 - Seminář, školení
Brno, ApS Brno s.r.o.
INISOFT s.r.o.
5
12. 2019
5.12.2019 - Seminář, školení
Praha, ČVUT
6
12. 2019
6.12.2019 - Seminář, školení
Ostrava - Kunčičky, Severomoravský vzdělávací institut
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí