Budou elektrobusy brázdit Brno?
Elektrobusy různých firem se v Brně ukazují od roku 2011. Zatímco loni ve městě jezdil jen jeden, letos to byly dva. A další, ten nejzajímavější, se teprve ukáže. "V době konání strojírenského veletrhu chceme otestovat trolejbus, který má sběrač, díky němuž může dobíjet baterie z trolejí," sdělila mluvčí dopravního podniku.
Nákup elektrických autobusů podporují představitelé Brna.Upozornili přitom, že bez autobusů, ať už naftových, plynových, či elektrických se město obejít nemůže.Zkušební jízdy už ukázaly některé nevýhody elektrobusů. "Komfort pro cestující je vyhovující. Ale elektrické autobusy mají malý dojezd, nestačí na celodenní výkon. Jízdní vlastnosti v kopcích také nejsou ideální. Rozjezdy do kopce jsou pomalé a trhané. Ale to lze řešit jiným druhem převodovky. Právě kvůli získávání dalších zkušeností podle ní dopravní podnik odložil i nákup elektrických minibusů.
Určitým problémem může být i cena elektrobusů. Zatímco za dieselový autobus dá město šest milionů korun, elektrický stojí skoro jednou tolik. "Kvůli malovýrobě je o devadesát procent dražší. Náklady v provozu jsou ale srovnatelné, nebo dokonce menší," podotkla mluvčí DPMB.
Že se nakonec pro elektrické autobusy dopravní podnik rozhodne, doufá i lídr opozičních zelených a předseda dozorčí rady dopravního podniku Martin Ander. Podle něj je využití elektrobusu Siemens-Rampini možné. "Jezdí například ve Vídni. Testování ukazuje, že elektrobusy mají dojezd jen sto kilometrů. A my bychom potřebovali alespoň tři sta. Jenže tento vídeňský se může díky sběrači připojit na konečné na čtvrt hodiny k trolejím a baterie dobít. Tím se tento problém řeší," podotkl Ander. Dodal, že elektrobus může z trolejí brát elektřinu, kterou do nich vracejí tramvaje a trolejbusy při brzdění. "Normálně přichází vniveč. Jejím využitím se provoz výrazně zlevní," myslí si Ander.
Lidem z Brna jsou podobné nápady sympatické.
ZDROJ:http://brnensky.denik.cz/, kráceno, upraveno