zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Česko-německé jednání o Labi

10.10.2013
Vodní cesty
Česko-německé jednání o Labi

Poslanec německého Bundestagu Jürgen Klimke, senátoři Petr Bratský a Karel Korytář, šéf Ředitelství vodních cest Jan Skalický a řada dalších osobností se sešli na vyhlídkové plavbě po Praze. Ústředním tématem projevů a rozhovorů bylo Labe a vyhlídky na dokončení úprav ke zlepšení jeho splavnosti.

Vyjížďku pořádala česká pobočka společnosti Hafen Hamburg Marketing. Přes tento největší německý přístav proudí do regionu střední a východní Evropy většina zámořského zboží a naopak je zde možné vidět různé výrobky směřující z České republiky do Ameriky i Asie.

"Je škoda, že pouhá 2 % objemu zboží pro Českou republiku, které jde přes Hamburk, jsou přepravována po Labi. Zbytek putuje po silnicích a železnici a zbytečně tak zatěžuje životní prostředí. Konečně se nám v Bundestagu podařilo přijmout usnesení směřující ke zlepšení splavnosti Labe. Naším cílem je dosáhnout alespoň 5% hranice objemu zboží přepravovaného po řece," uvedl Jürgen Klimke. "Rádi bychom, aby Labe bylo splavné alespoň 320 dní v roce při dosažení plavební hloubky 160 cm. Tam, kde je možné použít vodní cestu, jsou náklady na přepravu proti silniční a železniční dopravě poloviční," doplnil.

"Naše spolupráce s německými partnery je dlouhodobá a velice přínosná. Prioritou na české straně by mělo být vybudování plavebního stupně v Děčíně," shodli se senátoři Bratský a Korytář. Podle Jana Skalického by mělo být Labe splavné až 345 dní v roce s plavební hloubkou 140 cm. "Jsem velmi rád, když slyším od německé strany, že zajistí splavnost v ještě lepších parametrech, než plánujeme v Čechách. To jen potvrzuje, že doprava po Labi má smysl a budoucnost," uvedl.

"Za dobu svého působení ve vedení Ředitelství vodních cest jsem již zažil pět ministrů dopravy. Stále jsme jako na houpačce - jednou investice do vodních cest ano, podruhé ne. Současný pan ministr se zdá být našim projektům nakloněn, ale blíží se volby, tak brzy uvidíme, jaké budou výsledky a co nám na vodě přinesou. Já si jen přeji, aby se už jasně řeklo vodním cestám definitivní ano, tak jak je tomu v Německu i v ostatních vyspělých státech EU," konstatoval Skalický.

Petr Bratský si myslí, že nová česko-německá smlouva upravující rozvoj vodní dopravy na Labi by se měla dostat nové vládě na stůl hned po jejím zvolení. Smlouva, která by měla navázat na dokument z první republiky, má kromě zlepšení průchodnosti řeky pro nákladní lodě upravit i možnosti budování protipovodňových ochranných prvků a nastavit budoucí podobu využívání českého území v hamburském přístavu.

"Smlouva by měla hovořit o tom, jakého stupně výšky hladiny chceme dosahovat, protože je rozdíl, jestli povezeme na lodích jednu, dvě, nebo tři vrstvy kontejnerů," uvedl Bratský. Podle dosavadních jednání se jeví jako nejpravděpodobnější, že se česká a německá strana dohodne na dvouvrstvé kapacitě nákladních lodí, které by do budoucna měly po této vodní tepně projíždět.

Zdroj: Logistika

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí