"Ecodriving" je moderní a inteligentní způsob jak uspořit palivo a dojet do svého cíle rychle a, co je ještě důležitější, bezpečně.
Co je ecodriving?
Spotřebované paliva/energie stojí peníze a způsobuje emise CO2 s negativními dopady na životní prostředí. Používání níže uvedených zásad úsporné jízdy navozuje úsporný, inteligentní a uvolněný styl jízdy s nejnižšími možnými dopady na životní prostředí, založený na zásadě "Bezpečnost na prvním místě".
"Zlatá pravidla" hospodárné jízdy
Předvídejte dopravní situaci
- Snažte se přečíst vozovku co nejdále dopředu a předvídejte vývoj dopravní situace.
- Snažte se jednat a nikoliv pouze reagovat - rozšiřte si prostor pro jednání odpovídající vzdáleností, při které můžete využívat setrvačnost svého vozidla
- Maximálně využívejte setrvačnost svého vozidla
Udržujte konstantní rychlost při nízkých otáčkách motoru
- Jeďte plynule a používejte co nejvyšší možný rychlostní stupeň s nízkými otáčkami motoru
- Pamatujte si, že jízda vysokou rychlostí nebo s vysokými otáčkami motoru významně zvyšuje spotřebu paliva
Brzy řaďte vyšší rychlostní stupeň
- Přeřazujte na vyšší rychlostní stupeň při otáčkách přibližně 2 000 ot./min.
- Berte v úvahu dopravní situaci, bezpečnost a specifika svého vozidla
Často, minimálně jednou za měsíc, a před jízdou vysokou rychlostí, kontrolujte tlak v pneumatikách
- Udržujte v pneumatikách správný tlak - nízký tlak v pneumatikách představuje bezpečnostní riziko a způsobuje plýtvání palivem
Pamatujte si, že jakákoliv extra spotřebovávaná energie vede ke zvýšené spotřebě paliva a vyšším nákladům na cestu
- Klimatizaci a elektrická zařízení používejte pouze tehdy, když je opravdu potřebujete a když je nepoužíváte, tak je vypněte
- Nepřevážejte zbytečnou zátěž a snažte se snižovat aerodynamický odpor (nevozit střešní nosiče, pokud nejsou potřeba...)
"Stříbrná pravidla" hospodárné jízdy
- Vyhýbejte se krátkým cestám! Studený motor spotřebuje mnohem více paliva než zahřátý motor a vzniká tak ekvivalentně více CO2.Při krátkých cestách motor nedosáhne své optimální provozní teploty, urychluje se jeho opotřebení a snižuje životnost. Ucpané filtry pevných částic u dieselových vozidel nejsou důsledkem jízdy s nízkými otáčkami motoru, ale nízkých teplot motoru a vysokých počtů krátkých jízd.
- Rozjeďte se ihned po nastartování motoru. Nezahřívejte motor chodem na volnoběh, v tomto režimu se motor ohřívá jen minimálně.
- Při startování motoru (se vstřikováním) nemačkejte plynový pedál (jako u některých karburátorových motorů).
- Při delších zastávkách vypněte motor (nebo použijte automatickou funkci "start/stop" - platí pro zastavení delší než 20 sekund (se zapnutým spínačem zapalování).
- Při jízdě vyšší rychlostí zavřete okna, protože otevřená okna zvyšují aerodynamický odpor a zvyšují spotřebu paliva. Ve vyšších rychlostech je dokonce výhodnější použít klimatizaci než větrat okny.
- Používejte oleje s nízkým třecím odporem a nízkoenergetické pneumatiky (označování EU).
- Pravidelně svoje vozidlo kontrolujte, dávejte na servisní prohlídky a udržujte jej v perfektním stavu jak z pohledu úspory paliva, tak z pohledu bezpečnosti.
- Úspora paliva začíná volbou vozidla s nízkými emisemi - zvolte si model s nízkou spotřebou paliva a se sníženými emisemi CO2. Dieselová vozidla by měla být vždy vybavena částicovým filtrem.
- Zvažte využívání alternativního způsobu dopravy - přibližně 25% jízd automobilem je kratších než dva kilometry a 50% jízd automobilem je kratších než pět kilometrů. Jízda na kole nebo chůze mají kladný vliv nejen na životní prostředí, ale také na vaše zdraví a na váš rozpočet. Používáním veřejné dopravy také ušetříte peníze a vyhnete se stresu a emisím. Zamyslete se nad dojížděním do práce s přáteli nebo s kolegy nebo se o auto s někým podělte, abyste ušetřili palivo a snížili celkové náklady.
Další doporučení
- Podívejte se na charakteristiku Vašeho motoru - charakteristika motoru Vám napoví kde jsou optimální otáčky pro úspornou jízdu a jak nejlépe využívat pružnosti motoru.
- Jízda do kopce - v kopcovitých oblastech lze dosáhnout významných úspor. Základem je správné využívání hybnosti vozidla (konzervace potenciální energie skrze její přeměnu na kinetickou a zpět). Další podmínkou pro dosažení úspor je jízda s využitím kroutícího momentu motoru, nikoli výkonu motoru (viz charakteristika motoru).
- Projíždění zatáček - průjezd zatáčkou ovlivňuje mnoho faktorů, jako je např. počasí. Obecně lze říci, že základem pro úsporný průjezd zatáčkou je dobrý odhad vhodné rychlosti, aby nemuselo být před zatáčkou bržděno a následně akcelerováno.
- Palubní počítač - v současné době je mnoho vozidel vybaveny palubním počítači s různými funkcemi, jako je např. průměrná a aktuální spotřeba paliva. Řidič tak dostává okamžitou zpětnou vazbu ohledně vlivu jeho řízení na spotřebu vozidla a může zvolit ekonomičtější způsob jízdy.
- Ukazatelé řazení - ukazatel řazení rychlostních stupňů je rovněž častá funkce moderních palubních počítačů. Ukazatel na základě informacích z řídící jednotky (teplota, zatížení motoru...) doporučí optimální rychlostní stupeň.
- Tempomat - tempomat udržuje konstantní rychlost a zabraňuje zbytečnému (nevědomému) zrychlování. Tím šetří palivo a přispívá ke komfortu jízdy.
- Automatická převodovka - automatické převodovky prodělali v posledních letech významný vývoj a díky své pružnosti umožňují hospodárnou jízdu. Automatické převodovky dosahují lepších výsledků než řidiči s horší technikou jízdy.
Vždy pamatujte : "Bezpečnost na prvním místě"
Techniky hospodárné jízdy by nikdy neměli vést k omezení bezpečnosti účastníků provozu. Musí být respektovány rychlostní limity, využití setrvačnosti vozidla nesmí vést k přílišnému přiblížení k předchozímu vozidlu atd.