zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Aerodynamický paket pro nákladní vozy uspoří cenné litry

10.11.2013
Doprava
Aerodynamický paket pro nákladní vozy uspoří cenné litry

Nová pravidla, navržená letos v dubnu Evropskou komisí, mají podpořit vývoj a výrobu aerodynamičtějších nákladních vozidel. Novinka se týká i návěsů, které rovněž nabízejí řadu možností pro zlepšení aerodynamických vlastností jízdních souprav. A právě takové úpravy již nyní nabízí pro své mrazírenské návěsy společnost Schmitz Cargobull AG. Paket zahrnující zakrytí podvozkové skupiny a boků návěsu je navržen takovým způsobem, aby optimálně usměrnil tok vzduchu v místech, kde dochází k jeho víření. Právě v těchto místech se nachází řada komponent, které odpor vzduchu zvyšují a tím zhoršují provozní vlastnosti soupravy.

Úspory se doposud hledaly především v oblasti vývoje motorů nákladních automobilů, a to především v souvislosti se snahou snižovat emise. Další úpravy již však narážejí na hranice technických možností, a tak jedinou cestou, kterou se bude hledání úspor ubírat, je právě aerodynamika. Celé zakrytí je vyrobeno z velice flexibilních plastů používaných v automobilovém průmyslu například při výrobě nárazníků. Díky tomu je odolné a nedochází k jeho častému poškození jako v případě laminátových prvků. Celé zakrytí je stavebnicově sestaveno z jednotlivých částí, které lze samostatně odklápět, a není tak omezen přístup k podvozkové skupině. Dostatečný přístup je tedy jak k paletovému koši, tak k ovládání zdvihání náprav nebo schránce na nářadí. Povrchová úprava umožňuje kromě standardní bílé barvy lakování v jakémkoli odstínu podle přání zákazníka.

Úspora až 3,5 procenta paliva

Úspory jsou potvrzeny také exaktně testováním - díky aerodynamickému zakrytí návěsu je spotřeba paliva na ujetých sto kilometrů nižší zhruba o 3,5 procenta. Při využití návěsu v dálkové dopravě tak může být počáteční investice na zakrytí umořena během jediného roku provozu. Současně se připravují i nákladní automobily s menším odporem vzduchu - při jejich nasazení by úspora průměrné soupravy činila zhruba dva tisíce litrů nafty a pět tun emisí CO2 ročně. To je vzhledem k přibližně milionu těžkých nákladních vozidel, která jsou provozována v Evropské unii, nezanedbatelné čís­lo.

Varianta i pro plachtové návěsy

Schmitz Cargobull nabízí také variantu pro plachtové návěsy, a to v podobě střešního spoileru umístěného na zadním portálu. Tento spoiler je schopen snížit spotřebu paliva o zhruba 3,3 procenta. Jeho účinky byly prakticky ověřeny již i vybranými českými dopravci, kteří potvrdili jeho funkčnost. Vzhledem k velice jednoduché konstrukci a příznivé ceně se náklady na pořízení tohoto spoileru vrátí v průměru již během půl roku.

Zkušenosti společnosti CIVA Trans

Jedním z dopravců, který má dlouholeté zkušenosti s provozem návěsů značky Schmitz Cargobull, je společnost Václava Cimburka CIVA trans z Rovné u Strakonic. Vznikla v roce 1990 a návěsy Schmitz Cargobull provozuje již od první poloviny devadesátých let. V současné době má 91 nákladních vozidel a čtyři autobusy. Zaměřuje se na přepravy chladírenskými a plachtovými návěsy, dopravu pro automobilový průmysl a také na přepravy sypkých materiálů v silech. Nedávno převzala společnost CIVA trans již druhý chladírenský návěs s aerodynamickým paketem. První si pořídila před rokem a nyní, poté, co se osvědčil, jej doplnila o další. "Přesnou úsporu lze samozřejmě zjistit jen při podrobných testech, ale obecně si myslím, že aerodynamické prvky návěsu na snížení spotřeby vliv mají. Tento návěs používáme velice často s tahačem Volvo FH 750. Přestože se jedná o nejsilnější vozidlo na trhu, jeho průměrná spotřeba od loňského dubna činí 31,5 litru na sto kilometrů. To je vynikající výsledek a myslím si, že i aerodynamika návěsu se do něj promítla," řekl. "Dnes je třeba hledat úspory všude a vyzkoušet všechny možnosti, jak snížit náklady," dodal Václav Cimburek. Potvrdil i informaci výrobce, že aerodynamické zakrytí nikterak nekomplikuje přístup ke schránkám na palety a nářadí.

Podle Ivana Škalouda ze společnosti EWT, která vozidla a nástavby Schmitz Cargobull na českém trhu prodává, nejsou zatím aerodynamické prvky na návěsech v České republice dostatečně doceněné. "Pokud se podíváme třeba do Německa, Nizozemska či Skandinávie, těchto návěsů v jednotlivých flotilách jezdí určitě více," řekl Ivan Škaloud.(gud/lan)

ZDROJ: www.ewt.cz, kráceno

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
26
11. 2019
26.11.2019 - Přednáška, diskuse
Barokní sál Lidového domu, Praha 1
27
11. 2019
27.11.2019 - Seminář, školení
Dům techniky České Budějovice
29
11. 2019
29.11.2019 - Seminář, školení
13
12. 2019
13.12.2019 - Seminář, školení
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí