zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Autobusy SETRA ComfortClass 500 - vše pro snížení spotřeby paliva

08.12.2013
Ekologická auta
Autobusy SETRA ComfortClass 500 - vše pro snížení spotřeby paliva

Nové autobusy ComfortClass 500 značky Setra posouvají hranice v oblasti hospodárnosti, pohodlí, bezpečnosti a kvality na vysokou úroveň. S tímto novým konceptem vozidla je tak koncern Daimler se sídlem v Neu-Ulmu dobře připraven na budoucnost a již nyní splňuje zákonné požadavky zítřka.

Koncept vozidla optimalizovaný do detailů
Díky svému progresivnímu designu, pasažerskému komfortu a jedinečným bezpečnostním systémům oslovuje Setra ComfortClass 500 mladé i staré. Hodí se dokonale pro všechny autobusové společnosti, které přesně vědí, jak realizovat svůj obchodní model výnosným způsobem a zároveň přitáhnout i mladší zákazníky. Setra ComfortClass 500 nevyžaduje žádné kompromisy na straně autobusových dopravců, přičemž jim umožňuje využívat zcela optimalizované vozidlo vyrobené tak, aby přesně vyhovovalo dané aplikaci.

Nový design s měkkými liniemi
V návaznosti na vyzkoušené a otestované tržní hodnoty hospodárnosti, komfortu a bezpečnosti se může nová generace vozidel ComfortClass 500 pochlubit přepracovaným designem. Při pohledu na autobus ComfortClass 500 z boku je význačným rysem zakřivená hliníková lišta s novým dekorativním prvkem na sloupku B. Jemně stoupající a klesající linie je vedena okolo celého kompletně rekonstruovaného vozidla. Přední straně dodává příjemný vzhled splňující veškeré aerodynamické požadavky prostřednictvím výrazných linií a měkkých ploch. Obrysy autobusu, včetně tvarově přepracovaných vnějších zpětných zrcátek, byly poprvé v historii vývoje vozidel Setra testovány a vylepšeny ve vlastním aerodynamickém tunelu společnosti, který se nachází ve Stuttgartu-Untertürkheimu.

Nejvýraznějším rysem autobusů ComfortClass 500 jsou silnější strany, dlouhý sklon střechy v přední části a podstatně zaoblenější čelní sklo, které sahá dolů až k logu na předním panelu. Jednou z nejviditelnějších novinek autobusu ComfortClass 500 jsou nově navržené přední světlomety standardně vybavené LED světly pro denní provoz a potkávacími světly H7. Přepracovaného reflektory poskytují lepší osvětlení prostoru před vozidlem, což dále zvyšuje bezpečnost. ComfortClass 500 rovněž nabízí volitelné bi-xenonové světlomety. Pro Setru typická žlutá směrová světla využívají osvědčenou a prověřenou LED technologii, což zcela eliminuje potřebu měnit žárovky v době životnosti zájezdového autokaru. Nové světlomety modulární konstrukce a segmenty směrovek s výraznými ozdobnými prvky zdůrazňují základní atributy obchodní značky, tj. vysokou kvalitu a spolehlivost, a pozvolna uvádí obepínající linie, které se jako křídla táhnou vzhůru do bočních stran.
Nápadným prvkem na bocích vozidla je dynamicky stoupající linie spodní hrany oken, která nese trojrozměrný emblém značky s lesknoucím se stříbrným logem Setra a která jako podstavec podepírá výrazný sloupek C. Její dolů směřující úsek v oblasti motorového prostoru rovněž slouží k vizuálnímu zvýraznění nového hnacího ústrojí. Nový vzhled autobusu ComfortClass 500 je umocněn i aerodynamickým tvarem zádní části.
Konstruktéři se záměrně rozhodli pro asymetrické řešení funkční výklopné zádě, jelikož umístění nového hnacího ústrojí Euro VI vyžadovalo, aby byl motorový prostor vybaven novým ventilačním systémem. Záď má otvor pouze na pravé straně, což nový vzhled motorového prostoru podtrhuje.

Význačným rysem modernizované zadní partie vozidla s velkým oknem a logem Setra ve spodní oblasti jsou rekonstruované světelné jednotky s brzdovými světly, obrysová světla a směrová světla v horní části a velká LED jednotka v části spodní. Skupina zadních světel obsahuje koncové (zadní) světlo ve tvaru "světelné záclony", obrysové světlo sloužící jako brzdové světlo a pasivní světlo na boku. Samostatné mlhovky a zpětné světlomety jsou integrovány do nárazníku. Další doplňkové zpětné LED světlo v boční části vozidla osvětluje bílým světlem celou zadní část od zadní nápravy dále, což poskytuje řidiči ještě lepší výhled ve směru dozadu.

Aerodynamický design snižuje spotřebu paliva
Téměř 20procentní zmenšení aerodynamického odporu významně přispívá k úspoře paliva a snižuje spotřebu až o pět procent. Ve spojení s novou aerodynamickou zadní částí a v důsledku zavedení dalších jednotlivých opatření dosahuje vozidlo ComfortClass 500 hodnoty odporového součinitele 0,33, přičemž v tomto segmentu vozidel bylo toto číslo až dosud považovano za nedosažitelné. Přední část autobusu ComfortClass 500 byla navržena s větším poloměrem sklonu střechy. Sloupek A byl rovněž přepracován a umožňuje významné snížení ztrát prouděním na čelní ploše, jakož i lepší obtékání vzduchu v této oblasti karoserie vozidla. Toho bylo dosaženo částečně i tím, že dříve obdélníkový profil ramene zrcátka dostal u nových vozidel aerodynamičtější tvar. Specialisté na aerodynamiku uplatnili perspektivní trendové změny rovněž u zadní části vozidla. Nový tvar karoserie spočívající v zúžení horní i boční části střechy směřuje proud vzduchu co nejdéle na vozidlo. Nově navržená zadní hrana pak zajišťuje turbulentní proudění vzduchu za vozidlem, což vede ke snížení aerodynamických ztrát.

Světová novinka ve výrobě autobusů: Aquablade
Ke snížení aerodynamického odporu rovněž přispívá nový systém stěrače čelního skla Aquablade, který přivádí ostřikovací kapalinu přímo před stírací hranu lišty bez raménkového stěrače. V systému Aquablade je integrován rozvod vody, který zaručuje rovnoměrnou distribuci ostřikovací kapaliny. Lišty stěrače měří na délku 1000 milimetrů a v kombinaci se systémem Aquablade představují světovou novinku v odvětví výroby autobusů.

Koncepce délky: příznivý užitečný prostor na míru
Autobusy ComfortClass 500 se zvětšily a jsou nyní o 95 mm delší než jejich předchůdci. Například nový model S 515 HD měří na délku 12 295 mm, zatímco jeho šířka zůstala stejná, tj. 2 550 mm. Celková výška vozidla je 3 770 mm, a to včetně klimatizačního systému umístěného na střeše. Model S 516 HD má délku 13 115 mm a model S 517 HD měří 13 935 mm. Rozvor vzrostl o deset milimetrů a přední převis o 70 mm, přičemž přední nájezdový úhel zůstal beze změny na sedmi stupních. Zadní nájezdový úhel je 6,9 stupňů u všech HD variant. Základní rám vozidel byla zvýšen o 40 mm ve srovnání s předchozí modelovou řadou. To má za následek větší objem zavazadlového prostoru, který vzrostl z 8,4 na 8,5 m^3, a bez WC by mohl dokonce dosáhnout 9,7 m^3. I když je autobus vybaven sociálním zařízením a lůžkem řidiče, mají cestující stále k dispozici zavazadlový prostor o celkovém objemu 6,9 m^3.

Větší dynamika a bezpečnost při nižší hmotnosti
Specialisté v oboru aerodynamiky a konstruktéři dali autobusu ComfortClass 500 jeho dynamický a elegantní tvar již v rané fázi projektu. Nosná konstrukce a karoserie zahrnují celou řadu opatření ke snížení hmotnosti, jejichž výsledkem je všestranně hospodárný a bezpečný turistický autobus. Karoserie nadále vychází z vyzkoušených a prověřených obvodových anulárních nosníků, má však podstatně tužší konstrukci, a to díky inovativním lehkým komponentům s novými uzlovými prvky a optimalizovaným průřezům sloupků. Cílené využití vysokopevnostní oceli zaručuje účinnou ochranu cestujících tak, aby všechny modely řady ComfortClass 500 již plně vyhovovaly veškerým aspektům přísnější evropské směrnice ECE R66/01, která vstoupí v platnost v roce 2017. Tato směrnice specificky definuje prostor pro přežití cestujících, který musí být zajištěn pro případ převrácení vozidla, přičemž bere do úvahy užitečné zatížení. Front Collision Guard (FCG), pasivní bezpečnostní systém zavedený v roce 2007a určený k ochraně řidiče a průvodce, byl v případě ComfortClass 500 podroben dalšímu vývoji a je nyní integrován do kostry vozidla.

Nový způsob sledování tlaku v pneumatikách - všestranný systém
Nový autobus ComfortClass 500 je opravdu štědře vybaven, a to v pravém slova smyslu. Nový systém pro sledování tlaku v pneumatikách, který na žádost řidiče zobrazuje aktuální tlak v pneumatikách na displeji v kokpitu, poskytuje výrazně vyšší komfort, lepší přehled a větší bezpečnost. Vnitřní kryt ozdobné poklice kola lze u autobusu ComfortClass 500 odstranit pomocí jediného otočení, což řidiči a servisnímu personálu umožňuje ještě snazší přístup k maticím kol a ventilkům.

Citlivá regulace výšky vozidla
ComfortClass 500 je vybaven novým, extrémně citlivým elektronickým systémem regulace výšky vozidla. Elektronické snížení karoserie vozidla o 20 mm při rychlostech nad 95 km/hod vede ke snížení aerodynamického odporu a znatelným úsporám paliva při stejně plynulé jízdě. Výška vozidla je obnovena, jakmile rychlost klesne pod 70 km/hod.

Pružné spojení tlumiče
Autobus ComfortClass 500 nabízí výrazně větší jízdní komfort pro cestující. Tato skutečnost je dána pružným uložením tlumiče, který snadno absorbuje krátké, neočekávané nárazy. Tužší konstrukce znamená, že řízení je méně náchylné k vibracím. Přímější převodový poměr řízení u nové generace třínápravových vozidel poskytuje řidiči ještě přesnější řiditelnost, což snižuje potřebu nápravných opatření v budoucnosti.

Elektronický brzdový systém vyvíjí vyšší tlak
Do nové elektronické architektury vozidla byla integrována elektronika nové brzdové soustavy v kombinaci s moderním konvenčním pneumaticko-mechanickým vzduchovým kompresorem. Nový elektronicky řízený systém pracující se stlačeným vzduchem snižuje spotřebu paliva a zároveň prodlužuje servisní intervaly.

ATAS dohlíží na řidiče
Novinkou v autobusovém odvětví je inovativní využití systému Attention Assist (ATAS). Tento systém získává neustále informace o stavu řidiče prostřednictvím specifických kritérií, jako jsou pohyby při řízení a činnosti při brzdění, aktivace ukazatelů směru jízdy, rychlost vozidla a denní doba. Systém Attention Assist vyhodnocuje schopnost řidiče reagovat i úroveň jeho únavy na základě korelace mezi získanými informacemi a adaptovaným profilem řidiče. Pokud dojde k překročení definované modelové hodnoty, elektronický signál způsobí, že sedadlo řidiče začne bez vědomí pasažérů vibrovat.

S motorem Euro VI do nové budoucnosti
Motor ve vozidle ComfortClass 500 je vertikálně uložený řadový šestiválec z modelové řady OM 470. Od zdvihového objemu 10,7 l vyvine výkon 315 kW (425 koní) při 1800 otáčkách za minutu, přičemž maximální točivý moment činí 2100 Nm při 1100 otáčkách za minutu. Tato čísla a výkonová charakteristika nového motoru garantují vynikající jízdní vlastnosti. Motor využívá unikátní systém akumulátorového vstřikování (common-rail injection) X-PULSE s posílením tlaku, který umožňuje mimořádně přesné vstřikování paliva při selektivní časové regulaci jednotlivých válců, vysoký vstřikovací tlak až 2100 bar a volně modulovatelný průběh vstřikování. Toto jsou základní předpoklady pro nízkou spotřebu paliva, nízké emise výfukových plynů a hladký chod motoru.
Další výhody vyplývají z použití efektivní a podstatně výkonnější třífázové motorové brzdy, jakož i asymetrického turbokompresoru poháněného výfukovými plyny, které zajišťují rychlou reakci na pohyby plynového pedálu navzdory recirkulaci výfukových plynů, a to ve prospěch svižných jízdních vlastností. Momentová charakteristika nového motoru umožňuje dosahovat neobvykle nízkých otáček spojených s nízkou spotřebou pohonných hmot. Kromě živého zrychlení motor přesvědčí i svým výkonem při nízkých otáčkách; plného točivého momentu 2100 Nm dosahuje již při 1000 otáčkách za minutu.

Nová převodovka GO 250-8 PowerShift
V autobusu ComfortClass 500 představuje Setra spolu s motory i novou osmistupňovou manuální převodovku GO 250-8 PowerShift. Plně automatický agregát těží z osvědčené převodovky GO 240-8 PowerShift. Stejně jako dříve mohou řidiči využívat výhod progresivního odstupňování převodovky a rychlého, rovnoměrně hladkého řazení. Rozpětí převodového poměru se pohybuje od 6,57 u prvního rychlostního stupně až po 0,63 u nejvyššího rychlostního stupně. Dalším inovativním prvkem je řadící mechanismus převodovky GO 250-8 PowerShift v podobě dobře navržené páky na sloupku řízení, která pokrývá veškeré funkce.

Plazivý režim a nový vodní retardér
Převodovka má nový plazivý režim, který se podobá režimu u převodovek měničů točivého momentu. Umožňuje citlivé manévrování při otáčkách chodu naprázdno. Nově integrovaný retardér dosahuje brzdných momentů až 3500 Nm. Byl navržen jako sekundární retardér a využívá chladicí kapalinu motoru jako brzdové a chladicí médium. Toto řešení eliminuje dříve požadovaný tepelný výměník olej/voda, jakož i potřebu měnit retardérový olej. Další novinkou je převážně bezúdržbový provoz spojky bez opotřebení.

ZDROJ: www.buspress.cz, kráceno

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
19
11. 2019
19.11.2019 - Seminář, školení
Praha, ČVUT
INISOFT s.r.o.
20
11. 2019
20.11.2019 - Seminář, školení
Brno, ApS Brno s.r.o.
INISOFT s.r.o.
5
12. 2019
5.12.2019 - Seminář, školení
Praha, ČVUT
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí