zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Luxusní auto láme rekordy díky úlevám

26.10.2013
Ekologická auta
Luxusní auto láme rekordy díky úlevám

Stojí přes dva miliony korun, zvládne jet rychlostí 200 km/h a z nuly na stovku zrychlí za 5,5 sekundy. Takové parametry rozhodně nezní, jako by měly patřit nejprodávanějšímu vozu na trhu. Přesto je to tak, tedy alespoň v Norsku. Tamní trh totiž ovládl luxusní elektromobil Tesla Model S. Dokonce předběhl i takovou stálici, jakou je Volkswagen Golf. Norsko je zemí s jednou z nejvyšších životních úrovní, na druhou stranu je tam nejdražší benzin na světě a i auta jsou tam mnohem dražší než ve zbytku Evropy. Zatímco Tesla Model S tu v showroomech vyjde v přepočtu na 2,2 až 2,4 milionu korun, v USA za něj zákazníci platí 1,4 milionu korun. Řidiči také za své vozy s běžnými spalovacími motory musejí platit vysoké daně. A zde je klíč k tomu, proč je Tesla tak úspěšná.

Stát se rozhodl podporovat ekologický provoz elektromobilů, a tak se placení poplatků jejich majitelů netýká. Navíc si můžou užívat i toho, že ve městech lze s takovým autem využívat vyhrazené pruhy pro autobusy. Poptávka proto po americkém voze Tesla Model S začala stoupat tak, že s ním lidé začínají spekulovat. Některé ojeté modely jsou tak dražší než nové. Řidičům se navíc líbí, že Tesla poskytuje komfort hodný luxusních automobilů, jako je BMW, Mercedes--Benz nebo Audi, za které se v zemi platí podobné částky.

Vůz sveze pět cestujících a díky tomu, že nemá spalovací motor, je vybaven zavazadelníkem vpředu i vzadu. Norové to vnímají jako velkou užitnou hodnotu za slušné peníze. Právě podobné daňové úlevy a výhody otevírají cestu elektromobilům na trh v každé zemi, která zvýhodnění zavede. Norsko není jediné, například v Nizozemsku dostanou řidiči na nákup ekologického vozu podporu až 7000 eur. V Česku zatím nic podobného neexistuje. Elektromobily a hybridy tu tak stále tvoří jen minimum jezdících vozů. Je nutné si ale také uvědomit, že stát na takovou podporu potřebuje mít dostatek peněz. Norsko zřejmě problém nemá, ale našly by se takové rezervy i v českém hospodářství?

AUTOR: Jan Markovič
jan.markovic@economia.cz

Zdroj: EKONOM

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí