Pátek, 26. dubna 2024

Vyznejte se v hybridech

Vyznejte se v hybridech

Každá automobilka dnes chce mít svůj a každá chce, aby se dobře prodával. Jenže dohnat během posledních pěti let technologii, kterou Japonci cizelují už od roku 1994 není zdaleka tak jednoduché.

Ze stále rostoucího koláče, vidouce úspěch japonské konkurence, si proto chtějí ukousnout také další. Aby svůj produkt odlišili a i z technologických důvodů, dávají svým hybridním pohonným systémům různá označení.

Tím do celé problematiky vnášejí zmatek.Tímto článkem bychom se rádi pokusili o vyjasnění alespoň některých základních pojmů.

Plný hybrid
Auto:
Toyota Prius, , ,

Právě Prius je dokonalým příkladem pojmu "" neboli "". Jde o . Tzn., že jeho velký spalovací motor je doplněn menším elektromotorem a baterií. Elektromotor může pohánět nápravu samostatně (pak auto jede čistě na ) nebo ve spolupráci se spalovacím motorem (tzn. hybridní pohon).

Toyota tento svůj pohonný systém, který vyvíjí už od začátku 90. let, nazývá (pokud jej montuje do svých aut značky Toyota) nebo (to v případě vozů značky ). Pojem "plný hybrid" byl zaveden zejména z důvodu odlišení Priusu od konkurenčního modelu první generace.

Dalším zástupcem plně hybridního pohonu je např. Hybrid Blue Drive od automobilky . Využívá jej například .

Asistovaný hybrid neboli mild hybrid

Auto: , Honda Insight 1. a 2. generace, , ,

Hondu Insight první generace uvedla na trh v roce 1999. Šlo o jedinečné dvoumístné auto poprvé představené už na v roce 1997. Poháněno bylo systémem, který si Honda nazvala IMA, neboli "Integrated Motor Assist" - integrovaná asistence motoru. Odtud tedy "asistovaný hybrid".

Honda Insight
foto: Hybrid.cz

Hlavní rozdíl mezi IMA od Hondy a Hybrid Synergy Drive od spočíval v tom, že první generace Insightu nedokázala, narozdíl od Priusu, jezdit pouze na elektřinu. Insight využíval předností malého, lehkého (částečně hliníkového a plastového) jednolitrového tříválce, kterému pouze "přicmrndával" malý 10kW elektromotor.

Ten se roztočil pouze v okamžiku, kdy řidič vyžadoval silné zrychlení, nebo naopak silně brzdil - pak fungoval jako generátor, který dobíjel malé NiMH baterie. Zároveň elektromotor fungoval jako startér - díky své síle mohl nastartovat motor takřka ihned. Insight proto už tehdy intenzivně využíval dnes stále běžnější technologie .

Nutno dodat, že ve své druhé generaci už Honda Insight pohon čistě na elektřinu nabízí. Neustále také systém IMA vylepšuje, přesto je mezi ním a HSD stále jeden zásadní rozdíl: elektromotor je přímo spojen se spalovacím motorem a nedokáže operovat bez něj.

Mikrohybrid
Auto:
např. Peugeot 308 e-HDi, Citroen C4 e-HDi, Peugeot 3008 e-HDi

jsou auta vybavená pokročilým systémem . Pojem "mikrohybrid" začala mezi prvními využívat automobilka , která svá mikrohybridní auta označuje písmeny . Jen ve zkratce jak pracuje:

První nastartování v režii řidiče obstará klasický startér. Poté počítač neustále vyhodnocuje podmínky, které rozhodují o uplatnění systému Stop&Start. Od těch základních jako je teplota motoru či míra nabití baterie až po méně zřejmé jako např. tlak v brzdném okruhu. V případě, že lze motor bezpečně vypnout, stane se tak již při rychlosti 20 km/h, což je velká výhoda oproti většině konkurentů.

Plug-in hybrid neboli E-REV
Auto:
,

neboli hybrid/auto do zásuvky je takový typ plného hybridu, který je možné připojit do zásuvky nebo dobíjecí stanice a dobíjet jeho baterii. Když se automobilka seč mohla snažila dohnat náskok japonského rivala Toyota, přišla navíc s vlastním pojmem "E-REV", tedy "Extended Range Electric Vehicle". Čili s rozšířeným dojezdem.

De-facto je ale E-REV úplně to samé jako plug-in hybrid a opět jde pouze o marketingovou hříčku. Hybrid do zásuvky má výhodu ve větší baterii, díky které dokáže auto jet čistě na elektřinu déle, a tak výrazněji šetřit pohonné hmoty. Proti klasickému hybridu je klíčová výhoda dobíjení této baterie z externího zdroje - tedy zásuvky nebo dobíječky.

ZDROJ: hybrid.cz, kráceno

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů