Pátek, 29. března 2024

Chcete přežít v silničním provozu? Vybavte se reflexními prvky!

Chcete přežít v silničním provozu? Vybavte se reflexními prvky!
reflexní a fluorescenční materiály - Foto: Alena Palečková

Reflexní materiály ZDROJ: A.Palečková

Od ledna do září zemřelo při dopravních nehodách v průměru 8 chodců za měsíc. V říjnu to už ovšem bylo 15 obětí z jejich řad. Tedy prakticky dvakrát tolik. A blížící se listopad je pro chodce vůbec nejrizikovějším měsícem roku.

Šest z deseti chodců zemře v noci, a to i přesto, že se jich na silnicích pohybuje méně a je menší provoz. Riziko se značně zvyšuje s dřívějším příchodem tmy, a to hlavně mimo obce. "Největší závažnost dopravních nehod pro chodce je mimo obec, kde je tento faktor až pětkrát vyšší ve srovnání s nehodami v intravilánu," konstatuje Roman Budský z Besipu.

Není divu, v obci bývá veřejné osvětlení, řidič chodce očekává a především jezdíme pomaleji. Při 50 km/h má chodec 90% šanci, že přežije, při 70 km/h už je to 50 na 50 a v 90 km/h už nemá šanci. Přitom chodec je společně s cyklistou nejzranitelnějším účastníkem provozu. "Pravděpodobnost, že bude chodec hospitalizován po převozu do nemocnice k vyšetření, je u chodců nejvyšší ze všech účastníků silničního provozu a i doba hospitalizace v rámci celé Evropy je asi o 25 % delší než činí průměr," upozorňuje Roman Budský.

I když řidič pojede mimo obec 70 km/h, ujede za sekundu 20 metrů. Aby se chodci bezpečně vyhnul, musí mít vůbec šanci ho včas vidět. To si chodci, kteří svítící auto vidí na stovky metrů, neuvědomují. Řidič je na tom podstatně hůř. "Pokud budeme mít chodce, který jde v tmavém oblečení - tmavě červené, tmavě modré, je vidět na 18 až 20 metrů, chodec v bílém je vidět na 55 metrů, nicméně pokud je chodec nebo cyklista vhodně označený reflexními doplňky, je vidět až na 200 metrů," říká Roman Budský.

Viditelnost chodců - Foto:  BESIP

Viditelnost chodců ZDROJ: BESIP

Na svoji viditelnost zapomínají i cyklisté, o čemž svědčí případ z konce října, kdy čtyřiadvacetiletého cyklistu srazilo při předjíždění auto v protisměru. A to jen proto, že neměl předepsané osvětlení. "Za snížené viditelnosti musí být kolo vybaveno dopředu svítícím bílým světlometem, dozadu červenou svítilnou a zadní svítilna může blikat," popisuje nutnou výbavu Josef Pokorný z Ministerstva dopravy. Neosvětlenému cyklistovi hrozí kromě zbytečné nehody podle šéfa dopravní policie, Tomáše Lercha i pokuta. Chodci bohužel ne.

"V případě cyklisty, který jede na kole, které nesplňuje technické podmínky, tudíž nemá dané osvětlení, tak se cyklista samozřejmě dopouští přestupku. Za tento přestupek mu v blokovém řízení na místě hrozí pokuta až do dvou tisíc korun. Bohužel u chodce tomu tak není, chodec se nedopouští žádného přestupku v případě reflexního prvku. Doporučujeme chodcům i cyklistům používat reflexní prvky, protože jejich viditelnost se potom zněkolikanásobí a řidič má možnost reagovat," popisuje Tomáš Lerch. A ještě jedno číslo - od roku 2000 zemřelo jen během listopadu 415 chodců.

ZDROJ: www.rozhlas.cz

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů